رسانه اقتصاد ترابری ایران

بازار سرمایه

چهارشنبه, 20 دی 1402
از لیدرها تا شرکت‌های تابع خودرویی در بورس؛

درباره نمادهای خودرویی در بازار سرمایه چه می‌دانید؟

 شرکت سایپا با نماد «خساپا» و شرکت ایران‌خودرو با نماد «خودرو» دو غول خودروسازی ایران هستند که به‌عنوان شرکت‌های لیدر در گروه خودرویی در بورس مطرح و بقیه شرکت‌ها معمولاً تابع آنها هستند که آشنایی با نمادهای خودرویی در بازار سرمایه و لیدرهای این گروه برای هر فردی که بخواهد به این بازار وارد شود، لازم است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، در کشور ما، صنعت خودروسازی و صنایع وابسته به آن یکی از صنایع بزرگ و پرحاشیه بعد از صنعت نفت است و از گروه‌های مهم بورسی در بازار سرمایه محسوب می‌شود. اهمیت گروه خودرو در بورس، چنان بالاست که از این صنعت به‌عنوان یکی از لیدرهای اصلی بازار سهام نام می‌برند. به طوری که در برخی مواقع با ریزش سهام‌های خودرویی، بازار نیز می‌ریزد و تماماً قرمزپوش می‌شود و با صعودی شدن نمادهای این حوزه، بازار هم رخت سبز بر تن می‌کند.

همه شرکت‌های سازنده خودرو و قطعات آن در قالب صنعت خودرو در بورس حضور دارند. به عبارت دیگر، صنعت خودرو در بازار سهام، از ۲ زیرگروه اصلی شامل گروه تولید وسایل نقلیه موتوری و همچنین گروه قطعات یدکی و جانبی وسایل نقلیه موتوری است. خلاصه اینکه در مجموع تقریباً بیش از ۳۰ شرکت در این حوزه در بورس تهران فعالیت می‌کند.

از آنجا که هر شرکتی که سهامش را در بورس عرضه می‌کند، نام نماد خود را براساس حرف اول گروه بورسی و نام شرکت خود تعریف می‌کند، صنعت خودروسازی هم، با حرف «خ» در ابتدای اسم هر نماد معرفی می‌شود؛ بنابراین هر نمادی در بازار سهام که با حرف (خ) مشاهده شود، گویای این است که در گروه خودروسازی در بورس قرار دارد. البته در این میان نمادهایی از گروه خودرویی هستند که استثنا با حرف «خ» شروع نمی‌شوند.

شرکت سایپا با نماد «خساپا» و شرکت ایران‌خودرو با نماد «خودرو» دو غول خودروسازی ایران هستند که به‌عنوان شرکت‌های لیدر در گروه خودرویی بورس مطرح و بقیه شرکت‌ها معمولاً تابع آنها هستند. گفتنی است؛ نمادهایی خودرویی در بازار سرمایه عبارتند از:

خساپا

گروه خودروسازی سایپا با نماد «خساپا» یکی از شرکت‌های اصلی تولیدکننده خودرو داخلی است که محصولات پراید، زانتیا، ریو، تیبا، ساینا، سراتو، کوئیک، چانگان و… را روانه بازار کرده است. از جمله مهم‌ترین سهامداران این شرکت می‌توان به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، صندوق بازنشستگی فولاد و سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا اشاره کرد.

با وجود اینکه خساپا زیان‌ده است اما باز هم از آن به‌عنوان یکی از برترین سهام خودرویی نام برده می‌شود.

خودرو

شرکت ایران خودرو با نماد «خودرو» یکی دیگر از شرکت‌های لیدر در گروه خودرویی در بازار سرمایه است که نام اولیه آن ناسیونال و نخستین تولیدات آن، گونه‌ای اتوبوس بود. اکنون کارخانه ایران‌خودرو در حوزه تولید انواع خودروی سواری، حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس و مینی‌بوس، وانت، واگن قطار و تهیه قطعات آنها فعالیت دارد. این گروه صنعتی از بیش از 112 شرکت زیرمجموعه تشکیل شده است و از بین بزرگ‌ترین سهامدارن آن می‌توان به تدبیر سرمایه آراد و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو اشاره کرد.

خگستر

«خگستر» نماد شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو است که به‌عنوان یکی از هلدینگ‌های فعال در زنجیره تامین گروه صنعتی ایران خودرو فعالیت می‌کند. از جمله فعالیت‌های آن می‌توان به قطعه‌سازی، سرمایه‌گذاری در بانک پارسیان و حوزه بیمه اشاره کرد. مهم‌ترین سرمایه‌گذاران خگستر شامل ایران‌خودرو، شرکت سرمایه‌گذاری سمند و گروه مالی پارسیان هستند.

خپارس

سهام خپارس تحت عنوان شرکت پارس خودرو در بورس فعالیت می‌کند و از زیرمجموعه‌های شرکت سایپا به شمار می‌رود. ازجمله فعالیت‌های اصلی این شرکت تولید و مونتاژ انواع خودرو نیسان 2 درب، 4 درب، جیپ، آمبولانس و خودروهای سواری چون برلیانس، رتو، کوئیک و غیره است. سایپا، شرکت‌های نیوان ابتکار و ورنا سهامداران آن هستند.

خزامیا

شرکت زامیاد با نماد «خزامیا» در تولید خودروهای سنگین مانند انواع کامیون، اتوبوس و موتورهای دیزل فعالیت می‌کند. از جمله سهامداران خزامیا می‌توان به شرکت سایپا، شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار و شرکت راهبران سرمایه کویر اشاره کرد.

ختور

«ختور» نماد بورسی شرکت رادیاتور است که در سال ۱۳۴۱ به‌عنوان نخستین واحد صنعتی تولیدکننده رادیاتور در کشور تاسیس شد.

خبهمن

گروه بهمن با نماد بورسی «خبهمن» در سال ۱۳۳۱ و در راستای فعالیت در زمینه حمل‌ونقل دریایی و حق‌العمل کاری نمایندگی‌های تجاری، به نام شرکت سهامی ایران خلیج‌کو تاسیس شد. نخستین محصول وانت سه چرخ بود که بعدها نام شرکت به کارخانه اتومبیل‌سازی مزدا تغیر کرد.

خکمک

شرکت کمک فنرایندامین در بازار سرمایه با نماد معاملاتی «خکمک» شناخته می‌شود.

ختراک

سال ۱۳۴۵ درچهارچوب مفاد همکاری‌های فنی و اقتصادی بین ایران و رومانی، طرح ایجاد تراکتورسازی ایران در منطقه صنعتی شهر تبریز به مرحله اجرا درآمد. شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین و یکی از اصلی‌ترین تولید کنندگان قطعات ریخته چدنی تراکتور و بویژه خودرودر کشور فعالیت می‌کند.

خرینگ

شرکت رینگ‌سازی مشهد با نماد معاملاتی «خرینگ» در زمینه تولید رینگ و رام فعالیت می‌کند.

خدیزل

شرکت بهمن دیزل که در بازار سرمایه با نماد «خدیزل» فعالیت می‌کند با هدف تولید کامیون‌های سبک، نیمه‌سنگین و سنگین و مینی‌بوس و با هدف نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور در سال ۸۲ آغاز به‌کار کرد.

خپویش

«خپوش» نماد معاملاتی شرکت سازه پویش در بازار سهام است که تامین‌کننده سیستم‌های الکترونیکی و مکاترونیکی برای خطوط OEM است.

خوساز

شرکت صنعتی محورسازان ایران خودرو در سال ۴۵ فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از انقلاب به شرکت خودروسازان تغییر نام داد و در سال ۷۹ با توجه به خرید عمده سهام این شرکت توسط شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو به «شرکت صنعتی محورسازان ایران خودرو» تغییر نام داد و یکی از شرکت‌های تابعه گروه صنعتی ایران خودرو شد.

تشاتد

شرکت صنایع تولیدی اشتاد ایران تحت پوشش گروه صنعتی نیرو محرکه است که در بورس با نماد «تشاتد» شناخته می‌شود. این شرکت در تولید قطعات چدنی فعالیت می‌کند.

خکرمان

«خکرمان» نماد معاملاتی شرکت کرمان موتور در بازار سهام است که زمینه ساخت، مونتاژ و فروش اتومبیل سواری و ارائه خدمات بعد از فروش محصولات فعالیت می‌کند.

خکار

گروه شرکت‌های ایرکا یکی از تولید کنندگان و توزیع کنندگان انواع دریچه هوا، واتر پمپ، کاربراتور و همچنین اویل پمپ خودرو است که نماد آن در بورس «خکار» نامیده می‌شود.

خمحور

شرکت تولید محور خودرو با نماد «خمحور» در بورس به‌منظور ساخت و مونتاژ محورهای جلو و عقب خودروهای دیزلی توسط بانک صنعت ومعدن تاسیس شد.

خریخت

عمده تولیدات شرکت صنایع ریخته گری ایران انواع قطعات چدنی خودرو از جمله بلوک سیلندر سرسیلندر، دیسک، کاسه ترمز، فلایویل مانیفولد اگزوز و قطعات متنوع صنعتی دیگر است که با نماد «خریخت» در بازار سرمایه معامله می‌شود.

خشرق

شرکت الکتریک خودرو شرق با نماد «خشرق» یکی از شرکت‌های تحت پوشش قطعات اتومبیل ایران ( یاپکو) و وابسته به گروه صنعتی ایران‌خودرو است.

خاور

شرکت ایران‌خودرو دیزل در ابتدا با نام گروه صنعتی خاور در اوایل سال ۱۳۴۳ تأسیس شد. این شرکت تولید خود را با مونتاژ یک کامیون در روز آغاز کرد اما پس از مدت کوتاهی به‌دلیل افزایش تقاضا برای وسایل نقلیه تجاری، خطوط تولید و مونتاژ را توسعه داد.

خزر

شرکت فنرسازی زر در سال 1342 به‌صورت شرکت سهامی خاص با ظرفیت تولید 1000 تن انواع فنر تخت تأسیس شد. نماد این شرکت در بورس «خزر» است.

خچرخش

شرکت چرخشگر تولیدکننده گیربکس‌های سنگین و قطعات آن برای خودروهای سواری ون و خودروهای دو دیفرانسیل و انواع خودروهای برون راهی همچون تراکتور است که با نماد «خچرخش» در بورس معامله می‌شود.

ورنا

«ورنا» نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا است که در زمینه تولید، واردات، توزیع و فروش قطعات خودروهای سبک و سنگین و صنایع مرتبط با خودرو فعالیت می‌کند.

خنصیر

شرکت مهندسی نصیر ماشین با طراحی و ساخت ماشین‌آلات صنعتی شروع به فعالیت می‌کند و نماد آن «خنصیر» است.

خموتور

شرکت موتورسازان با نماد معاملاتی «خموتور» به عنوان یکی از پروژه‌های طرح مجتمع تراکتورسازی ایران بمنظور تامین موتورهای موردنیاز شرکت تراکتورسازی ایران احداث و اکنون این شرکت بیش انواع موتور کاربردی در قدرت‌های متنوع ۳۵ تا ۱۵۰ اسب بخار را تولید می‌کند.

خفنر

شرکت فنرسازی خاور با نماد «خفنر» در زمینه ساخت انواع دست فنر تخت و لایه یدکی کامیون‌های سبک و سنگین فعالیت می‌کند.

خمحرکه

شرکت صنعتی نیرو محرکه انواع گیربکس خودرو سواری (۴۰۵، ۲۰۶، ۲۰۷ و پارس) سمند، دنا، رانا، آریسان، انواع موتورسیکلت را تولید می‌کند و با نماد معاملاتی «خمحرکه» در بازار سرمایه حضور دارد.

خاذین

«خاذین» نماد معاملاتی شرکت سایپا آذین در بازار سهام معامله می‌شود جزء واحدهای تجاری فرعی شرکت سایپا است.

خمهر

شرکت مهرکام پارس در زمینه تولید مجموعه‌های سپر، داشبورد، رودری، سیستم تهویه مطبوع و صندلی خودرو فعالیت می‌کند.

خاهن

شرکت آهنگری تراکتورسازی که نماد معاملاتی آن در بورس «خاهن» است طیف وسیعی از قطعات مهم و ایمنی را در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، کشاورزی، نفت و گاز، راه آهن و دریایی، راه ساختمان و معدن و مهندسی عمومی تولید می‌کند.

خلنت

«خلت» که نماد معاملاتی شرکت لنت ترمز ایران است انواع لنت ترمز و لنت کلاچ و لنت دیسکی، جهت مصارف خودروهای سنگین و نیمه سنگین و سبک، قطار و همچنین برای دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی را تولید می‌کند.

شرکت مهندسی و صنعتی روان فن‌آور با نماد «خفناور»، شرکت سایپا دیزل با نماد «خکاوه»، شرکت مالیبل سایپا با نماد «خلیبل»، شرکت توسعه و عمران شهرستان نائین با نماد «خعمرا» و شرکت گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران با نماد «ختوقا» از دیگر شرکت‌های خودرویی فعال در بورس تهران هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *