رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل

یکشنبه, 5 آذر 1402
بالاخره پس از 46 سال تاخیر انجام شد؛

افتتاح دفتر موسسه مجری بیمه‌های کارت سبز در ایران

دفتر موسسه مجری بیمه‌های شخص ثالث بین‌المللی (کارت سبز) با حضور رئیس کل بیمه مرکزی در سندیکای بیمه گران ایران افتتاح و امیدواری‌ها برای رفع تعلیق ایران از عضویت در کنوانسیون بیمه سبز بیشتر شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، رئیس کل بیمه مرکزی در آیین گشایش دفتر موسسه مجری بیمه‌های شخص ثالث بین‌المللی (کارت سبز) در سندیکای بیمه گران ایران گفت: «همه مقدمات و امورفنی درباره کارت سبز بین‌المللی انجام شده و اگر مشکلی در این کار به وجود آید دیگر در حیطه وظایف بیمه مرکزی یا سازمان‌های مرتبط نیست و به مسائل فنی مرتبط نخواهد بود.»

گفتنی است، ایران از همان سال نخست عضویت در کنوانسیون بیمه سبز یعنی سال 1356، باید مطابق با ساختار این کنوانسیون، نهادی مستقل و غیردولتی را برای اداره و انجام عملیات داخلی و بین‌المللی کارت سبز تشکیل می‌داد که در این کار کوتاهی کرده بود و به همین دلیل، شورای کارت سبز در بخشنامه سال گذشته خودش با شماره 2271/96 دو محدودیت نامبرده را برای ایران قرار می‌دهد و تاکید می‌کند که اگر این دو رفع نشود، ایران از عضویت در این شورا تعلیق می‌شود.

در همین زمینه، نهادهای ذی‌ربط از جمله بیمه مرکزی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، حتی وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و امور خارجه و اتاق بازرگانی ایران وارد عمل شدند تا بتوانند حداقل نقص تشکیل دفتری مستقل و غیردولتی برای اداره و انجام عملیات داخلی و بین‌المللی کارت سبز را رفع کنند.

به همین سبب، دفتر ملی کارت سبز در ایران با مشارکت 5 شرکت بیمه دارای بیشترین سهم بازار در رشته شخص ثالث انتخاب و توسط سندیکای بیمه‌گران ایران به بیمه مرکزی معرفی شد. همچنین اساسنامه موسسه مجری بیمه‌های شخص ثالث بین‌المللی تدوین شد و امروز این دفتر با نام دفتر موسسه مجری بیمه‌های شخص ثالث بین‌المللی (کارت سبز) با حضور رئیس کل بیمه مرکزی در سندیکای بیمه گران ایران افتتاح شد.

علی استادهاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی در آیین گشایش دفتر موسسه مجری بیمه‌های شخص ثالث بین‌المللی گفت: «همه مقدمات و امورفنی درباره کارت سبز بین‌المللی کاملاً انجام شده و اگر مشکلی در این کار به وجود بیاید دیگر در حیطه وظایف بیمه مرکزی یا سازمان‌های مرتبطی که در داخل کشور هستند نیست و به مسائل فنی مرتبط نخواهد بود.»

او ابراز امیدواری کرد که با کارهایی که انجام شده تعلیق موقتی که برای ایران گذاشته شده رفع شده و بتوان به فعالان این حوزه خدمات بین‌المللی ارائه کرد.

برگزاری نخستین جلسه هیئت موسسین دفتر ملی کارت سبز

نخستین جلسه هیئت موسسین دفتر ملی کارت سبز نیز برگزار شد. در این نشست که با حضور نمایندگان شرکت‌های بیمه ایران، آسیا، البرز، دانا و پارسیان برگزار شد، پیش‌نویس اساسنامه دفتر ملی کارت سبز بررسی شد.

گفتنی است؛ در این نشست شرکت سهامی بیمه ایران به‌عنوان نماینده هیئت موسس برای انجام تشریفات قانونی لازم با همکاری بیمه مرکزی ج.ا.ایران انتخاب شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *