رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل هوایی

جمعه, 25 اسفند 1402
گزارشی از مهم‌ترین دستاوردهای نمایشگاه  CES 2024؛

فناوری در زمین؛ نوآوری در هوا

نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی (CES) یک رویداد سالانه عظیم است که در آن برخی از متحول‌کننده‌ترین و نوآورترین تولیدکننده‌های محصولات تکنولوژی‌محور، از جدیدترین و بهترین اختراعات خود رونمایی می‌کنند. این نمایشگاه درواقع نقطه شروع هر سال در فناوری است و به شرکت‌ها فرصت می‌دهد تا موج جدیدی از محصولات خود را معرفی کنند یا پروژه‌های جدید جاه‌طلبانه، دور از دسترس و اغلب عجیب و غریبی را که در پشت صحنه روی آن کار می‌کردند، با علاقه‌مندان دنیای فناوری به اشتراک بگذارند. امسال نیز با برگزاری نمایشگاه CES 2024 فرصتی فراهم شد تا روندهای صنعت حمل‌ونقل هوایی و فناوری‌های جدید و در حال ظهوری که آینده این صنعت را در سال‌های پیش‌رو شکل خواهند داد، مورد توجه قرار گیرد. فهرست ما در سال زمینه شامل 12 روندی است که می‌توانند به بهبود تجربه مسافران و افزایش عملکرد تجاری کمک کنند. این روندها شامل طیف وسیعی از موضوعات می‌شوند؛ از رباتیک، اتوماسیون و هوش مصنوعی گرفته تا بیومتریک و هویت دیجیتال، پایداری و حمل‌ونقل هوایی شهری. با ما همراه باشید تا با روند این فناوری‌های نوین آشنا شوید.

 رباتیک و اتوماسیون

روندی که در سال جاری و پس از آن ادامه خواهد داشت و بر همه چیز تاثیر می‌گذارد، توجه به اهمیت استفاده از رباتیک و اتوماسیون است؛ به همین منوال، استفاده از رباتیک و اتوماسیون در صنعت حمل‌ونقل هوایی نیز در حال افزایش است. به‌عنوان یکی از فناوری‌های جدید، می‌توان به ربات شخصی Ballie شرکت سامسونگ اشاره کرد که مجهز به یک پروژکتور داخلی و قابلیت‌های هوش مصنوعی بهبودیافته است. اخیراً شرکت Future Travel Experience (FTE) طی مذاکره و مشارکت با تعدادی از ذی‌نفعان صنعت و شرکت‌های رباتیک، باعث شده تا شاهد پیشرفت‌هایی در حوزه رباتیک و اتوماسیون باشیم؛ به‌عنوان مثال، ربات‌های دستیار شخصی در حال حاضر برای خدمات ویژه به مسافران در سالن‌ها و خوشامدگویی به آنها در هنگام ورود (check in) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شرکت هواپیمایی امارات از ربات سارا (Sara) به‌عنوان یک سیستم نوآورانه روباتیک قابل حمل برای کنترل مسافران استفاده می‌کند. این ربات می‌تواند چهره مسافران را با پاسپورت‌های اسکن‌شده مطابقت دهد و آنها را به منطقه تحویل چمدان‌ها راهنمایی کند.

فناوری خودکار همچنین برای آینده‌نگری عملیات‌ها استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، گروهSchiphol  که مالک ۱۰۰ فرودگاه روتردام هیگ، Lelystad و ۵۱ درصد فرودگاه آیندهوون و 7/18 درصد سهام فرودگاه بریزبین استرالیا است و در فرودگاه‌های جان‌اف کندی و اینچئون نیز حضوری فعال دارند، قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ عملیات زمینی خود را به‌طور کامل خودکار کند.

پروژه حمل بار خودکار شرکت Avinor هم که توسط اتحادیه اروپا تامین مالی می‌شود، تمرکز زیادی بر روند رباتیک دارد و در این راستا، با کمپانی Vanderlande در مشارکتی نوآورانه برای بررسی آخرین راهکار‌های کامل خودکارسازی فرآیند حمل بار همکاری می‌کند. Avinor یک شرکت دولتی است که مسئولیت مدیریت فرودگاه‌های غیرنظامی در نروژ را برعهده دارد و در حال حاضر مالک و اداره‌کننده ۴۴ فرودگاه در نروژ، از جمله فرودگاه اسلو، فرودگاه برگن و فرودگاه تروندهایم است. Vanderlande هم یک شرکت هلندی و از پیشروترین شرکت‌های جهان در زمینه اتوماسیون حمل‌ونقل مواد و تدارکات است و با بسیاری از شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل هوایی، فرودگاه‌ها، خرده‌فروشان و شرکت‌های تولیدی همکاری می‌کند.

گفتنی است شرکت‌های Avinor و Vanderlande هر دو عضو گروه کاری نوآوری بار FTE هستند که خودکارسازی در سال ۲۰۲۴ یکی از زمینه‌های تمرکز اصلی آن است.

علاوه بر این، در سال گذشته، فرودگاه بین‌المللی پیتسبورگ (PIT) و گروه هواپیمایی بین‌المللی (IAG) با همکاری یکدیگر، یک مرکز نوآوری راه‌اندازی کردند تا راه‌حل‌های جدیدی برای چالش‌های ایمنی، ارتقای تجربه مشتریان و بهره‌وری عملیاتی ارائه دهند. این مرکز از ربات‌ها و فناوری‌های هوش مصنوعی برای بهبود این چالش‌ها استفاده خواهد کرد.

گروه خطوط هواپیمایی بین‌المللی(IAG)  هم که شرکت مادر خطوط هوایی بریتیش ایرویز، ایبریا (Iberia airline) و ایر لینگاس(Air Lingus) است با استفاده از مرکز نوآوری xBridge فرودگاه بین‌المللی پیتسبرگ، راه‌حل‌های فناوری جدیدی را در زمینه‌های چالش‌های ایمنی، ارتقای تجربه مشتری و بهره‌وری عملیاتی در صنعت هوانوردی(خطوط هوایی و فرودگاه‌ها) توسعه خواهد داد. یکی از روش‌هایی که به کمک آن فرودگاه‌ها به دنبال بهبود کارایی و ایمنی عملیات خود هستند، استفاده از ربات‌های خودران برای تحویل خدمات خرده‌فروشی، غذا و نوشیدنی است. این ربات‌ها می‌توانند به سرعت سفارش‌ها را دقیقاً به مشتری، بدون اینکه نیاز به تماس مستقیم بین مسافر و خدمه فرودگاه وجود داشته باشد، تحویل دهند. از مزیت‌های مهم این راهکار، می‌توان به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی اشاره کرد.

در شمال ایالات‌متحده آمریکا، فرودگاه بین‌المللی سینسیناتی/کنتاکی شمالی و فرودگاه بین‌المللی پیتسبرگ نیز از طریق مرکز نوآوریxBridge ، از جمله موارد و نمونه‌های موفقی هستند که از ربات‌های خودران برای ارائه خدمات استفاده می‌کنند.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

در نمایشگاه CES 2024 هوش مصنوعی بدون شک به‌عنوان یکی از داغ‌ترین و پرطرفدارترین موضوعات مورد بحث بود و به نظر می‌رسد این فناوری در حال تبدیل شدن به بخشی جدایی‌ناپذیر از هر راه حل فناورانه جدید است. ما در حال نزدیک شدن به دورانی هستیم که هوش مصنوعی در همه جا حضور خواهد داشت. این فناوری‌ها می‌توانند زندگی روزمره ما را به روش‌های غیرقابل پیش‌بینی، از جمله در صنعت هوانوردی تجاری تغییر دهند و این تغییرات بر تجربه مسافران و همچنین عملیات شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

سازمان غیرانتفاعی بین‌المللی SITA که خدمات و راه‌حل‌های فناورانه در زمینه اطلاعات و ارتباطات به صنعت هوانوردی ارائه می‌دهد و مقر آن در ژنو قرار دارد، در گزارش اخیر خود با عنوان «ملاقات با روندهای بزرگ»، تاکید کرده که: «با ورود هوش مصنوعی مولد در سال 2023، این فناوری در رأس کار و اولویت بالای فرودگاه‌ها و شرکت‌های هوایی قرار گرفته، به‌طوری که 97 درصد از شرکت‌های هواپیمایی برنامه‌ای برای توسعه این فناوری دارند.»

بر اساس گزارش «اطلاعات فناوری 2023» SITA، 86 درصد از شرکت‌های هواپیمایی در حال همکاری با شرکای نوآوری برای توسعه هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و بینایی کامپیوتری هستند. این گزارش می‌افزاید: «39 درصد از این اقدامات تاکنون به نتیجه رسیده‌اند و 47 درصد دیگر برنامه‌ریزی شده‌اند که تا پایان سال 2026 تکمیل خواهند شد. از سوی دیگر، 16 درصد از فرودگاه‌ها از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای بهبود تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند و 51 درصد دیگر برنامه‌ریزی کرده‌اند تا پایان سال 2026 این فناوری‌ها را پیاده‌سازی کنند.»

در میان نمونه‌های بی‌شمار اجرای هوش مصنوعی، اخیراً شرکت هواپیمایی الاتحاد (Etihad Airways) یکی از اولین شرکت‌های هواپیمایی بوده که از این فناوری برای بهبود سیستم‌های مدیریت ایمنی استفاده کرد. شرکت هواپیمایی airBaltic نیز از هوش مصنوعی برای افزایش بهره‌وری کسب‌وکار استفاده می‌کند. فرودگاه بین‌المللی شانگهای هونگ‌چیائو با استفاده از راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، تجربه مسافران و بهره‌وری عملیاتی را بهبود می‌بخشد.

همچنین فرودگاه آمستردام و شرکت فناوری Pangiam در نظر دارند از هوش مصنوعی برای بهبود بازرسی چمدان‌های همراه استفاده کنند. گروه بین‌المللی ایرلاینز (International Airlines Group) هم استفاده هوش مصنوعی را در صدر دستور کار نوآورانه خود قرار داده است. اینترنشنال ایرلاینز گروپ در ژانویه ۲۰۱۱ از ادغام دو شرکت بریتیش ایرویز و هواپیمایی ایبریا، که خطوط هواپیمایی حامل پرچم انگلستان و اسپانیا هستند، تشکیل شده‌ و هم‌اکنون هفتمین شرکت هواپیمایی جهان به‌شمار می‌آید.

 نمایشگرهای دیجیتال، تحولی جدید

یکی از فناوری‌های جالبی که در نمایشگاه  CES 2024به نمایش گذاشته شد، نمایشگرهای دیجیتال پیشرفته بود. این نمایشگرها با استفاده از فضای موجود، تصویری از آینده را ترسیم می‌کنند. نمونه‌هایی از این نمایشگرها در فرودگاه چانگی سنگاپور مورد استفاده قرار گرفته که یک نمایشگر دیجیتال 14 متری در قلب سالن خروجی تازه بازسازی‌شده T2 این فرودگاه است. نمایشگرهای دیجیتال می‌توانند مزایای عملیاتی مختلفی داشته باشند؛ از جمله: راهنمایی مسافران در طول مراحل امنیتی تا ایجاد محیط خریدی جذاب‌تر و کارآمدتر.

نمایشگرهای شفاف یکی از ترندهای جدید امسال هستند. شرکت ال‌‌جی کره که یکی از پیشگامان این فناوری است، قبلاً نمایشگرهای OLED شفاف را برای کسب‌وکار تولید کرده و اکنون جدیدترین مدل آن طوری طراحی شده که وقتی در حال استفاده نیست، به‌طور کامل با محیط اطراف خود به گونه‌ای استتار می‌شود که تقریباً قابل تشخیص نباشد.

شناسایی بیومتریک و هویت دیجیتال

شناسایی بیومتریک یک فناوری نوظهور است که پتانسیل زیادی برای تغییر نحوه سفر دارد. پس از همه‌گیری کرونا، ترجیح استفاده از فناوری‌های کاهش تماس فیزیکی به تنهایی باعث شتاب‌گرفتن پذیرش و استفاده از روند فناوری بیومتریک توسط مسافران شده است.

نظرسنجی جهانی یاتا در سال 2023 نشان می‌دهد که: «اعتماد به روش شناسایی بیومتریک در حال افزایش است. در 12 ماه گذشته، 46 درصد از مسافران از بیومتریک در فرودگاه استفاده کردند که نسبت به 34 درصد در سال 2022 افزایش یافته است. علاوه بر این، 75 درصد از مسافران ترجیح می‌دهند از داده‌های بیومتریک به جای پاسپورت‌ها و کارت‌های سوار شدن سنتی استفاده کنند.»

توسعه فناوری بیومتریک و هویت دیجیتال در سراسر جهان به دلیل مزایای خود مانند سرعت، سهولت و امنیت، محبوبیت زیادی پیدا کرده است و با سرعت ادامه دارد. به همین دلیل، شرکت‌های هواپیمایی زیادی در سراسر جهان در حال سرمایه‌گذاری در این فناوری هستند؛ به‌عنوان مثال، شرکت فرودگاهیANA Aeroportos de Portugal  و شرکت فناوری Vision-Box اخیراً برای راه‌اندازی تجربه بیومتریک در فرودگاه لیسبون همکاری کرده‌اند و قصد دارند طبق برنامه‌ریزی‌های پیش‌رو، آن را به چهار فرودگاه دیگر در پرتغال نیز گسترش دهند.

شخصی‌سازی

مسافران می‌خواهند که سفر آنها از ابتدا تا انتها شخصی‌سازی شود. در سال 2023، لوفت‌هانزا با راه‌اندازی Allegris تجربه سفر طولانی‌مدت خود را به‌طور اساسی تغییر داد. این شرکت با ارائه گزینه‌های مختلف در انتخاب صندلی، غذا و سایر عناصر سفر، به مسافران این امکان را داد تا تجربه سفر خود را مطابق با نیازها و سلیقه‌های خود ایجاد کنند.

به‌عنوان مثال، مسافران می‌توانند از بین هفت نوع صندلی مختلف یکی را انتخاب کنند. این صندلی‌ها از نظر اندازه، راحتی و امکانات متفاوت هستند. مسافران همچنین می‌توانند از بین طیف گسترده‌ای از غذاها و نوشیدنی‌ها انتخاب کنند. علاوه بر این، مسافران می‌توانند از خدمات اضافی مانند دسترسی به سالن VIP و مراقبت از کودکان بهره‌مند شوند. شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت‌هانزا، شخصی‌سازی را از هواپیمای بوئینگ 787-9 آغاز کرد، اما اعلام کرده که در سال 2024 این خدمات در هواپیمای ایرباسA350-900  هم ارائه خواهد شد.

در همین حال، فرودگاه لس‌آنجلس با همکاری شرکت بین‌المللی Airport Dimensions، سطح جدیدی از شخصی‌سازی را برای خدمات خرده‌فروشی دیجیتال و سفارش غذا و نوشیدنی در این فرودگاه معرفی کرده است. اینها تنها چند نمونه از روندهایی هستند که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ و پس از آن به‌طور چشمگیری رشد کنند.

حمل‌ونقل هوایی درون‌شهری

حمل‌ونقل هوایی درون‌شهری(UAM)  یک فناوری نوظهور است که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ به سرعت رشد کند. این موضوع در نمایشگاه اخیر CES 2024 مورد توجه قرار گرفت، جایی که چندین شرکت از جمله هیوندای از مدل مفهومی وسیله نقلیه پرنده برقی الکتریکی عمود و فرود پرواز (eVTOL) خود رونمایی کردند. در همین حال، برخی از شرکت هواپیمایی و فرودگاهی در سراسر جهان در حال سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل هوایی درون‌شهری هستند.

گروه لوفت‌هانزا و لیلیوم برای همکاری استراتژیک در زمینه راه‌اندازی عملیات هواپیماهایeVTOL  در اروپا توافق کرده‌اند. همچنین فلایناس و ایو ایر موبیلیتی برای بررسی راه‌اندازی آینده عملیات هواپیماهای eVTOL در عربستان سعودی با یکدیگر همکاری می‌کنند و قصد دارند در سال ۲۰۲۶ در ریاض و جده آن راه‌اندازی کنند. از طرفی دلتا ایرلاینز و آل‌نیپون ایرلاینز نیز با همکاری شرکت هوافضای آمریکایی Joby Aviation قصد دارند پروازهای تجاری eVTOL را در سال ۲۰۲۵ آغاز کنند.

حتی برخی از بزرگترین فرودگاه‌ها نیز در حال سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در eVTOL هستند؛ تا جایی که گروه ADP قصد دارد در طول بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس، از فرودگاه عمود پرواز Pontoise برای پروازهای آزمایشی eVTOL استفاده کند.

این سرمایه‌گذاری‌ها نشان می‌دهد که خطوط هوایی، فرودگاه‌ها و سایر بازیگران در صنعت حمل‌ونقل به دنبال راه‌هایی برای استفاده از فناوری‌های جدیدی جهت حمل‌ونقل هوایی درون‌شهری هستند تا پاسخگوی نیازهای جدید مشتریان باشند.

پایداری

پایداری موضوعی مشترک در اکثر پروژه‌های نوآورانه در صنعت حمل‌ونقل هوایی است. این موضوع به دلیل تعهد صنعت جهانی به رسیدن به انتشار خالص کربن صفر تا سال ۲۰۵۰، همچنان یک اولویت کلیدی است.

انتشار خالص صفر توسط مجموعه‌ای از اقدامات از جمله: استفاده از سوخت‌های پایدار هوایی، توسعه فناوری‌های جدید هواپیمایی، بهبود بهره‌وری عملیات و زیرساخت‌ها و توسعه منابع انرژی جدید بدون انتشار مانند: برق و هیدروژن حاصل خواهد شد.

پرواز تاریخی شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک از فرودگاه هیترو لندن به فرودگاه جان‌اف کندی نیویورک در ماه نوامبر گذشته با استفاده از سوخت جت پایدار ۱۰۰ درصدی (SAF)، نقطه عطفی در «یک سال همکاری گسترده برای نشان دادن قابلیت سوخت جت پایدار» بود.

شرکت هواپیمایی نیوزیلند در دسامبر سال گذشته با انتخاب هواپیمای ALIA از شرکت BETA نشان داد که مصمم به کاهش انتشار کربن در صنعت حمل‌ونقل هوایی است. این هواپیمای تمام الکتریکی با نیروی باتری قرار است در سال ۲۰۲۶ به ناوگان هواپیمایی نیوزیلند بپیوندد و گام مهمی در جهت تحقق این هدف محسوب می‌شود.

از دیگر پیشرفت‌های قابل‌توجه، نیروگاه مرکزی برقی جدید (eCUP) فرودگاه بین‌المللی دالاس است که با استفاده از انرژی پایدار، گرمایش و سرمایش را تامین می‌کند. همچنین، فرودگاه بین‌المللی پیتسبرگ اولین ریزشبکه منحصربه‌فرد خود را راه‌اندازی کرد که کل تاسیسات را با گاز طبیعی و انرژی خورشیدی تامین می‌کند.

از دیگر ابتکارات جالب در زمینه کاهش انتشار کربن در صنعت حمل‌ونقل هوایی، شبکه «هاب هیدروژن در فرودگاه‌ها» است. فرودگاه هامبورگ در دسامبر ۲۰۲۳ به این شبکه پیوست. این شبکه شامل شرکت ایرباس و فرودگاه‌هایی مانند شارل دوگل پاریس و چانگی سنگاپور است.

شبکه‌های خصوصی و اینترنت اشیا

ارتباطات بی‌سیم خصوصی همچنان یکی از داغ‌ترین فرصت‌ها برای ذی‌نفعان در صنعت حمل‌ونقل هوایی است. این فناوری، امکان اتصال مورد نیاز برای «اینترنت اشیا» را فراهم می‌کند تا از تمام وسایل نقلیه خودکار در محوطه فرودگاه تا عملیات بهینه‌شده در گیت برای خطوط هوایی پشتیبانی کند.

سال گذشته، فرودگاه بین‌المللی دالاس با شرکت AT&T همکاری کرد تا شبکه خصوصی 5G را برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد برای کاربردهای اینترنت اشیا (IoT) و دیجیتالی‌سازی عملیات فرودگاه‌ها راه‌اندازی کند. در همین حال، اداره حمل‌ونقل نیویورک و نیوجرسی (PANYNJ) در همکاری با شرکت Boingo Wireless، سال گذشته شبکه خصوصی را در ترمینال جدید فرودگاه نیوآرک لیبرتی راه‌اندازی کرد. رابرت گالفین، مدیر ارشد فناوری PANYNJ می‌گوید که این شبکه: «تقاضای مسافران برای اتصال سریع و بی‌دردسر را برآورده می‌کند و در عین حال، یک پشتوانه اتصال قوی برای پشتیبانی از عملیات دیجیتال فرودگاه است. ترمینال A نیوآرک از ترکیبی از فناوری‌های بی‌سیم پیشرو برای ایجاد تجربه‌ای فناوری‌محور برای مسافران و کارکنان فرودگاه استفاده می‌کند.»

فرودگاه‌های بروکسل و فرانکفورت نیز از فناوری شبکه‌های خصوصی 5G برای ایجاد تحول و نوآوری در صنعت حمل‌ونقل هوایی استفاده می‌کنند.

گزارش روندهای فناوری بدون اشاره کردن به اینترنت اشیا (IoT) کامل نخواهد بود. در واقع،IoT  می‌تواند چندین فناوری را به هم متصل کند و به ایجاد تجربه سفری ساده‌تر و روان‌تر از ابتدا تا انتها کمک کند. به نظر می‌رسد که در آینده هر چیزی به هم متصل خواهد شد، از دارایی‌های فرودگاه گرفته تا سیستم‌های سرگرمی پرواز و سنسورهای تعبیه شده در صندلی‌ها که اگر به درستی استفاده شود، می‌تواند سطح جدیدی از بهره‌وری عملیاتی را ارائه دهد.

تلاش خطوط هوایی برای تبدیل شدن به خرده‌فروشان دیجیتالی تمام‌عیار

شرکت‌های هواپیمایی پیشرو در حال حرکت از رویکردهای قدیمی به سمت تغییر در رویکردهای جدید و در مسیر تبدیل شدن به خرده‌فروشان دیجیتالی تمام‌عیار، در حال پیمایش و تمرکز در چشم‌انداز فناوری‌های جدید و تأثیر آنها بر کسب‌وکار هستند. انتظار می‌رود این روند تحول دیجیتال و استفاده از فناوری‌های جدید برای ارائه تجربه سفری بهتر و شخصی‌سازی‌شده‌تر به مسافران در سال 2024 شتاب بگیرد.

به گفته اریک لئوپولد، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Threedot و مدیر محتوای بخش کالاهای جانبی و خرده‌فروشی مجله FTE،: «اکثر شرکت‌های هواپیمایی فقط منتظر می‌مانند و به جای تمرکز بر فناوری‌های زیربنایی، روی کاربردها تمرکز می‌کنند. شرکت‌های هواپیمایی پیشرو به فناوری‌های جدید و تأثیر آنها بر کسب‌وکار توجه می‌کنند. به‌عنوان مثال، چگونه با مشتریان نسل بعدی که در متاورس سروکار دارند، تعامل برقرار کنند یا چگونه از NFTها برای ایجاد و حفظ وفاداری استفاده کنند یا چگونه با استفاده از مسیرهای رمزنگاری شده هزینه‌های پرداخت را کاهش دهند.»

شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت ایسلندی Play Airlines نیز با ارائه راه‌حل‌های مشتری محور و نوآورانه که به دنبال بهبود تجربه مسافران و افزایش درآمد جانبی خود است، همین کار را انجام می‌دهد. این شرکت اخیراً پلتفرم نرم‌افزاری MOST (8) را به‌عنوان شریک خود در ارائه زمینه راه‌حل‌های خرده‌فروشی و پرداخت در پرواز انتخاب کرده است. یورگ هارالدسون، مدیر اطلاعات PLAY، در مصاحبه‌ای توضیح می‌دهد: «ما در حال بررسی فناوری‌های جدید ترکیبی با استفاده هوشمندانه از داده‌های مشتری هستیم که در آینده نزدیک توسط هوش مصنوعی هدایت خواهد شد تا طیف محصولات/خدمات خود را برای مشتریانمان گسترش دهیم.»

شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت استارتاپی بونزا(Bonza)، که سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد، نیز به‌طور دیجیتالی بومی است و خود را «در واقع یک بازار دیجیتالی با بال‌ها» توصیف می‌کند. مدیرعامل سرمایه‌گذاری‌های هواپیمایی، 777 Partners (مالک بونزا) گفت: «از همان ابتدا، آرزوی جمعی ما این بود که یک شرکت تجارت الکترونیک مورد علاقه باشیم – به عبارتی، یک برند خرده‌فروشی سفر جامع که اتفاقاً هواپیما را اداره می‌کند.» مانش رانیگا افزود:«تیم‌های فناوری سفر ما با بونزا همکاری می‌کنند تا پلتفرم دیجیتالی را با تمرکز بر اتصال شرکا به‌عنوان هدف اصلی طراحی و خرده‌فروشی سفر در طول زمان ایجاد کنند. ما در ابتدای این سفر هستیم، اما به‌طور طبیعی محصولات مناسب را در زمان مناسب و با روشی مرتبط عرضه خواهیم کرد.»

شرکت‌های هواپیمایی فنایر و آمادیوس در حال همکاری برای تغییر نحوه فروش محصولات و خدمات خود به مسافران هستند. آنها می‌خواهند با استفاده از فناوری‌های جدید، تجربه سفری بهتر و شخصی‌سازی‌شده‌تری را برای مسافران فراهم کنند. آنتی کلیمولا، مدیر اطلاعات فنایر، گفت: «توانایی‌های خرده‌فروشی بهتر، مانند قیمت‌گذاری پویا، فروش بیشتر، فروش متقابل، پیشنهاد‌های ویژه برای محصولات و خدمات مرتبط، بسته‌بندی محصولات و خدمات  به ما کمک می‌کند تا درآمد خود را افزایش دهیم و سودآوری خود را بهبود بخشیم.»

این روند قطعاً قابل‌توجه است و در رویداد امسال FTE Ancillary & Retailing که در تاریخ 11 تا 13 ژوئن 2024 در دوبلین و در کنار رویداد FTE EMEA برگزار می‌شود، با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

متاورس، واقعیت افزوده و واقعیت گسترده

متاورس اساساً یک تجربه واقعیت مجازی همه‌جانبه است که در آن افراد می‌توانند با یکدیگر، اشیا و مکان‌های مجازی تعامل داشته باشند. اگرچه تحقق پتانسیل کامل متاورس هنوز راهی دراز در پیش دارد، اما هم‌اکنون نیز فرصت‌های زیادی برای استفاده از این فناوری وجود دارد.

شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌های پیشرو، در حال بررسی فرصت‌ها، کاربردهای و استفاده‌های جدیدی برای بهبود تجربه سفر مسافر هستند. شاید عرضه جدید تجربه سفر طولانی‌مدت شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا در سال گذشته، چشمگیرترین یا یکی از نمونه‌های برجسته استفاده از متاورس باشد که تاکنون ارائه شده است. این شرکت هواپیمایی با همکاری واحد تجاری و تحقیقاتی شرکت Meta Reality Labs از متاورس استفاده کرد و دنیای فیزیکی و دیجیتال را در هم آمیخت تا تجربه سفری همه‌جانبه، هیجان‌انگیز، تعاملی و مهم‌تر از همه شخصی‌سازی‌شده را برای مسافران فراهم کند.

لوفت‌هانزا در حال توسعه فضای متاورس خود به یک دنیای مجازی است که در آن می‌تواند محصولات خود را به صورت همه‌جانبه به مشتریان و همکاران خود ارائه دهد. دکتر برون بکر، مدیر برنامه تجربه آینده بین‌قاره‌ای گروه لوفت‌هانزا، در این باره می‌گوید: «در بازاریابی می‌توان از این فناوری برای ایجاد تجربه‌های تعاملی و جذاب برای مشتریان؛ در آموزش، برای آموزش کارکنان به روشی تعاملی و موثر و در زمینه توسعه کابین، برای طراحی و آزمایش کابین‌های جدید بدون نیاز به ساخت نمونه‌های اولیه چوبی استفاده کرد.»

فرودگاه چانگی سال گذشته با هدف ایجاد یک تجربه آنلاین جدید و جذاب برای مشتریان خود توانست با رونمایی از ChangiVerse وارد متاورس شود. هدف از این اقدام، انقلابی در تجربه آنلاین فرودگاهی بود. معاون ارشد گروه دیجیتال اکوسیستم و بخش تجاری این فرودگاه می‌گوید: «با افزایش دانش دیجیتالی مشتریان و تعامل آنها در فضای دیجیتال،ChangiVerse  به معنای تعامل و ارتباط با مشتریان و ارائه خدمات بهتر به آنها از طریق نوآوری و آزمایش است. این اقدام با باور این شرکت مبنی بر اینکه مشتریان در بطن همه کارهای آن قرار دارند، مطابقت دارد.»

یکی از پیشرفت‌های هیجان‌انگیز در حوزه واقعیت گسترده (XR)، همکاری شرکت هواپیمایی امارات با آمازون وب‌سرویس است. این همکاری منجر به توسعه یک پلتفرم و قابلیت واقعیت افزوده همه‌جانبه (iXR) برای خدمه کابین، تازه‌واردان و جامعه گسترده‌تر شرکای صنعت شده است. این پلتفرم با استفاده از فناوری پیشرفته محاسبات فضایی و هوش مصنوعی، دارای ویژگی‌هایی مانند مراکز مجازی سه‌بعدی، آموزش مجازی، محیط‌های بازی‌گونه و تجربیات شبیه‌سازی شده است. این پلتفرم تجربه‌ای یکپارچه و نوآورانه را برای آموزش و ورود به کار ایجاد می‌کند.

دسترس‌پذیری

شرکت هواپیمایی آلاسکا و فرودگاه بین‌المللی سیاتل در تلاش هستند تا سفر را برای همه، از جمله افراد دارای معلولیت، آسان‌تر کنند. شرکت هواپیمایی آلاسکا کیوسک‌ها، برنامه تلفن همراه و وب‌سایت خود را برای دسترسی افراد دارای معلولیت بهبود بخشیده است و فرودگاه سیاتل نیز برنامه جدیدی را راه‌اندازی کرده که هدف آن ارائه «گزینه‌های بیشتر برای دسترسی از کنار خیابان تا گیت» است.

همچنین، فرودگاه وین و خطوط هوایی اتریش در حال اجرای اقداماتی برای دسترس‌پذیرتر و آسان‌تر کردن خدمات خود برای همه مسافران هستند. اکنون، مسافران نابینا یا کم‌بینا می‌توانند با استفاده از برنامه Aira در فرودگاه راهنمایی شوند. در همین حال، در چارچوب برنامه Sunflower در مورد معلولیت‌های نامرئی (شامل اختلالات یادگیری، اختلالات شنوایی، درد مزمن، اختلالات خواب، اختلال اضطرابی پس از تروما، بیماری‌های روان‌شناختی و بسیاری دیگر از شرایط مرتبط با سلامتی) مسافرانی که به چنین معلولیت‌های دچار هستند، می‌توانند با پوشیدن یک آویز، کارت یا مچ‌بند با طرح گل آفتابگردان، با توجه به نیازهای مبرم خود به خدمات راحت و قابل دسترس، دست یابند.

تعدادی از ایرلاین‌ها و فرودگاه‌های پیشرو، از جمله شرکت هواپیمایی متحد و گروه هواپیمایی بین‌المللی، در حال بررسی استفاده از امکانات رباتیک در حوزه دسترسی‌پذیری هستند. یکی از نمونه‌های این تلاش‌ها، همکاری شرکت هواپیمایی متحد با شرکت WHILL است که هدف آن استفاده از دستگاه‌های حرکتی شخصی خودران برای تسهیل حمل‌ونقل در ترمینال‌های فرودگاه است. این دستگاه‌ها می‌توانند به افراد دارای معلولیت کمک کنند تا به راحتی در فرودگاه حرکت کنند.

منبع:

https://www.futuretravelexperience.com/2024/01/12-technology-and-cx-trends-that-can-enhance-airline-and-airport-operations-in-2024/?utm_source=Future+Travel+Experience+News&utm_campaign=6d1a5e62f4-fte_nl_120124&utm_medium=email&utm_term=0_e5a8fdd64e-6d1a5e62f4-92343201

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *