رسانه اقتصاد ترابری ایران

گردشگری

یکشنبه, 19 فروردین 1403
کاهش گردشگران نوروزی
چادرخوابی بیشتر مسافران نوروزی به جای اسکان در هتل یا اقامتگاه؛

کاهش گردشگران نوروزی بر اثر افزایش تورم

«تعداد مسافران نوروزی در سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته ریزش داشت»؛ این آماری است که حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ارائه کرد و علت آن را تورم و بالا بودن پکیج سفر در ایران دانست.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ در حالی به پایان رسید که با استناد به آمار، تعداد مسافران نوروزی ریزش قابل‌توجهی داشت؛ ریزشی که دلیل اصلی آن افزایش تورم و مشکلات معیشتی مردم عنوان می‌شود.

به تازگی اعتمادآنلاین با یک حساب و کتاب ساده برآورد کرده بود که یک سفر به مقصد شهرهایی مانند مشهد، شیراز یا شهرهای استان هرمزگان برای یک خانوار ۴نفره برای مدت ۳شب و ۴روز اقامت ممکن است تا ۴۰میلیون تومان هزینه داشته باشد. از این رو علاوه بر ریزش مسافران نوروزی بسیاری از شهرها شاهد افزایش اقامت چادرخواب‌ها بودند و میزان سفرهای شخصی نیز افزایش پیدا کرد.

موضوعی که حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز آن را تایید کرد و گفت بسیاری از گردشگران داخلی امسال ترجیح دادند به جای اقامت در هتل در چادر کمپ کنند.

او در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ترابران اظهار کرد: «گردشگری در نوروز امسال نسبت به سال گذشته رونق کمتری داشت و طبیعتا همین انتظار هم می‌رفت چون وضعیت اقتصادی مردم از سال گذشته بدتر شده است. از این رو بیشتر گردشگرانی که به کیش و قشم و شمال رفتند در چادر و کمپ سکونت داشتند تا در هتل‌ها و اقامتگاه‌ها. علاوه بر این بیشتر افراد با ماشین‌های شخصی به سفر رفتند.»

رفیعی در همین حال یادآور شد: «البته تعطیلات نوروزی امسال ما تقریبا یک ماه بود و از ۲۵ اسفند شروع شد به همین دلیل مردم توانستند برنامه سفرشان را راحت‌تر تقسیم‌بندی کنند. اگرچه دفاتر گردشگری و متولیان صنعت گردشگری وضعیت خوبی نداشتند اما شرایط تعطیلات برای مردم خوب بود.»

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در پاسخ به سوالی درباره آمار گردشگران نوروزی گفت: «متاسفانه در تمام سال‌های گذشته هیچگاه آمار درستی در این زمینه داده نشده است و مرجعی که بتواند آمار درست، صحیح و دقیق ارائه کند وجود ندارد. اما بر اساس تجربه‌ام می‌گویم که نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰ درصد ریزش گردشگر داخلی داشتیم.»

او در ادامه به تشریح دلیل این اتفاق پرداخت و گفت: «اساسا پکیج سفر در ایران گران است. چرا باید تعداد زیادی از هم‌میهنان ما به وان ترکیه که دهکده‌ای بیش نیست سفر کنند؟ چون هزینه سفر برایشان کمتر از سفرهای داخلی می‌شود.»

رفیعی همچنین درباره علت ترجیح سفر مردم با خودروهای شخصی اضافه کرد: «اینکه توپ را در زمین کمبود ناوگان بیندازیم دروغ است. اینکه بگوییم قیمت‌ها بالاست هم ندیدن واقعیت است. در کل قیمت سفر در ایران بالاست و هیچکس هم قائل به رعایت حقوق مردم نبوده و نیست.»

او افزود: «شرایط اقتصادی مردم اصلا خوب نیست. نوسان قیمت ارز به حوزه گردشگری لطمه بزرگی زده است و حقوق مسافران ضایع شده و در این میان فقط سوداگران منفعت می‌برند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *