رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل دریایی

چهارشنبه, 15 فروردین 1403
عراق برای بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از فاو تلاش می‌کند؛

رقابت چین، سنگاپور و امارات برای مدیریت بندر فاو

با توجه به اینکه وزارت حمل‌ونقل عراق به‌زودی نام مشارکت‌کننده در مدیریت و بهره‌برداری از بندر بزرگ فاو را اعلام خواهد کرد، شرکت‌های چینی، سنگاپوری و اماراتی برای بهره‌برداری از این بندر بزرگ با یکدیگر وارد رقابت شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، میدل‌ایست‌نیوز به نقل از روزنامه الصباح گزارش داد که میثم الصافی، مدیر دفتر رسانه‌ای وزارت حمل‌ونقل عراق تصریح کرده است که به‌دنبال عقد قرارداد با شرکت‌های بین‌المللی متخصص در زمینه مدیریت و بهره‌برداری بنادر است و تاکنون پیشنهادهای متعددی در این زمینه دریافت کرده است که به‌زودی نام شریک عملیاتی خود را اعلام خواهد کرد.

او شرکت‌های چینی، سنگاپوری و اماراتی را رقبای اصلی برای مدیریت و بهره‌برداری بندر فاو خوانده که تجربه‌های فراوانی در مدیریت بنادر بزرگ قاره آسیا دارند.

الصافی تصریح کرده است: «کمیته‌های مربوط به تهیه الزامات بهره‌برداری از بندر فاو در تلاش هستند تا با اجرای طرح‌های دولت و وزارت حمل‌ونقل در ایجاد پروژه‌های راهبردی بهره‌برداری از این بندر را هر چه سریع‌تر آغاز کنند. طرح بندر فاو عراق را به یک ایستگاه ترانزیت جهانی تبدیل خواهد کرد.»

او با اشاره به لزوم انتخاب شرکت مورد نظر براساس مطالعه بازار حمل‌ونقل دریایی منطقه‌ای و بین‌المللی و مطالعات بازاریابی تاکید کرده است: «دادن فرصت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بندر فاو به شرکت‌های غول‌پیکری که در چهارچوب استانداردهای بین‌المللی فعالیت می‌کنند، مهم‌ترین چالش این وزارتخانه در مرحله اول بهره‌برداری از این پروژه به شمار می‌آید.»

به گفته الصافی؛ اداره بنادر در قالب یک تیم با وزارت حمل‌ونقل عراق همکاری می‌کند تا بتوانند بازدهی و اجرای پروژه‌های بندری از جمله فعالیت‌ها در اسکله‌های پنج گانه یا بزرگ‌راه اتصال بندر فاو و تونل آبی در شهر ام‌القصر یا در ایستگاه حمل کانتینر یا کانال‌های ناوبری را در بالاترین سطح انجام دهند.»

گفتنی است؛ فرحان الفرطوسی، مدیرکل شرکت عمومی بندرهای عراق اعلام کرده بود که بیش از 85 درصد از پروژه 5 اسکله در بندر فاو تکمیل شده است.

الفرطوسی افزود که 2 هزار و 72 عدد تکیه گاه‌های پل‌ها (HOUSING) در موقعیت‌های مشخص شده نصب شده‌اند و روند کار روی پروژه‌ها بدون تاخیر و طبق زمان‌بندی برنامه‌ریزی‌شده به‌خوبی پیش می‌رود.

مدیرکل شرکت عمومی بندرهای عراق گفت که این پروژه‌ها شامل ساخت ترمینال کانتینری در بندر بزرگ فاو، ساخت 5 اسکله غول‌پیکر به طول هزار و 750 متر، ساخت جایگاه کانتینرها به طول 2 هزار متر و نیز پل‌های بزرگراه در فاصله 62 کیلومتری شهر ام‌القصر است که شهر فاو و ام‌القصر را به یکدیگر مرتبط می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *