رسانه اقتصاد ترابری ایران

اقتصاد کلان

سه شنبه, 14 فروردین 1403
با هدف ایجاد یکی از مناطق بزرگ تجارت آزاد جهان انجام شد؛

پیمان ترکیه و شورای همکاری خلیج‌فارس برای ازسرگیری مذاکرات تجارت آزاد

وزیر تجارت ترکیه و دبیر کل شورای همکاری خلیج‌فارس، پیمانی را برای آغاز مذاکرات درباره توافقنامه تجارت آزاد جدید در آنکارا، 21 مارس 2024 امضا کردند. در همین زمینه، وزیر تجارت ترکیه اعلام کرد: «توافقنامه تجارت آزاد جدید یکی از بزرگ‌ترین مناطق تجارت آزاد جهان را ایجاد خواهد کرد.»

به گزارش پایگاه خبری ترابران، عمر بولات، وزیر بازرگانی ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد: «در حالی که آنکارا به‌دنبال تقویت روابط اقتصادی در خاورمیانه است، ترکیه و شورای همکاری خلیج‌فارس قراردادی را برای آغاز مذاکرات رسمی برای توافق تجارت آزاد امضا کردند.»

شورای همکاری خلیج‌فارس بلوکی شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.

پیمان آغاز مذاکرات بین بولات و جاسم محمد البودایوی دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس در آنکارا امضا شد.

بولات در پلتفرم ایکس نوشت که این توافق یکی از مناطق بزرگ تجارت آزاد جهان را با ارزش کل 2.4 تریلیون دلار ایجاد خواهد کرد و افزود که او معتقد است مذاکرات در اسرع وقت تکمیل خواهد شد.

گفتنی است؛ آنکارا به دلیل حمایت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از جنبش اخوان‌المسلمین، پس از سال‌ها خصومت، دیپلماسی را با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تقویت کرده و از زمان انتخاب مجدد اردوغان در می 2023، ترکیه قراردادهای تجاری به ارزش میلیاردها دلار را با کشورهای حوزه خلیج‌فارس امضا کرده است.

شورای همکاری خلیج‌فارس قراردادهای تجارت آزاد را با کره جنوبی در ماه دسامبر و پاکستان در ماه سپتامبر امضا کرد. بلوک 6 کشور اکنون در حال مذاکره برای توافق تجاری با بریتانیا است.

در این میان، سینان اولگن، دیپلمات سابق ترکیه و عضو ارشد اندیشکده کارنگی برای صلح بین‌المللی، معتقد است که علی‌رغم این اعلام، ترکیه و شورای همکاری خلیج‌فارس نمی‌توانند توافقنامه تجارت آزاد منعقد و اجرا کنند، مگر اینکه اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس قبلاً توافقنامه‌ای را منعقد کرده باشند، زیرا ترکیه در اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا قرار دارد و شرط عضویت آن این است که نتواند مجموعه جداگانه‌ای از موافقت نامه‌های تجارت آزاد خود را با کشورهای ثالث داشته باشد.

یادآور می‌شود؛ مذاکرات بین اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس در دهه 1990 آغاز شد اما به دلایل سیاسی به حالت تعلیق درآمد.

اولگن تاکید کرد که برای منعقد شدن توافقنامه ترکیه و شورای همکاری خلیج‌فارس، باید “یک دوره طولانی آرامش سیاسی” وجود داشته‌باشد و “این اساساً دلیلی است که توافق آزاد تجاری اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس هنوز به نتیجه نرسیده است. ”

بازار شورای همکاری خلیج‌فارس تحت موانع تعرفه‌ای نسبتاً بالا برای تعدادی از کالاها، به‌ویژه محصولات کشاورزی و صنعتی و همچنین طیف وسیعی از کالاهای صنعتی قرار دارد و ترکیه کشوری در منطقه است که رقابتی‌ترین اقتصاد را از نظر عملکرد صادراتی و صادراتی دارد، بنابراین بخش‌های زیادی وجود دارد که اگر واقعاً این توافقنامه منعقد شود، صادرات ترکیه می‌تواند در مقایسه با صادرات بسیاری از کشورهای دیگر که همچنان با موانع تعرفه‌ای بالا مواجه هستند رقابتی‌تر شود.

توافق تجارت آزاد همچنین فرصتی برای برخی از بانک‌های اصلی خلیج‌فارس خواهد بود تا حضور خود را در بازار بزرگ و رو به رشدی مانند ترکیه تعمیق بخشند. وام‌دهندگان شورای همکاری خلیج‌فارس مانند NBD (امارات) و QNB (ترکیه) جایگاه نسبتاً خوبی دارند، اما آنها و سایر بانک‌ها ممکن است بخواهند برخی از موانع نظارتی را که با آن مواجه هستند برطرف کنند.

ترکیه و بریتانیا در 14 مارس اعلام کردند که پس از دیدار وزرای بازرگانی دو کشور در لندن، مذاکرات رسمی را در ژوئن برای یک توافق تجارت آزاد جدید آغاز خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *