رسانه اقتصاد ترابری ایران

چهارشنبه, 5 آذر 1399

ترابری (حمل و نقل) چیست؟

برای آشنایی با مفهوم «ترابری»، ابتدا بهتر است درباره¬ی این واژه¬ بیشتر بدانیم. طبق آنچه که در واژه¬نامه¬های پارسی آمده؛ ترابری تشکیل شده است از پیشوند پارسی «ترا» به معنای فراسو و آن‌سو، و «بری» که ریشه در فعل بُردن دارد. پیشوند «ترا» پیشوندی کهن در زبان پارسی باستان بوده و با واژه¬ی انگلیسی «Trans» هم‌ریشه است. ترکیب ترابری از دید واژگانی به معنی بردن به آن‌سوی دیگر یا همان «حمل و نقل» است. هرگونه حمل و نقل و جابه¬جایی کالا یا انسان یا هر چیز دیگری از مبدأ به مقصد را در اصطلاح ترابری گویند.
انسان¬های نخستین پس از آغاز زندگی اجتماعی¬شان، یا کوچ¬نشین شدند و در حال رفت و آمد به ییلاق و قشلاق و یا یکجانشین شده و به دامداری و کشاورزی پرداختند. در همه¬ی این سبک¬های زندگی، حمل و نقل مایحتاج و محصولات¬شان و یا مهاجرت¬هایی که به نقاط دیگر داشتند نقش ترابری را در زندگی بشر پررنگ¬تر کرد. رام کردن حیوانات برای استفاده از آنها در حمل و نقل و اختراع چرخ نقاط عطفی در رشد کمی و کیفی ترابری محسوب می¬شدند. افزایش توانایی انسان در استفاده از ابزارآلات و ساخت جاده¬ها و کاروان¬سراها، ترابری جاده¬ای را به سرعت در سرتاسر امپراطوری¬های بزرگ باستان گسترش داد. همچنین انسان¬ها در طول تاریخ توانستند کشتی¬هایی بزرگ و با قابلیت طی مسیرهای طولانی¬تر ¬از محیط زندگی و زیست¬شان بسازند و بدین¬سان ترابری دریایی بنیان نهاده شد.
با اختراع موتور بخار، وقوع انقلاب صنعتی در اروپا و اختراع بالن و هواپیما، انواع گوناگون ترابری مانند ترابری جاده¬ای، ترابری ریلی، ترابری هوایی، ترابری دریایی، ترابری درون¬شهری و ترابری بین¬المللی(ترانزیت) به سرعت گسترش یافته و به عنوان «صنعت حمل و نقل» جایگاه خود را در روند توسعه¬ی زندگی بشر تثبیت کرد.
با گسترش صنعت حمل و نقل، ترابری به شکل مستقیم یا غیرمستقیم نقشی تعیین کننده در عرصه¬های مهم اقتصادی جوامع پیدا کرد.

ماهنامه اقتصاد ترابری ایران (ترابران)
گروه مطبوعاتی نشریران در آذرماه سال ۱۳۷۷، اولین شماره ماهنامه اقتصاد ترابری ایران «ترابران» را منتشر کرد. این ماهنامه از همان سال تا کنون، با همکاری خلاق-ترین کارشناسان صنعت حمل¬و¬نقل و انجمن¬های صنفی مرتبط، به شکل مستمر منتشر شده است. طی این سال‌ها، ماهنامه ترابران به عنوان یکی از معدود رسانه¬های تخصصی در این زمینه، تلاش خود را مصروف انعکاس نظرات کارشناسی و مستقل کارشناسان برجسته در این بخش و ارائه راهکار و مشاوره به سیاستگذاران در حوزه-های زیر کرده است:
• اقتصاد کلان شامل: بودجه و منابع مالی، بورس، گمرک، بازرگانی و فضای کسب و کار
• لجستیک
• زیرساخت¬ها شامل: راه و ابنیه، بنادر، فرودگاه¬ها، پایانه¬های جاده¬ای و پایانه¬های حمل و نقل ترکیبی (دهکده لجستیک)
• گردشگری
• فنآوری¬های نوین
• دانستنی¬های ترابری شامل: چهره¬ها، پیشینه¬ی ترابری و تاریخ شفاهی

ترابران طی بیش از دو دهه فعالیت خود توانسته است در بخش¬های گوناگون صنعت حمل¬ونقل به عنوان نشریه برتر برگزیده شود. برگزاری اولین نمایشگاه صنعت حمل و نقل و ترانزیت ایران در سال ۱۳۸۲ و همچنین انتشار دو دوره «کتاب راهنمای حمل و نقل و ترانزیت» از دیگر فعالیت¬های ماندگار این گروه است. از آغاز انتشار ماهنامه-ی تخصصی ترابران تاکنون نزدیک به 200 شماره به شکل مستمر منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *