رسانه اقتصاد ترابری ایران

شنبه, 23 بهمن 1400
با وجود حکم دادگاه،

ادامه اعتراضات کامیون‌داران کانادایی

معترضان مخالف محدودی‌های کرونایی و قوانین مربوط به آن همچنان و چند ساعت پس از دستور دولت اتاوا برای پایان دادن به اشغال کریدور کلیدی تجاری بین ایالات متحده و کانادا، به اشغال این پل ادامه دادند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران،جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا به جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده قول داده که به سرعت این بحران را رفع کند و روز جمعه یک قاضی کانادایی دستور داد تا به چهار روز محاصره و مسدود بودن پل ” امباسادور” که شلوغ‌ترین گذرگاه مرزی در آمریکای شمالی است، پایان داده شود.

این پل که یک چهارم مبادلات تجاری میان دو کشور از آن می‌گذرد همچنین مسیری کلیدی برای صادرات خودروهای آمریکایی از ایالت دیترویت به کانادا است که مسدود شدن آن خساراتی به تولید کنندگان در ایالات متحده و تجار صنعت خودرو در کانادا وارد کرده است.

حکم دادگاه بعد از تایید از سوی دادگاه عالی اونتاریو در ساعت ۱۹ به وقت شرقی به اجرا درآمد اما پس از دو ساعت از این ضرب‌الاجل، حدود ۲۰۰ معترض از جمله کودکان در ورودی این پل مستقر شده و پرچم‌های کانادا را به حرکت درآوردند و سایرین نیز آتش بازی به راه انداختند.

پلیس هم در میان معترضان خبرنامه‌هایی را توزیع کرد که شامل مجازات برای خاطیان به دستور صادر شده است.

ترودو پیشتر به خبرنگاران گفته بود که هیچ اقدامی علیه معترضان در نظر ندارد.

اشغال این پل به گونه‌ای است که به گفته مقام‌های پلیس به این زودی‌ها پایان نمی‌یابد.

یکی از معترضان گفته است: قرار است کانادا یک کشور آزاد باشد. وقتی آزادی تهدید می‌شود، ما باید با آن مقابله کنیم. تا وقتی این وضعیت ادامه یابد، ما همین جا می‌مانیم.

اعتراضات کامیون داران کانادایی به محدودیت‌های کرونایی باعث شد تا جنبشی با عنوان “کاروان آزادی” در این کشور به راه بیفتد و علاوه بر کانادا، در فرانسه، نیوزیلند، استرالیا و ایالات متحده نیز اعتراضات مشابهی برگزار شده است.

در این میان، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن طی تماس تلفنی با ترودو، با افزودن به درخواست‌های قبلی مقام‌ها و رهبران تجاری ایالات متحده برای انجام اقدامی مناسب در مقابله با اعتراضات کامیون داران، نسبت به تعطیلی کارخانه خودروسازی و کاهش سرعت تولید ابراز نگرانی کرد.

“داگ فورد”، فرماندار استان انتاریوی کانادا روز جمعه در واکنش به ادامه اعتراضات کامیون داران علیه قوانین کرونایی در این استان وضعیت اضطراری اعلام کرد.

وی در یک نشست مطبوعاتی با اعلام این مطلب تاکید کرد که با مقام‌های رسمی برای تصویب فوری دستورات لازم برای مقابله با این وضعیت همکاری خواهد کرد و همچنین مسدود کردن خیابان‌ها و ممانعت از عبور و مرور را “غیرقانونی” دانست که مستوجب مجازات خواهد بود.

همچنین گفته می‌شود با تصمیم فورد قرار است جرایم سنگینی همچون صد هزار دلار کانادا و همچنین حبس در انتظار رانندگانی باشد که همچنان به این اعتراضات ادامه می‌دهند.

در حالی که اعتراضات کامیون داران در مناطق مختلف کانادا به هفته سوم خود می‌رسد وضعیت در برخی از مناطق این کشور از جمله در اونتاریو بسیار بحرانی شده است. حضور مستمر رانندگان باعث شده ارتباطات این شهر با مناطق مجاور با دشواری‌های بسیاری روبرو شود و همچنین چندین مسیر ارتباطی میان ایالات متحده و کانادا نیز مسدود شده است.

ترودو نیز گفته این جنبش اعتراضی غیرقابل قبول و مخرب اقتصاد است.

از طرفی شهردار اتاوا، پایتخت نیز اعلام کرد که اوضاع از کنترل خارج شده و وضعیت اضطراری در این شهر اعلام کرده است.

گروهی از رانندگان کامیون که حمایت گروه‌های دست‌راستی و ضد واکسن را هم با خود به همراه دارند، در سه هفته اخیر به بهانه اجباری شدن واکسیناسیون برای تردد در مسیر کانادا و آمریکا اعتصاب کرده‌اند و بخش‌های گسترده‌ای از مسیرهای عبور و مرور در مناطق مختلف کانادا مسدود شده است.

واشنگتن نیز خواستار استفاده دولت کانادا از اختیارات فدرال برای پایان دادن به اعتراض کامیون‌داران شده است.

دولت بایدن روز پنجشنبه اعلام کرد که کانادا باید از اختیارات فدرال برای کاستن از اختلالات اقتصادی بیشتر در پی مسدود شدن یک مسیر تجاری مهم میان ایالات متحده و این کشور توسط کامیون‌داران معترض بهره ببرد.

کامیون‌داران کانادایی در اعتراض به مقررات واکسیناسیون مرزهای این کشور با ایالات متحده را مسدود کرده و خواهان برداشتن الزام واکسیناسیون اجباری برای عبور و مرور از مرز هستند.

دولت بایدن اعلام کرده که تحولات مربوط به اعتراض کامیون‌ داران کانادایی را به دقت دنبال می‌کند و از اتاوا خواسته که از اختیارات دولت فدرال برای جلوگیری از وارد آمدن خسارات بیشتر اقتصادی ناشی از مسدود شدن مرزها میان دو کشور استفاده کند.

معترضان از روز دوشنبه پل “امباسادور” را مسدود کردند و از آن زمان تاکنون دو گذرگاه مرزی کوچک‌تر میان کانادا و ایالات متحده در استان‌های آلبرتا و منیتوبا نیز توسط معترضان مسدود شده است.

به گزارش کاخ سفید، وزاری امنیت، کشور و حمل و نقل ایالات متحده برای ترغیب به استفاده از اختیارات دولت فدرال جهت خاتمه دادن به اعتراض‌های مرزی با همتایان کانادایی خود گفتگو کرده‌اند.

به گفته یک مقام کاخ سفید، آلخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی ایالات متحده و پیت بودجج، وزیر حمل و نقل، روز پنجشنبه در این خصوص با همتایان کانادایی خود گفتگو کردند.

به گفته این منبع در کاخ سفید، مقام‌های مرزی و گمرکی ایالات متحده و کانادا برای اطمینان از جریان مداوم کالاها و خدمات در سراسر مرز بین‌المللی میان دو کشور، استفاده از مسیرهای زمینی جایگزین و همچنین گزینه‌های هوایی و دریایی را نیز در دستور کار قرار داده‌اند.

وزرای دولت فدرال کانادا اقدام معترضان به بستن مرزها و گذرگاه‌های کشور را غیرقانونی خوانده و از آنها خواسته اند که به خانه بازگردند.

جاستین ترودو همچنین روز پنجشنبه در توئیتی اعلام کرد که با شهردار ویندزور در انتاریو که هم مرز با ایالت دیترویت آمریکا است، صحبت کرده و به او گفته است که دولت فدرال آماده است تا به این شهر و دیگر نقاط استان انتاریو برای تحت کنترل گرفتن اوضاع کمک کند.

با بسته شدن ترافیک در هر دو مسیر، شرکت‌های خودروسازی جنرال موتورز و کرایسلر اعلام کرده‌اند که به دلیل کمبود قطعات مجبورند برخی شیفت‌های کاری خود را لغو کنند تا کاهش دهند.

کمپانی تویوتا اعلام کرده که تولید را تا روز شنبه در کارخانه‌های خود در انتاریو و کنتاکی متوقف می‌کند؛ مساله‌ای که بر تولید مدل‌های محبوب این شرکت تأثیر می‌گذارد.

یکی از مسئولان اتحادیه صنفی کمپانی خودروسازی فورد نیز اعلام کرده که این شرکت به دنبال ارسال هوایی برخی قطعات خودرو به کارخانه‌ای در ویندزور کاناداست که موتورهایی برای مدل‌های محبوب این برند تولید می‌کند.

بیش از دو سوم از ۵۱۱ میلیارد دلار کالایی که سالانه بین کانادا و ایالات متحده مبادله می‌شود، از طریق جاده میان دو کشور حمل می‌شود.

شرکت “دیترویت اینترنشنال بریج” که مالک پل امباسادور است، از کانادا خواسته با لغو مقررات واکسیناسیون اجباری به اعتراض‌ها پایان دهد تا زمینه از سرگیری تبادلات تجاری فراهم شود.

 

منبع خبر:رویترز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *