رسانه اقتصاد ترابری ایران

پنجشنبه, 9 دی 1400
مدیر عامل شرکت ژئوپارسیان در گفتگو با «ترابران»:

نبود مدیریت یکپارچه به حوزه حمل و نقل آسیب می رساند

مدیرعامل شرکت ژئوپارسیان با بیان اینکه حمل و نقل نقش مهمی در گسترش صادرات و توسعه تجارت  دارد، گفت: متاسفانه در حال حاضر ما این مزیت را به همسایگان خودمان واگذار کرده ایم.

حسین قادی در گفت و گو با خبرنگار «ترابران»، از بومی سازی مصالح مرتبط با راه سازی خبرداد و گفت: در گذشته این مصالح با واردات تامین می شد اما در حال حاضر با بهره گیری از تکنولوژی و ماشین آلان مرتبط از آلمان و همچنین تلاش بی وقفه متخصصان داخلی، در تولید محصولات این صنعت به خودکفایی رسیده ایم.

وی با اشاره به اینکه این مصالح برای پروژه های خاک مسلح استفاده می شود؛ افزود: در پروژه های راهسازی و رمپ و کوله پل ها و دیوارهای حائل و تعریض جاده ها، همچنین در بسترهای سست مثل مسیر راه و راه آهن و خطوط لوله گذاری نفت و گاز و پروژه های ساحلی از این مصالح بعنوان یک آیتم جایگزین و کاملا مطمئن و دوستدار محیط زیست در جهان استفاده می شود.

مدیر عامل شرکت ژئو پارسیان با تاکید به اینکه این مصالح از نظر اقتصادی نسبت به مصالح دیگر با صرفه تر هستند، ادامه داد : تاکنون در بیش از 450 پروژه عمرانی و زیربنایی ملی با همکاری در طراحی پروژه ها و تولید محصولات فنی در کنار مشاوران محترم و پیمانکاران زحمتکش حضور داشتیم.

وی یادآور شد : با تلاش دلسوزانه متخصصان داخلی، محصول جدیدی برای تقویت روکش آسفالت با بیش از سه سال کار تحقیقاتی در واحد تحقیق و توسعه این شرکت انجام و برای اولین بار بصورت منحصر به فرد تولید شده است که عمر روکش آسفالت را تا پنج برابر افزایش می دهد و تا امروز بیش از چند صد هزار متر مربع از این محصول در کشور اجرا شده و نتایج بسیار درخشانی به همراه داشته است.

قادی ضمن اشاره به انجام پروژه های مهمی در احداث راه و دیوارهای حائل، بیان کرد: تولیدات این شرکت مورد تائید بهترین آزمایشگاه های جهان و دانشگاه های معتبر کشور است.

به گفته وی شرکت ژئوپارسیان اولین و تنها تولید کننده مطابق با استانداردهای جهانی در کشور و حتی خاورمیانه است.

وی، کیفیت محصولات شرکت ژئوپارسیان را کاملا قابل مقایسه و برابر با محصولات اروپایی دانست و افزود: شرکت ما در حوزه صادرت به کشورهای عراق، آذربایجان، امارات، ترکمنستان و افغانستان فعال بوده و همچنان درصدد توسعه بازارهای خارجی هستیم.

مدیرعامل شرکت ژئوپارسیان گفت: ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخل از جمله اقدامات مثبت و موثر سالهای اخیر بوده که کمک شایانی به پیشرفت تولید داخلی کرده هرچند که برای پیشرفت  هرچه بیشتر صنعت ایرانی همزمان باید نظارت هم افزایش یابد تا در نهایت کالاها از نظر کیفی هم تائید شوند.

وی با تاکید بر اهمیت ثبات اقتصادی و ارائه تسهیلات با نرخ پایین به شرکت ها برای بهبود شرایط، گفت: تامین مواد اولیه چه داخلی و چه خارجی سخت بوده و افزایش سلیقه ای و غیرقابل توجیه قیمت مواد اولیه داخلی و همینطور نوسانات نرخ ارز معضل بزرگ صنایع طی سالهای اخیر بوده و آسیب های بسیاری داشته که درصورت کنترل نشدن خطرناک تر هم می شود.

قادی گفت: به طور کلی تولیدات برخی از صنایع مصرف عام و تولیدات بخش دیگر صنعت مصرف زیربنایی و تخصصی دارند؛ لذا حمایت از تفکیک صنایع در رده های مختلف بسیار مهم است چراکه صنایع تخصصی به دلیل همکاری با شرکت های پیمانکار نیاز به حمایت و توجه خاص تری دارند.

وی در ادامه حمایت از پیمانکاران خصوصی را ضروری خواند و بیان داشت: بخش بزرگی از رونق اقتصادی هر کشوری به دست توانمند پیمانکاران به گردش در میاید، بنابراین پیمانکاران همانند بخش صنعت نقش مهمی در کارآفرینی و ارزآوری به کشور دارند.

مدیر عامل شرکت ژئوپارسیان، با اشاره به افزایش سه برابری هزینه حمل و نقل طی دو سال اخیر، اظهار کرد: این افزایش هزینه ها در برخی مسیرها بیشتر از این میزان بوده به طوری که مسیر جنوب تا شمال کشور، از 7 میلیون به 20 میلیون تومان رسیده در حالیکه نرخ سوخت گازوئیل بعنوان عامل مهم و تعیین کننده قیمت حمل ، در این مدت تغییری نکرده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در حوزه ترابری نسبت به دنیا و حتی کشورهای همسایه، عملکرد کندتر و گران تری داریم، ادامه داد: به طور کلی هزینه یک کانتینر از چین تا کانادا سه هزار دلار است اما این مبلغ از ایران تا کانادا به 10 هزار دلار میرسد.

قادی نبود سیستم متمرکز در حمل و نقل را یکی از مهمترین آسیب های این حوزه دانست و تصریح کرد: با توجه به نبود سیستم متمرکز در حمل و نقل کشور، در بسیاری موارد با برخوردهای سلیقه ای مواجه می شویم.

وی، شفاف نبودن نرخ بیمه و رعایت نکردن تعرفه از طرف شرکت های باربری را از دیگر چالش های این حوزه برشمرد و یادآور شد: در زمینه حل و نقل، شرکت های ترابری نرخ حمل و بیمه برای مسیرهای یکسان را به صورت روزانه و با اختلاف زیاد اعلام می کنند که این موضوع هم به صنعت حمل و نقل و هم به بنگاه های اقتصادی به ویژه بنگاه های متوسط و کوچک به شدت آسیب می رساند.

مدیرعامل شرکت ژئوپارسیان با تاکید بر اهمیت توسعه فضاهای مجازی در عصر جدید برای فعالیت های حمل و نقل، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مسئولین و تصمیم گیرندگان این صنعت، باید هرچه سریع تر برای توسعه مدیریت یکپارچه در حوزه حمل و نقل داخلی و بین المللی و همچنین رفع کمبودها و معضلات موجود، نسبت به راه اندازی سیستمی یکپارچه و قانونمند و در دسترس برای همه فعالیت تصمیمات لازم را اتخاذ و اجرایی کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *