رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل

سه شنبه, 14 آذر 1402
تاروپود ناوگان حمل‌ونقل پوسیده است؛

ناکارامدی سازوکار معاینه فنی برای تعیین فرسودگی خودروها

خلاصه وضعیت کلی ناوگان وسایل نقلیه در حال تردد در شهر تهران براساس سال تولید، بيانگر عبور بيش از 40 درصد وانت‌ها، بيش از 90 درصد ميني‌بوس‌ها، بيش از 30 درصد کامیون‌ها، بيش از 15 درصد سواری‌ها، بيش از 60 درصد تاكسی‌ها و بيش از 80 درصد اتوبوس‌ها از سن مرز فرسودگي است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با نام عنوان «رویه‌ها و مصادیق فساد حوزه محیط‌زیست» به بررسی مصادیق اصلی فساد در تشخیص فرسودگی وسایل نقلیه پرداخته است.

جولان فرسودگی وسایل نقلیه در کشور

در این گزارش تاکید شده است که در حال حاضر در کشور بیش از ۳ میلیون خودرو در سن مرز فرسودگی هستند که بیانگر ضرورت اقدام جدی در این زمینه است و در حال حاضر میزان مصرف بنزین کشور به بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده و از میزان متوسط تولید پیشی گرفته است.

این گزارش با اشاره به آمارهای سن خودروها خاطرنشان کرده است که در سال ۱۴۰۰ میانگین عمر ناوگان وسایل نقلیه عمومی باری کشور بیش از ۱۹ سال بوده است. همچنین خلاصه وضعیت کلی ناوگان وسایل نقلیه در حال تردد در شهر تهران براساس سال تولید، بيانگر عبور بيش از 40 درصد وانت‌ها، بيش از 90 درصد ميني‌بوس‌ها، بيش از 30 درصد کامیون‌ها، بيش از 15 درصد سواری‌ها، بيش از 60 درصد تاكسی‌ها و بيش از 80 درصد اتوبوس‌ها از سن مرز فرسودگي است.

طبق آمارها، فقط ۵ درصد اتوبوس‌ها عمری کمتر از ۵ سال دارند و ۱۰ درصد آنها بین ۵ تا ۱۰ سال عمر دارند. بهترین حالت برای سواری‌هاست که ۳۵ درصد آنها کمتر از ۵ سال عمر دارند.

فرسوده‎‌ها معاینه فنی می‌گیرند

با این حال، استعلام‌های صورت گرفته از دستگاه‎‌های مربوطه نشان می‌دهد پس از تصويب آیین‌نامه اجرايی قانون هوای پاک، تاكنون وسيله نقليه‌ای که در دو دوره متوالی نتواند معاينه فنی خود را اخذ کند، گزارش نشده است و عملاً وسايل نقليه مشمول فرسودگی در کشور صفر شده است.

این گزارش در پایان تصریح می‌کند که اين وضعيت بيانگر ناكارامدی سازوكار فعلي مراكز معاينه فني از جمله عدم بررسي اصالت خودرو است که بستر لازم را برای تخلفات در اين حوزه فراهم کرده است.

گفتنی است؛ طبقه ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی ماده  ۸ قانون هوای پاک مصوب 09 / 04 / 1400 ، براين اساس وسايل نقليه موتوری که در سن مرز فرسودگی قرار می‌گيرند مشمول افزایش دفعات سالیانه معاینه فنی می‌شوند. در ماده  ۲ اين آیين‌نامه اجرايی جدول سن مرز فرسودگی و تعداد دفعات انجام معاينه فنی انواع وسايل نقليه موتوري تعيين شده است. به موجب اين آینن‌نامه وسیله نقلیه موتوری فرسوده وسيله‌ای است که بدون توجه به حد سن مرز فرسودگی، پس از دو دوره متوالی نتواند گواهی معاینه فنی معتبر اخذ کند و مشمول محدودیت‌های ماده  ۸ قانون می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *