رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل

یکشنبه, 26 فروردین 1403
تغییر شغل رانندگان اتوبوس
رانندگان اتوبوس بین‌شهری یا شغل عوض کردند یا راننده کامیون شدند؛

بحران کمبود راننده در بخش ناوگان مسافری

کمبود راننده در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای تا حدی جدی است که شرکت‌های مسافربری این وضعیت را با واژه «بحران» توصیف می‌کنند و از نصف شدن تعداد راننده‌هایشان خبر می‌دهند. بخشنامه پیش از عید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای بازگشت به کار نیروهای بازنشسته نیز موید این وضعیت بحرانی است.

به گزارش ترابران، زنگ خطر کمبود راننده برای ناوگان مسافری بین‌شهری به صدا درآمده است. شرکت‌های تعاونی از کمبود راننده گلایه دارند و می‌گویند بسیاری از رانندگان اتوبوس‌ها به سمت ناوگان باری و کامیون رفته و اتوبوس‌ها بدون راننده‌ مانده‌اند.

عباس فشارکی، مدیرعامل شرکت مسافربری عدل اصفهان در توصیف این معضل به ترابران می‌گوید: «از سال ۹۷ به بعد که کشور درگیر کرونا شد ریزش شدیدی در تعداد راننده‌ها داشتیم. بعد از دوران کرونا، راننده‌ اتوبوس‌ها به سوی کامیون رفتند یا شغلشان را عوض کردند.»

او اضافه کرد: «از سال ۹۷ به بعد راننده جدید در سیستم ثبت نشده است چون اصلاً برایشان مقرون به صرفه نیست. کرایه اتوبوس‌ها نسبت به هزینه‌‌ها و تورمی که وجود دارد بالا نرفته و طبعاً برای راننده‌ها به صرفه نیست و این کار را رها می‌کنند.»

عباس خلیلیان، مدیرعامل شرکت رویال سفر ایرانیان اصفهان هم در گفت‌وگو با ترابران وضعیت کمبود راننده در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای را بحرانی توصیف کرد و گفت: «ما فوق‌العاده کمبود راننده داریم؛ به خصوص در بخش سواری برون‌شهری. بسیاری از رانندگان به خاطر پایین بودن قیمت کرایه‌ها و صرفه اقتصادی نداشتن، از این حوزه رفته‌اند.»

خلیلیان توضیح داد: «بعد از کرونا حدود ۵۰ درصد از رانندگان ما به سمت ماشین‌های باری و کامیون رفتند. به عبارت دیگر تعداد رانندگان نصف شده است.»

رانندگی در حوزه مسافری توجیه اقتصادی ندارد

مدیرعامل شرکت رویال سفر ایرانیان اصفهان با تاکید بر اینکه برای راننده‌ها توجیه مالی ندارد که در این بخش کار کنند، گفت: «رانندگی اتوبوس دیگر نه برای مالک صرفه اقتصادی دارد و نه برای راننده‌ها. حقوقی که راننده‌ها دریافت می‌کنند به قدری کم است که کار نکنند بهتر است. آنها ترجیح می‌دهند با این مبلغ وقتشان را در جاده تلف نکنند.»

خلیلیان با اظهار اینکه ما اصلاً افزایش کرایه نداشتیم و فقط یکسان‌سازی قیمت‌‌ها صورت گرفته است، اضافه کرد: «بلیت اتوبوس‌ها باید حداقل ۲ برابر شود تا برای رانندگان صرفه اقتصادی داشته باشد و بتوانند از پس هزینه‌‌هایشان بربیایند.»

او با تاکید مجدد بر کمبود راننده در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای از صدور بخش‌نامه‌ای قبل از عید خبر داد که به موجب آن رانندگان بازنشسته به کار مجدد فراخوانده شدند.

دست به دامان بازنشستگان شدیم

خلیلیان در این باره توضیح داد: «با توجه به مشکل کمبود راننده بخشنامه‌ای صادر شد تا بازنشستگانی که توانایی کار دارند مجددا بازگردند. این بخشنامه از روز اول عید اجرایی شد و عده‌ای هم به کار بازگشتند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *