رسانه اقتصاد ترابری ایران

ماهنامه ترابران

یکشنبه, 2 بهمن 1401
در بهمن‌ماه؛

شماره 204 ماهنامه ترابران منتشر شد

شماره 204 ماهنامه ترابران (ماهنامه اقتصاد ترابری ایران) در بهمن‌ماه با عنوان «اهمال در اقدام» در 160 صفحه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، شماره 204 ماهنامه ترابران (ماهنامه اقتصاد ترابری ایران) در بهمن‌ماه با عنوان «اهمال در اقدام» منتشر شد. در بخش «بزنگاه» که پرونده ویژه ترابران محسوب می‌شود، گزارش جامعی از میزگرد ماهنامه ترابران و جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با عنوان «بررسی علل عدم دستیابی به اهداف برنامه‌های دهه اقدام برای ایمنی راه‌ها» ارائه شده است. ترابران در این میزگرد با همراهی مسئولان، صاحبنظران و کارشناسانی خبره در حوزه ایمنی همچون مهندس محمد بخارایی، رئیس هیئت‌مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها؛ ناصر رزاق‌منش، مدیر‌عامل و حمید صفریان، رئیس کمیته فرهنگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها؛ رضا نفیسی، رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌و‌نقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی؛ مهران قربانی، مشاور ارشد رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای؛ پیمان پژمان‌زاد، استاد دانشگاه و صاحبنظر ایمنی حمل‌و‌نقل؛ امیر وهاب‌زاده، صاحبنظر ارشد حمل‌و‌نقل؛ احمد پاکزاد، استاد دانشگاه و صاحبنظر علوم اجتماعی به ارزیابی ریشه‌های دلایل افزایش 14.5 درصدی کشته‌های تصادفات در سال جاری پرداخته و با توجه به سپری شدن دو سال از دهه «اقدام برای ایمنی راه‌ها» چالش‌های این دهه را برای اقدام در مسیر ایمنی واکاوی کرده است.

ترابران در گزارش‌های بخش «کارگاه» همان‌گونه که از عنوانش یعنی «کفگیر دولت» برمی‌آید به اختصاص بودجه، روش‌های تامین مالی و راه‌اندازی صندوق توسعه حمل‌ونقل پرداخته است. در یکی از گزارش‌های این بخش با عنوان «از جیب جامعه» چرایی تحقق 27 درصدی بودجه عمرانی کشور در 6 ماه نخست تحلیل شده و از ناتوانی دولت در تحقق درآمدها به استثنای مالیات سخن به میان آمده است.

در گزارش دیگر این بخش با عنوان «اهرم، بی تکیه‌گاه!» خبرنگار ترابران برای آگاهی از چرایی عدم راه‌اندازی صندوق توسعه حمل‌ونقل و امکان شکستن طلسم 5 ساله آن در سال آینده به گفت‌وگو با داوود دانش‌جعفری، رئیس هیئت‌عامل صندوق توسعه حمل‌ونقل کشور نشسته است.

ترابران در بخش «اقتصاد کلان» با عنوان «دیوار بی‌اعتمادی» در گزارش‌های مختلف نشان داده است که چگونه وقتی هنوز دولتمردان ایران دلخوش به تعارفات دیپلماتیک هستند، کشورمان زودتر از حد تصور به گوشه صحنه در منطقه رانده شده است. در همین بخش، در مطلبی با عنوان «سایه گسست داخلی بر روابط خارجی» که حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ترابران با دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه، کارشناس مسائل بین‌الملل، تاریخدان و پژوهشگر عصر معاصر است، شرایط ایران پس از تعلیق روابط تجاری با آلمان را بررسی کرده است. در ادامه این گفت‌وگو در گزارشی دیگر، یا عنوان «تجارت همچنان باقی است» چند تن از فعالان ایرانی در بازار آلمان از تبعات تصمیم آلمان برای تعلیق روابط با ایران بر حوزه حمل‌ونقل و تجارت گفته‌اند.

گزارش «روزگار سپری‌شده بازیگر درجه دو» نیز گزارش دیگری است که نشان می‎دهد ایران دیگر در رادار دیپلماسی چین در خاورمیانه قرار ندارد.

در بخش«گذرگاه» با عنوان «جاده باریک می‌شود»، خبرنگار ترابران با محمدجواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‎ونقل جاده‌ای به گفت‌وگو نشسته است که حاصل آن را در گزارشی با عنوان «گوشه‌نشینی در چهارراه ترانزیت!» خواهید خواند.

در گزارش دیگر این بخش با عنوان «کیسه‌های هوشمند!» مهندس روزبه بابازاده، رئیس انجمن ترویج اینترنت اشیاء و علوم داده از زیاده‌خواهی اپراتورهای تلفن همراه از بازار کسب‌وکارهای دانش‌بنیان مدیریت و کنترل ناوگان پرده برداشته است.

در بخش «زیستگاه» با عنوان «برای هوای آلوده» در گزارشی که حاصل گفت‌وگو با مهندس محمد درویش، رئیس کمیته محیط‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو و دکتر امیرفاتح وحدتی، رئیس اسبق مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست راه‌های مقابله با آلودگی هوا بررسی و راهبردهایی برای مواجهه با این بحران ارائه شده است. در گزارشی دیگر با عنوان «در قعر سرزندگی ریستی!» جایگاه ایران در شاخص‌های عملکرد زیستی بررسی شده و نشان داده شده است که رتبه ایران در سال 2022 از نظر محیط زیستی 66 پله سقوط کرده است.

در بخش «لنگرگاه» با عنوان «از دست رفته» خبرنگار ترابران در گزارشی با عنوان «نبرد سوم ایران و عراق در فاو» حکایت کرده است که عراق با ساخت شهر لجستیکی فاو اندیشه چهارراه ترانزیتی را از ایران ربوده و در راه تحول اقتصادی کشورش گام بر‌می‌دارد. خبرنگار ترابران در گزارش دیگر با عنوان «مهجور» پای سخنان محمدجعفر عابدی‌نژاد، دبیر انجمن بانکرینگ ایران نشسته و به واکاوی دلایل عقب‌ماندگی صنعت بانکرینگ در کشومان پرداخته است.

♦شماره 204 ماهنامه ترابران را می‌توانید از باکس زیر دانلود کنید.

 

شماره 204 ماهنامه ترابران در 160 صفحه با فرمت PDF و حجم 28 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *