رسانه اقتصاد ترابری ایران

ماهنامه ترابران

یکشنبه, 27 اسفند 1402
با عنوان «سال غبار!»؛

شماره فروردین ماهنامه ترابران منتشر شد

شماره 217 ماهنامه ترابران (ماهنامه اقتصاد ترابری ایران) با عنوان «سال غبار!» برای فروردین ماه در قالب ویژه‌نامه نوروز سال 1403 منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، شماره 217 ماهنامه ترابران (ماهنامه اقتصاد ترابری ایران) برای بازه زمانی فروردین ماه با عنوان «سال غبار!» در 232 صفحه منتشر شد. در بخش «فرودگاه» با عنوان «معامله با خویش یا بیگانه؟»، ترابران با برگزاری میزگردی با حضور مهندس دکتر محمدرضا عبدالرحیمی، عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی حمل‌ونقل هوایی؛ علیرضا منظری، کارشناس صنعت هوانوردی؛ مهندس آرمان بیات، تحلیلگر و کارشناس ارشد حمل‌ونقل هوایی و حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی تلاش کرده است موضوع ورود ایرلاین‌های خارجی را به‌منظور برقراری پروازهای داخلی امکان‌سنجی کند و با بیان موانع قانونی این کار به این پرسش پاسخ دهد که آیا این پیشنهاد راهکار درستی برای تعادل عرضه و تقاضا در حمل‌ونقل هوایی است یا خیر. «پرواز آزاد یا سقوط آزاد؟» گزارش کامل از مباحث مطرح شده در این میزگرد است.

در بخش «زیرساخت» با عنوان «خواب سرمایه»، دو گزارش مختلف یکی درباره روندهای غیرکارشناسی و بی‌برنامه در تغییر بودجه عمرانی بخش حمل‌ونقل با عنوان «قربانی!» و دیگری درباره نگرانی‌های جدی فعالان صنعت احداث در کشور برای سرنوشت طرح‌های عمرانی با عنوان «جمع‌پریشانی‌ها!» منتشر شده است. این گزارش چکیده سخنان خیراله خادمی، سهیل آل‌رسول، اقبال شاکری، مرتضی نوروزی، قباد چوبدار، یاشار چهرآزاد، محمدباقر گلبن، بهروز گتمیری و علی آزاد است.

در بخش «گذرگاه» با عنوان «بن‌بست‌ها در دالان‌ها»، ابتدا گزارش کاملی از ارائه مهندس علیرضا چشم‌جهان، تحلیلگر ارشد حمل‌ونقل بین‌المللی در چهارمین همایش اقتصاد دریامحور ایران با عنوان «دورخوردگی از نوع ایرانی!» منتشر شده و نشان داده که همه غول‌های تجارت، مسیرهای جایگزین کریدور شمال-جنوب را پیدا کرده‌اند.

پس از آن، در گزارشی با عنوان «زمین‌خورده!» دکتر امین ترفع، دکتر سبحان نظری، دکتر مجتبی سلیمانی، مهندس جواد هدایتی، شهرام جعفری و محمود رستم‌افشار موانع ایران را برای قرارگیری در ریل درست پیشرفت و توسعه ترانزیتی و لجستیکی در بخش حمل‌ونقل زمینی، بنادر خشک و پایانه‌های مرزی بررسی کرده‌اند.

«چسبندگی‌های اقتصادی، گسل‌های سیاسی» نیز گزارش دیگری در این بخش است که نشان می‌دهد فرایند جهانی‌زدایی در حال تغییر رفتار شرکت‌ها است.

در بخش «لنگرگاه» با عنوان «خفتن به وقت جنبیدن»، نخستین مطلب منتشر شده گفت‌وگوی تفصیلی خبرنگار ترابران با مهندس محمد سوری، مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفتکش ایران و از مدیران برجسته صنعت حمل‌ونقل دریایی کشور درباره سهم ناچیز صنعت بانکرینگ ایران در منطقه است. «سهم هر کس به‌قدر همت اوست» حاصل این گفت‌وگو است.

«صنعتی بکر در سراشیبی» یادداشت محمدجعفر عابدی‌نژاد، دبیر انجمن صنعت بانکرینگ ایران برای ترابران درباره موانع و راهکارهای توسعه این صنعت در کشورمان است.

در واپسین گزارش این بخش با عنوان «افزودن بر ظرفیت بلاستفاده» خبرنگار ترابران پای سخنان آرش فهمیده، رئیس هیئت‌مدیره شرکت پارس‌عبور درباره واقعیت پیشرفت کشورهای حوزه کاسپین در مقابل چشم ایرانی‌ها نشسته است.

در بخش «کسب‌وکار» با عنوان «مطالبات مشکوک‌الوصول»، محمد متقین، فعال صنفی بخش حمل‌ونقل در مطلبی با عنوان «چه کردیم و چه کردند؟» از نگاه رانندگان کامیون کارنامه‌ای یک‌ساله‌ای از این حوزه ارائه کرده است.

همچنین «تجارتی به نام بیمه تکمیلی!» یادداشتی به قلم عبداله خانعلی، رئیس هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار است.

در بخش «ایستگاه» با عنوان «در راه مانده»، نخستین گزارش با عنوان «خطوط قابل اغماض» حاصل گفت‌وگوی دکتر علی نصیری اقدم، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی و فرهنگ طلوعی، رئیس سابق هیئت‌مدیره شرکت ریل‌پرداز سیر درباره چالش‌های توسعه حمل‌ونقل ریلی است.

در «حلال و حرام واردات واگن!» خبرنگار ترابران درباره چرایی وارد نشدن واگن‌ مترو در دوره‌های قبلی مدیریت شهری به گفت‌وگو با علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران در دوره پنجم پرداخته است.

«راهبری‌های فراموش‌شده» نیز گزارش جامعی از نارضایتی راهبران مترو و مطالبات و خواسته‌های برآورده نشده آنها است.

واپسین گزارش این شماره که با عنوان «سناریوهای جهانی حمل ریلی» منتشر شده است، نقاط ضعف موجود در بخش‌های متقاضی انرژی جهانی را ارزیابی می‌کند و نشان می‌دهد که می‌توان صنعت ریلی را به‎عنوان راه نجات ملت تلقی کرد.

 

♦شماره 217 ماهنامه ترابران را می‌توانید از باکس زیر دانلود کنید.

 

شماره 217 ماهنامه ترابران در 232 صفحه با فرمت PDF و حجم 42.5 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *