رسانه اقتصاد ترابری ایران

زیر ساخت

دوشنبه, 6 آذر 1402
«بحران» مسئولان استان فارس را دور هم جمع کرد؛

غول فرونشست در دشت‌های فارس

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری اینکه استان فارس یکی از 5  استان تحت‌تاثیر گسترده فرونشست زمین در ایران است، گفت: «پدیده فرونشست پهنه‌ای در جنوب شرقی شیراز را با نرخ ۳.۵ سانتیمتر در سال تحت‌تاثیر قرار داده که در دو سال اخیر این روند با کاهش آب دریاچه مهارلو تشدید شده است.»

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، معضل فرونشست زمین در دشت شیراز و راهکارهای مقابله با آن در جلسه‌ای به ریاست احمدعلی افکاری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس و دکتر علی بیت‌اللهی عضو هیئت‌علمی و مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بررسی شد.

در این جلسه مدیر بخش زلزله و خطر پذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به تشریح آثار و عواقب فرونشست زمین پرداخت و با استناد به تحقیقات مختلف، علل آن را بررسی کرد و در ادامه از دستاوردهای به دست آمده از تحقیقات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این زمینه نیز گزارش داد.
بیت‌اللهی همچنین به اهمیت انجام تحقیقات و مطالعات دقیق در این زمینه اشاره و نیاز به اعمال استانداردهای ساختمانی مناسب برای جلوگیری از فرونشست زمین را بیان کرد.
او با اشاره به ضرورت بهره‌مندی از تکنولوژی‌های جدید تاکید کرد: «استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و استفاده از روش‌های مناسب برای تقویت خاک‌ها می‌تواند به ما در کنترل فرونشست زمین کمک کند.»

همچنین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس تاکید کرد که این معضل تنها با تلاش و همکاری بین نهادهای مختلف قابل حل است و باید از تجربیات کشورهای دیگر نیز بهره برد.

بیت‌اللهی نیز گزارشی از این جلسه در صفحه اینستاگرام خود ارائه داد و تصریح کرد: «دید کارشناسانه و نگاه مسئولانه مسئولان، معاونان و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس نسبت به پدیده فرونشست او را نسبت به اقداماتی که در این استان انجام می‌شود، دلگرم کرده است‏.»

چیرگی گسترده پدیده فرونشست در استان فارس

او در ادامه با یادآوری این نکته که استان فارس یکی از 5  استان تحت‌تاثیر گسترده فرونشست زمین در ایران است و بسیار ضروری است تا اقدامات ویژه‌ای در استان صورت گیرد یادآور شد: «فرونشست زمین، پهنه‌ای در جنوب شرقی شیراز را با نرخ ۳.۵ سانتیمتر در سال تحت‌تاثیر قرار داده که در دو سال اخیر متاسفانه این روند با کاهش آب دریاچه مهارلو تشدید شده است.»

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین اعلام کرده که با معاون عمرانی استانداری فارس نیز جلسه‌ای داشته و درباره ابعاد فرونشست زمین در استان فارس با مدیران کل استانداری و مدیران شهرداری شیراز همفکری کرده است.

گفتنی است‎؛ فرونشست زمین یکی از مخاطرات بزرگ قرن و ناشی از استفاده بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی است که طی سالیان اخیر به موضوعی جدی و چالشی برای آینده استان فارس تبدیل شده است؛ به طوری که برخی از نقاط استان فارس در رتبه نخست فرونشست‌های کشور قرار دارد؛ رتبه‌ای که زنگ خطری برای آینده دشت‌های این استان خصوصاً مناطق مسکونی مجاور با این پدیده طبیعی است‌.

از این رو در جلسه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس اهمیت فرونشست دشت شیراز در چندین جنبه از جمله تاثیر اقتصادی، تاثیر محیط‌زیستی، اجتماعی، هیدروژئومورفولوی و خسارات زلزله مطرح شد.
در این جلسه تاکید شد که تصمیم‌گیری‌ها و اقداماتی برای مقابله با فرونشست دشت شیراز و حفظ آیندگان این منطقه لازم و اجتناب‌ناپذیر است.

یادآور می‌شود؛ چندی پیش مریم دهقانی، عضو هیئت علمی بخش مهندسی راه و ساختمان و محیط زیست مهندسی دانشگاه شیراز اعلام کرده بود که لبه فرونشست در منطقه تاریخی نقش رستم واقع شده که پهنای این شکاف به حدود نیم متر تا ۷۰ سانت می‌رسد. این شکاف‌ها به فاصله ۱۰ تا ۱۵ متری منطقه باستانی نقش رستم ایجاد شده که هر ساله با اینکه این شکاف‌ها با شن و ماسه پر می‌شوند اما دوباره سر باز می‌کنند. اگر چه تخت جمشید تحت تاثیر فرونشست قرار ندارد اما در فاصله ۳۰۰ متری آن به دلیل قرار گرفتن در سینه کوه، فرونشست حدوداً ۱۰ تا ۱۵ سانتی رخ داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *