رسانه اقتصاد ترابری ایران

زیر ساخت

دوشنبه, 27 فروردین 1403
آزادراه منجیل رودبار
گلایه‌مندی مردم از کیفیت آسفالت منجیل- رودبار به‌جا است؛

دوطرفه نشدن آزادراه منجیل‌-رودبار؛ به نام کسبه به جیب دولت!

یک باند از آزادراه منجیل-رودبار در حالی اواخر اسفند ماه سال گذشته افتتاح شد که مسافران نوروزی از ساخته نشدن لاین برگشت و ترافیک سنگین در این مسیر ناراضی بودند. با این حال، مهندس محمد عطاردیان، رئیس هیئت‌مدیره شرکت تضامنی عطاردیان می‌گوید که از اول قرار نبوده است که لاین برگشت ساخته شود، علاوه بر آن دولت فعلاً بودجه‌ای برای ساخت آن ندارد.

به گزارش ترابران، با افتتاح آزادراه منجیل-رودبار در تاریخ ۲۱ اسفند سال گذشته به طول حدود ۸ کیلومتر قرار بود تا از بار ترافیکی این محدوده در ایام نوروز کاسته شود. هرچند این اتفاق در مسیر رفت افتاد اما ترافیک نفس‌گیر در مسیر برگشت اجازه نداد کام مسافران نوروزی شیرین بماند.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی علت احداث یکطرفه این آزادراه را رعایت کسب‌و‌کار زیتون‌فروشان عنوان کرده بود. او گفته بود در راستای رعایت ملاحظات و رفاه حال کسبه رودبار تصمیم بر این است که باند بازگشت این آزادراه همچنان از داخل این شهر بگذرد.

احداث آزادراه یک‌طرفه به‌دلیل بی‌پولی دولت

گرچه بذرپاش دلیل عدم احداث مسیر برگشت آزادراه منجیل‌-رودبار را رفاه حال زیتون‌فروشان عنوان کرده بود اما محمد عطاردیان، رئیس هیئت‌مدیره شرکت تضامنی عطاردیان و یکی از پیمانکاران این پروژه به خبرنگار ترابران می‌گوید که از ابتدا قرار بر ساخت مسیر برگشت نبود چون دولت پول ندارد این مسیر را احداث کند.

او با یادآوری اینکه ما فقط یک طرف مسیر را ساخته‌ایم و برای همین مسیر قرارداد داریم، توضیح می‌دهد: «از ابتدا قرار نبود آزادراه منجیل‌-رودبار مسیر برگشت داشته باشد چون خیلی هزینه‌بر بود و دولت این مقدار پول نداشت.»‌

به گفته عطاردیان؛ برای احداث مسیر رفت این آزادراه حدود ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

او خاطرنشان می‌کند: «احداث این آزادراه کار خیلی مشکل و پیچیده‌ای است و هنوز هم مراحل ساخت آن به پایان نرسیده است. درست است که آزادراه برای نوروز باز شد اما عبور موقت بود و مراحل ساخت هنوز به پایان نرسیده و تا شهریور ماه کار داریم.»

آزادراه هنوز آسفالت اصلی نشده است

رئیس هیئت‌مدیره شرکت تضامنی عطاردیان با اشاره به انتقادهایی که مردم از وضعیت این آزادراه در ایام عید داشتند، می‌گوید: «اینکه گفته می‌شود آسفالت آزادراه مشکل دارد، درست است چون هنوز کار ساخت به پایان نرسیده و اگر مسیر را در ایام عید باز کردیم برای کم کردن بار ترافیکی این منطقه بود تا مردم بتوانند به ساده از مسیر عبور کنند. بنابراین آزادراه هنوز آسفالت اصلی نشده است.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا بازگشایی موقت آزادراه منجیل‌-‌رودبار کار درستی بود؟ می‌گوید: «دولت می‌خواست که این اتفاق بیفتد و ما هم باز کردیم. البته این اقدام به روان شدن ترافیک بسیار کمک کرد.»

عطاردیان با بیان اینکه خسارت‌های بازگشایی موقت را دولت متقبل می‌شود، تصریح می‌کند: «یعنی اگر بخواهیم آسفالت را عوض کنیم دولت پولش را پرداخت خواهد کرد. ما فقط مسیر را باز کردیم که مردم در ایام عید از آن عبور کنند. البته اگر در این مدت هم نیاز به بازگشایی موقت باشد این کار را انجام می‌دهیم.»

او علت طولانی شدن احداث آزادراه منجیل‌-رودبار را مشکلات فنی می‌داند و زمان بازگشایی نهایی این آزادراه را شهریور ماه اعلام می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *