رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل هوایی

دوشنبه, 25 دی 1402
گمرک قطعات هواپیماهای زمینگیر را ترخیص نمی‌کند؛

درگیری شرکت‌های هواپیمایی با تحریم‌های داخلی

هواپیمایی پارس در واکنش به پلمپ دفترش در فرودگاه مهرآباد به‌دلیل گرانفروشی با بیان اینکه علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی گرفتار تحریم‌های داخلی هستیم‌، اعلام کرد که شرکت‌های هوایی درگیر عدم ترخیص قطعات هواپیمای زمینگیر خود از گمرکات کشور هستند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، روابط عمومی شرکت هواپیمایی پارس در واکنش به پلمپ دفترش در فرودگاه مهرآباد در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این شرکت همراه دیگر شرکت‌های هواپیمایی، با توجه به رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مصوبه ستاد تنظیم بازار درباره قیمت‌گذاری دستوری حمل‌ونقل بار و مسافر هوایی و با هماهنگی کمیته اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی اقدام به اصلاح حداقلی نرخ فروش بلیت‌های خود در مسیرهای داخلی کرد است. با این حال، نمایندگان سازمان تعزیرات و وزارت راه و شهرسازی در بازدید از دفاتر فروش بلیت، بدون هیچ‌گونه توجه به رأی دیوان عدالت اداری و بدون اطلاع و تذکر و حکم قضایی قبلی در زمینه فروش بلیت با نرخ عمومی همه ایرلاین‌ها، دفتر فروش این شرکت پلمپ شد.

در بیانیه این شرکت با توجه به افزایش نرخ ارز، هزینه‌های جاری ناشی از تورم و نامتناسب بودن نرخ بلیت با هزینه‌ها، اقدام فوق غیرکارشناسی و به‌نوعی خدشه وارد کردن به ایمنی پروازها شمرده و گفته شده است که بر این اساس، نقش وزارت راه و شهرسازی در گشودن راه‌های لازم جهت تامین ایمنی هواپیماها نقشی کلیدی و اساسی است.

از سویی دیگر، این صنعت 4 دهه تحت تأثیر تحریم‌های ناجوانمردانه بوده است و ورود آن به مسائل اقتصادی با تعرفه‌های ناصواب، چیزی جز بی‌مهری، بی‌اعتنایی و عدم رسیدگی مسئولان به مشکلات و درخواست‌های شرکت‌های هواپیمایی نیست.

تداوم حیات شرکت‌های هواپیمایی در گرو رفع موانع

گفتنی است؛ در حال حاضر، شرکت‌های هواپیمایی علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی، گرفتار تحریم‌های داخلی نیز هستند. کما اینکه در یک ماه اخیر، شرکت‌های هوایی و این شرکت در حالی درگیر عدم ترخیص قطعات هواپیمای زمینگیر خود از گمرکات کشور بودند که این مهم یکی از علل زمینگیر ماندن هواپیماها نیز هست و بلاشک رسیدگی به این امر یکی از وظایف مهم وزارت راه و شهرسازی است. همچنین در همین محدوده زمانی، پارس ایر ۳ فروند هواپیمای مسافری جهت افزایش ناوگان حمل‌ونقل هوایی وارد کشور کرده است.

طبیعتاً حفظ و توسعه این صنعت مگر با پیگیری جهت رفع موانع و به‌روزرسانی قیمت بلیت هوایی امکان‌پذیر نیست؛ لذا انتظار دست‌اندرکاران شرکت‌های هوایی از مسئولان دستگاه‌های نظارتی و خصوصاً وزارت راه و شهرسازی، بررسی علت و علل کوچک شدن شبکه پروازی، کاهش تواتر پروازها، کمبود صندلی، زمینگیر شدن هواپیماها و نارضایتی مردم است. مسلماً کارشناسی و رسیدگی به موارد فوق، شرکت‌های هواپیمایی را در مسیر تخصصی و اقتصادی یاری خواهد کرد و قطعاً موجب توسعه صنعت و رضایتمندی مردم کشورمان می‌شود.

هزینه‌های میلیاردی برای تعمیرات جزئی هواپیما

درباره میزان هزینه شرکت‌های هواپیمایی برای تعمیر ناوگان خود باید بگوییم که چنانچه فقط یک مورد از شیشه‌های کابین خلبان دچار شکستگی ناشی از تغییرات دما شود که هزینه آن شامل خسارت بیمه‌ای هم نخواهد بود، هزینه تامین آن به ارزش ۱۱۵ هزار دلار (با نرخ ارز نیمایی ۴۰ هزار تومانی) برابر با رقم هنگفت ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است که شرکت هواپیمایی پارس برای تامین هزینه ارزی فوق نیازمند حداقل فروش ۳ هزار و ۵۰۰ صندلی و به‌عبارتی انجام ۷۵ سورتی پرواز با نرخ مصوب یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان در مسیر تهران – شیراز با ضریب اشغال ۹۰ درصد است که از مبلغ و درآمد مذکور مضافاً مالیات و عوارض‌ها نیز کسر خواهد شد.

همچنین هزینه خرید ۲ موتور در صورتی که با قیمت معقول و رفع معضلات تحریم‌ها وارد کشور شود، برابر با 6.2 میلیون دلار با امکان ۴ هزار نشست و برخاست پرواز خواهد بود که هزینه هر مورد برخاست از زمین آن برابر با ۶۵۰ دلار برای ۲ موتور و به‌عبارتی ۲۶ میلیون تومان در یک پرواز و اثر مستقیم آن در هر صندلی ساعت مبلغ ۶۳۵ هزار تومان است.

نمونه سوم هزینه خرید و تعویض لاستیک‌های هواپیما است که با ارزش ۶۵۰۰ دلار با طول عمر صرفاً ۲۰ روز پروازی است که هزینه ریالی آن در ماه معادل ۳۹۰ میلیون تومان بوده و اهمیت بسیاری در حفظ ایمنی پروازها دارد.

نمونه چهارم هم هزینه خرید و تعویض ترمز هواپیما است که هر ۶ ماه معادل ۲۰۰ هزار دلار است. این هزینه برای هر هواپیما در هر ماه معادل ۳۳ هزار و ۵۰۰ دلار است. هزینه ریالی تعویض ترمز برای هر هواپیما در هر ماه معادل ۱ میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان و به ازای هر صندلی ساعت، معادل ۱۳۵ هزار تومان در روز محاسبه می‌شود.

و آخرین نمونه نیز هزینه اخذ خدمات هندلینگ زمینی است که برای هر پرواز برابر با ۹ میلیون تومان می‌باشد که اثر آن در هر بلیت حداقل ۲۰۰ هزار تومان است.

به ۵ نمونه مهم فوق هزینه‌های جاری نیروی انسانی، هزینه ارزی آموزش خلبانان در سیمولاتور، سوخت مصرفی موتور، روغن، امنیت پرواز، اجاره اماکن، قطعات مصرفی، هزینه استهلاک، شرکت فرودگاه‌ها، سوخت خودروها، کیترینگ، بیمه هواپیما، البسه کارکنان، حمل‌ونقل، فناوری اطلاعات (نرم‌افزار و سخت‌افزار)، هزینه گمرک و ترخیص قطعات، تداوم صلاحیت پروازی، تهیه و بهروزرسانی سرویس‌های داخل پروازی از جمله نشریات پروازی، به‌روزرسانی سیستم ناوبری، چک‌های متناوب فنی هواپیما، حقوق و دستمزد، بیمه و مالیات کارکنان، هزینه‌های بالاسری و… نیز اضافه می‌شود.

خطر شکست کامل شرکت‌های هواپیمایی

در این شرایط، فروش بلیت هر صندلی کمتر از نرخ ۲ میلیون تومان در شرایطی که همه ارکان مرتبط، هزینه‌های خود را نقداً از ایرلاین‌ها وصول می‌کنند، شرکت‌های هواپیمایی را با شکست کامل مواجه خواهد ساخت و طبیعتاً هیچ‌گونه نقدینگی برای تامین قطعات باقی نمانده و در نتیجه، تامین به‌موقع قطعات با بهای تمام‌شده فوق مقدور نخواهد بود و این امر ایمنی پروازها را با مخاطره جدی مواجه می‌سازد. از طرفی فرآیند اجرایی مشارکت هر بخش خصوصی با زیان انباشته برای توسعه ناوگان خود دچار اختلال جدی خواهد شد.

روابط عمومی شرکت هواپیمایی پارس، پیگیری و احقاق حقوق شرکت‌های هواپیمایی را از مسئولان امر درخواست کرده و انتظار دارد اقدامات لازم درباره رفع مشکلات عدیده همه شرکت‌های هواپیمایی با قید فوریت تا حصول نتیجه و اطلاع‌رسانی عمومی انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *