رسانه اقتصاد ترابری ایران

سازمان هواپیمایی کشوری

سه شنبه, 28 آذر 1402
بیش از 70 فروند هواپیما و بالگرد خریداری کردیم؛

تحویل روزانه ۳.۵میلیون لیتر سوخت یارانه‌ای به ایرلاین‌ها

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه در 1.5 سال گذشته بیش از ۷۹ هواپیما و بالگرد خریداری و وارد شده است، گفت: «روزانه ۳.۵میلیون لیتر سوخت جت به ایرلاین‌های داخلی برای پروازهای خارجی و داخلی تحویل می‌دهیم.»

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی در یک نشست با خبرنگاران در هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته گفت: «موضوع هوایی جزء اولویت‌های اول کشورهای پیشرفته است و ما هم امیدواریم در این زمینه قدم برداریم تا به اهداف مهم دست پیدا کنیم.»

رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه به ازای هر هواپیما که وارد کشور می‌شود شغل، امنیت، ایمنی و توسعه ایجاد می‌شود، درباره واردات 50 فروند ناوگان به کشور اظهار کرد: «ما چند موضوع برای افزایش ناوگان داریم که 2 مورد آن داخلی و 2 مورد آن خارجی است. موارد خارجی خرید هواپیمای دست‌دوم است که از ابتدای دولت سیزدهم تا الان بیش از ۷۹ هواپیما و بالگرد خریداری و وارد شده است.»

او افزود: «بحث دیگر بحث نوسازی است که برای آن تامین نقدینگی انجام شده است. فرآیند خرید با درصد پیشرفت بالا در دست اقدام است و در ماه‌های آینده خبرهای خوبی خواهیم داد.»

تحویل روزانه ۳.۵میلیون لیتر سوخت یارانه‌ای به ایرلاین‌های داخلی

او با اشاره به اینکه روزانه ۳.۵میلیون لیتر سوخت جت به ایرلاین‌های داخلی برای پروازهای خارجی و داخلی تحویل می‌دهیم، گفت: «ایرلاین‌های خارجی سوخت با قیمت خارجی دریافت می‌کنند و شرکت‌های هلی‌کوپتری، آموزشی و کارگو سوخت را با نرخ آزاد تحویل می‌گیرند»

محمدی‌بخش درباره قسمت سوخت گفت: «قیمت سوخت خارجی بر اساس قیمت مصوب است. سوخت ایرانی هم قیمت آزاد دارد و بر اساس سامانه سدف است.»

رئیس سازمان هواپیمایی کشور درباره سهم پروازهای مختلف در مصرف سوخت اعلام کرد: «آنچه هواپیماهای ایرانی برای پروازهای خارجی سوخت مصرف می‌کنند ۱ میلیون لیتر است. همچنین در پرواز داخلی ۲.۵ میلیون لیتر مصرف می‌شود. بقیه مصرف متعلق به نیروهای مسلح است.»

به 550 فروند هواپیمای مسافربری نیاز داریم

اوبا ابراز اینکه کشور نیازمند 550 فروند هواپیمای مسافربری است، ادامه داد: «برای استفاده از ظرفیت کشورهای دیگر، اگر نیاز بود و مقامات تأییدیه را دادند ظرفیت‌های آن فراهم است، ضمن اینکه این مسئله در صحن علنی مجلس رأی نیاورد و به همان مسیر قبلی بازگشت.»

رئیس سازمان هواپیمایی کشور درباره استفاده از ظرفیت ناوگان سایر کشورها برای پروازهای داخلی اظهار کرد: بر اساس قوانینی که ایکائو دارد، آزادی‌های مختلفی به شرکت‌های هواپیمای جهانی اعطا کرده است. آزادی استفاده از ظرفیت ناوگان کشورهای متعدد برای جاهای مختلف در این قوانین پیش‌بینی شده است.»

محمدی‌بخش با بیان اینکه این ظرفیتی است که قانونگذار تعیین کرده و دارای تعریف مشخص است، اظهار کرد: «در یک بازه زمانی تقاضا بالا می‌رود و ممکن است از ظرفیت ناوگان سایر کشورها استفاده کرد. این هم قانونی است و هم مرسوم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *