رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل دریایی

پنجشنبه, 25 آبان 1402
تا سال 2030؛

کشتی‌های جدید دوگانه‌سوز می‌شوند

همه کشتی‌های جدیدی که تا سال 2030 ساخته می‌شوند، با توجه به اهمیت کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در صنعت حمل‌و‌نقل دریایی می‌توانند از دو نوع سوخت استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از سی‌ترید- مریتایم، با توجه به پیشرفت سریع در توسعه موتور‌های دوگانه‌سوز برای سوخت آمونیاک و متانول، انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۳۰، همه کشتی‌های جدید قابلیت استفاده از سوخت‌های دوگانه را داشته باشند. این فناوری به‌عنوان بخشی از یک استراتژی جامع برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در صنعت حمل‌و‌نقل دریایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مایکل یپسن، مدیر تبلیغات شرکت MAN Energy Solutions هفته گذشته در کنفرانس بین‌المللی Greener Shipping درباره حمل‌و‌نقل دریایی پاک در آتن، درباره «راه‌حل‌های کربن صفر» بحث کرد. او گفت: «این شرکت تا پایان سال ۲۰۲۴، نخستین موتور آمونیاکی تجاری خود را به یک شرکت کشتی‌سازی ژاپنی تحویل خواهد داد.»

این موتور یک پیشرفت مهم در زمینه حمل‌و‌نقل دریایی پاک است. آمونیاک یک سوخت پاک است که انتشار گاز‌های گلخانه‌ای آن بسیار کم است، بنابراین استفاده از موتور‌های آمونیاکی می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و تغییرات آب‌و‌هوایی کمک کند.

عرضه نخستین موتور آمونیاکی تجاری تا پایان سال 2024

شرکت MAN Energy Solutions پیش‌بینی می‌کند که نخستین موتور آمونیاکی تجاری خود را تا پایان سال ۲۰۲۴ عرضه کند و انتظار می‌رود چندین موتور دیگر در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ به بهره‌برداری برسند.

کریستوف روفکا، رئیس بخش محصولات سرعت متوسط و پایین شرکت Accelleron، تأکید کرد که سوخت‌های آینده شامل آمونیاک، متانول و LNG است. او پیش‌بینی کرد که تا سال ۲۰۳۰، همه کشتی‌های جدید قابلیت استفاده از سوخت‌های دوگانه را خواهند داشت. این سوخت‌ها انتشار گاز‌های گلخانه‌ای کمتری نسبت به سوخت‌های سنتی دارند.

پیشتازی فناوری دوگانه‌سوز از سوخت‌های پاک

روفکا که درباره چالش‌های پذیرش سوخت‌های جدید در صنعت حمل‌و‌نقل دریایی سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: «فناوری دوگانه‌سوز سریع‌تر از عرضه سوخت‌های پاک جدید، توسعه خواهد یافت.»

این سخنرانی نشان می‌دهد که صنعت حمل‌و‌نقل دریایی در حال حرکت به سمت استفاده از سوخت‌های پاک است. با توسعه فناوری دوگانه‌سوز، این صنعت می‌تواند به اهداف محیط‌زیستی خود دست یابد.

در آن کنفرانس، علاوه بر توسعه موتور‌های دوگانه‌سوز، سایر راهکار‌های شاخص کاهش کربن از جمله استفاده از هوش مصنوعی (AI) برای بهینه‌سازی عملیات کشتی‌ها و کاهش مصرف سوخت، مورد بحث قرار گرفت.

همچنین به موضوعات مختلفی در زمینه کاهش انتشار کربن در صنعت حمل‌ونقل دریایی پرداخته شده است. از جمله این موضوعات می‌توان به «مروری بر راهکار‌های کلی کاهش انتشار کربن»، «تأمین انرژی جهان با باد»، «تبدیل داده‌های خام به اطلاعات قابل اجرا»، «ذخیره‌سازی و جذب کربن (CCS)»، «عبور از معضلات بهره‌وری انرژی»، «استفاده از فناوری‌های جدید مانند دستگاه‌های صرفه‌جویی انرژی (ESD)و ژنراتور‌های متانول بدون کربن»، اشاره کرد.

نیکوس لیاپیس، رئیس مؤسسه فناوری دریایی هلنیک (HIMT)، گفت: «بهترین راه برای دستیابی به کاهش کربن در کوتاه‌مدت، بهینه‌سازی عملیات کشتی است.»

او افزود: «هوش مصنوعی می‌تواند به کاهش مصرف سوخت، جمع‌آوری تمام داده‌ها درباره انتشار کربن و جلوگیری از نقص موتور‌ها کمک کند.»

رئیس مؤسسه فناوری دریایی هلنیک یادآور شد: «درباره آموزش و کسب مهارت مناسب، بزرگ‌ترین مشکل پیدا کردن افراد مناسب برای انجام این کار است. برای اطمینان از اینکه خدمه مهارت‌های لازم را دارند، باید آموزش‌های زیادی ارائه شود.»

گفتنی است؛ کنفرانس بین‌المللی Greener Shipping کنفرانس هر ساله در یک کشور مختلف برگزار می‌شود. هدف از این کنفرانس، تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه حمل‌و‌نقل دریایی پاک و همچنین بررسی چالش‌ها و راهکارهای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در این صنعت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *