رسانه اقتصاد ترابری ایران

ایمنی و ترافیک

جمعه, 24 فروردین 1403
تصادف نوروزی
تصادفات همچنان قربانی می‌گیرد؛

آمار تصادفات نوروزی چه می‌گوید، کاهش یا افزایش جانباختگان؟

هرچند سیدابراهیم رئیسی در ابتدای امسال آرزو کرده بود «روزی برسد که حادثه‌ جاده‌ای در کشور نداشته باشیم» اما آمارها نشان می‌دهد که به عمل کار برآید به سخندانی نیست.

به گزارش ترابران، سال‌هاست زنگ خطر افزایش مرگ‌ومیر و همچنین صدمات جبران‌ناپذیر جسمی در تصادفات رانندگی به صدا درآمده اما این آمارها در تعطیلات نوروز به دلیل حجم زیاد سفرها ظهور و بروز بیشتری پیدا می‌کند. بر اساس آنچه پلیس راهور و معاون حمل‌و‌نقل وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند 828 نفر در تصادفات جاده‌ای نوروز ۱۴۰۳ به کام مرگ رفتند؛ این آمار اولیه از تعداد قربانیان حوادث جاده‌ای تعطیلات امسال است که از ۲۴ اسفند ماه آغاز شد و تا ۱۴ فروردین ادامه داشت.

در این بازه زمانی حدود ۱۰۰ هزار تصادف رانندگی به ثبت رسیده است که ۱۷ هزار و ۵۶ فقره تصادف جرحی به وقوع پیوسته است. بر اثر این تصادفات ۲۱ هزار و ۴۴۱ نفر نیز دچار مصدومیت شدند. به گفته سرهنگ شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا مصدومیت برخی از این افراد بسیار شدید و در حد قطع عضو بوده است. ۸۳ هزار و ۹۳۹ فقره از تصادفات نوروز ۱۴۰۳ نیز تنها منجر به خسارات مالی شدند و خسارت‌های جانی در پی نداشتند.

تردد بین استانی کاهش یافت، تصادفات چه؟

با استناد به اظهارات محمد تیموری، معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای که اعلام کرده تردد بین استانی از ابتدای طرح سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ تا چهاردهم فروردین نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲ درصد کاهش داشته، آمار کشته‌شدگان تصادفات رانندگی در نوروز امسال را از سال گذشته بیشتر می‌کند.

ایران جزء 5 کشور با بدترین وضعیت مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات

میزان مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رانندگی در ایران تقریباً به اندازه کل اروپا که شامل ۲۷ کشور و ۴۵۰ میلیون نفر جمعیت است، برابری می‌کند. در ابتدای نوروز امسال رضا امیدی، جامعه‌شناس در صفحه شخصی خود در تلگرام به مقایسه قربانیان تصادفات رانندگی در ایران و کشورهای اروپایی پرداخت. بنا بر تحقیقات این جامعه‌شناس جمعیت ایران حدود ۸۵ میلیون نفر و جمعیت اروپا حدود ۷۵۰ میلیون نفر است.

براساس آمارهای بین‌المللی نرخ تعداد خودرو در ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت در ایران حدود ۱۸۳ دستگاه و در اروپا حدود ۵۰۰ دستگاه است. براساس آمارهای بین‌المللی نرخ مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رانندگی در ایران در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت حدود ۲۳ نفر است.

در این شاخص ایران در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا جزء پنج کشور با بدترین وضعیت است؛ پس از عربستان، یمن، عراق، و لیبی. در بین کشورهای آسیا و اقیانوسیه هم ایران جزء ۱۰ کشور با بدترین وضعیت در این شاخص است.

هرچند عدم رعایت سرعت مجاز، عدم توجه به جلو، ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه، انحراف و تجاوز به چپ و تغییر مسیر ناگهانی بیشترین علت سوانح رانندگی مرگبار نام برده می‌شود اما آمارها نشان می‌دهند درصد قابل توجهی از کشته‌شدگان در سال‌های اخیر، سرنشین خودروهای تولید داخل و مونتاژ شده در کشور بوده‌اند.

حسن مومنی، رئیس پلیس راه کشور هم بر این موضوع مهر تایید زده و اعلام کرده ۸۳ درصد خودروها در تصادفات منجر به مرگ از زمان آغاز طرح نوروزی پلیس، خودروهای تولید داخل ایران بوده‌اند. به گفته او از میان خودروهای درگیر در تصادفات مرگبار، ۶۲ درصد پژو و پراید و فقط ۱۷ درصدشان خودروهای خارجی بودند.

10 هزار و 642 جانباخته در 11 نوروز

بر اساس آماری که سازمان پزشکی قانونی ابتدای امسال در اختیار ایسنا قرار داده طی یک دهه گذشته، یعنی از سال ۹۳ تا سال ۱۴۰۲، تعداد کشته‌شدگان تصادف در تعطیلات نوروزی، به ترتیب ۱۰۸۴، ۹۶۸، ۹۶۴، ۸۷۴، ۱۰۳۴، ۹۱۴، ۵۳۴، ۱۰۸۰، ۱۱۴۶ و ۱۲۱۷ نفر بوده است. در مجموع در ۱۰ سال اخیر، ۹ هزار و ۸۱۵ نفر در ایام نوروز سفری را آغاز کردند که هیچگاه از آن بازنگشتند.

این تعداد با پایان تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۳ و با اضافه شدن دست کم 828 نفر در تصادفات رانندگی در تعطیلات نوروز امسال به رقم ۱۰ هزار و 642 نفر رسید. هرچند این آمار دقیق نیست و کشته‌شدگان حوادث جاده‌‌ای نوروز ۱۴۰۳ در هفته‌های آینده توسط پزشکی قانونی اعلام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *