رسانه اقتصاد ترابری ایران

گمرک

یکشنبه, 21 خرداد 1402
واردکنندگان به ستاد سوخت و معاونت حقوقی رئیس‌جمهور رفتند؛

وعده‌های پوشالی برای تعیین تکلیف کامیون‌های وارداتی

یکی از واردکنندگان کامیون‌های کارکرده با انتقاد از اجرایی نشدن وعده‌های مسئولان گفت: «کامیون‌های وارداتی تنها سرمایه زندگی رانندگان و حتی واردکنندگان است که در این سال‌ها در گمرک مستهلک شده و به‌زودی هم طبق قانون جزء اموال تملیکی اعلام می‌شود و در این شرایط هیچ مسئول و نهادی پاسخگوی ضرر و زیان این مالباختگان نیست.»

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، مجوز واردات کامیون‌های کارکرده از سال 99 در حالی صادر شد که هیچ توجهی به عواقب آن و روند ترخیص و اسقاط آن نشده بود، همین امر منجر شد که امروز بعد از گذشت بیش از 2 سال کامیون‌های وارد شده در گمرک خاک بخورند و مالکان و رانندگان متضرر شوند. به همین دلیل، روز گذشته، 20 خرداد تعدادی از رانندگان کامیون، بعد از گذشت بیش از دو سال از واردات کامیون‌های دست دوم و بلاتکلیفی در شیوه اسقاط و ترخیص، در مقابل ساختمان ریاست جمهوری تجمع کردند اما در پی پاسخگو نبودن، برخی از این رانندگان معترض و نمایندگان آنها به دیوان عدالت اداری مراجعه کردند.

چندی پیش، پس از ماه‌ها انتظار، سرانجام رأی دیوان عالی کشور درباره واردات، پلاک‌گذاری و ارائه گواهی اسقاط صادر شد که براساس این حکم فقط شرکت‌های دارای ثبت سفارش می‌توانند کامیون‌های موجود در گمرک را ترخیص کنند.

یکی از واردکنندگان معترض در این تجمعات در گفت‌وگو با خبرنگار ترابران، توضیح داد: «براساس رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر حل مشکل ترخیص کامیون‌ها مقرر شده بود که همه ارگان‌های مربوطه اعم از وزارت صمت، راهداری و… با هماهنگی و یکپارچگی برای حل این مشکل اقدام کنند و آقای دریشوند هم به عنوان معاونت حقوقی ریاست جمهوری، قول حل این مراحل را داده بودند.»

او در ادامه ضمن انتقاد از اجرایی نشدن وعده‌های مسئولان، گفت: «کامیون‌های وارداتی تنها سرمایه زندگی رانندگان و حتی واردکنندگان است که در این سال‌ها در گمرک مستهلک شده و به‌زودی هم طبق قانون جزء اموال تملیکی اعلام می‌شود و در این شرایط هیچ مسئول و نهادی پاسخگوی ضرر و زیان این مالباختگان نیست.»

به گفته یکی دیگر از معترضان، هرچند که امروز قول‌هایی برای حل مشکل داده شده اما در سال‌های اخیر از این قول‌ها و وعده‌ها زیاد شنیده شده‌ایم که کمتر اجرا شده است.

رانندگان در آن تجمع با خود پارچه نوشته‌ای را حمل کردند که در آن از معاونت حقوقی ریاست جمهوری درخواست شده است موضوع ثبت سفارش، تمدید و ویرایش کشنده‌های وارداتی را تعیین تکلیف کند.

براساس گزارش شاهدان، ظاهرا برخی از معترضان در این تجمع مورد ضرب و شتم واقع شده و حتی حال یک نفر از آنها به قدری وخیم شده که به بیمارستان منتقل شده است.

به گزارش ترابران، امروز 5 نفر از واردکنندگان به ستاد سوخت مراجعه کرده و 4 نفر هم برای ارسال سریع‌تر نامه به دفتر آقای درویشوند مراجعه کرده‌اند اما هنوز این نامه به ستاد سوخت ارسال نشده است.

به گفته یکی از واردکنندگان، این نامه صرفا برای ویرایش و یا تمدید ثبت سفارش است اما ثبت سفارش جدید همچنان بلاتکلیف بوده و انجام نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *