رسانه اقتصاد ترابری ایران

فناوری

سه شنبه, 9 آبان 1402
با مشارکت یاتا و بریتیش ایرویز‎؛

نخستین سفر کاملاً دیجیتال با موفقیت انجام شد

انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) با همکاری شرکای صنعتی، نخستین تجربه سفر کاملاً دیجیتالی با استفاده از هویت دیجیتال را از خرید پرواز تا ورود، در یک سفر از فرودگاه لندن‎‎‎‎‎ هیترو (LHR) به فرودگاه رم فیومیچینو (FCO) توسط شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز، با موفقیت آزمایش کرد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از وب‌سایت رسمی انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا)، در این سفر، مسافران توانستند از طریق همه کانال‌های خرید، تخفیف‌های شخصی‌سازی‌شده دریافت کنند. همچنین، سفارش‌های سفر به‌صورت اعتبار قابل‌تأیید در کیف پول دیجیتال ذخیره شدند و به سوابق نام مسافر (PNR)، بلیت‌های الکترونیکی یا اسناد متفرقه الکترونیکی نیازی نبود.

علاوه بر این، مسافران توانستند قبل از رسیدن به فرودگاه، الزامات سفر خود را بررسی کنند و با استفاده از گذرنامه دیجیتال و داده‌های سفارش، بررسی اسناد و سوار شدن را به‌صورت بدون تماس انجام دهند.

نیک کارن، معاون ارشد عملیات، ایمنی و امنیت یاتا، در این باره گفت: «چشم‌انداز ما برای سفرهای آینده، کاملاً دیجیتالی و ایمن با شناسایی بیومتریک است. البته با وجود اینکه فناوری برای انجام این کار در هر مرحله از سفر وجود دارد، پیوند دادن این مراحل به یکدیگر چالش‌برانگیز بوده است.»

او با بیان اینکه امروز با شرکای خود نشان دادیم که این امر امکان‌پذیر است، اظهار کرد: «این امر دنیایی از امکانات را برای سفرهای ساده‌تر در آینده باز خواهد کرد.»

این سفر، پتانسیل یک تجربه سفر کاملاً دیجیتالی در آینده را نشان داد که از فناوری بیومتریک استفاده می‌کند. استفاده از این فناوری مزایایی دارد اعم از:

تخفیف‌های شخصی‌سازی‌شده: تخفیف‌های شخصی‌سازی‌شده یک روند رو به رشد در صنعت هوانوردی است. این تخفیف‌ها بر اساس داده‌های مسافران مانند تاریخچه سفر و سابقه خرید ارائه می‌شوند که می‌تواند به ایرلاین‌ها کمک کند تا رضایت مسافران را افزایش دهند و درآمد خود را بهبود بخشند.

در این سفر دیجیتالی مسافری که از لندن به رم سفر کرد، داده‌های کارت وفاداری خود را که در کیف پول دیجیتال گوشی هوشمندش ذخیره‌شده بود، با یک آژانس مسافرتی به اشتراک گذاشت. این امر به شرکت‌های هواپیمایی اجازه داد تا با استفاده از قابلیت توزیع جدید (NDC)، تخفیف‌های شخصی‌سازی‌شده را از طریق کانال آژانس مسافرتی ارائه دهند.

NDC یک استاندارد جدید برای توزیع بلیت هواپیما است که توسط انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) توسعه‌یافته است. این استاندارد به شرکت‌های هواپیمایی اجازه می‌دهد تا اطلاعات بیشتری درباره بلیت‌های خود از جمله قیمت‌های سفارشی‌شده، خدمات اضافی و اطلاعات مربوط به صندلی ارائه دهند.

سفارش‌های ساده‌شده: در سیستم جدید، پس از انتخاب پیشنهاد سفر، مسافر یک اعتبار قابل تأیید دریافت می‌کند که می‌تواند آن را در کیف پول دیجیتال خود ذخیره کند و دیگر نیازی به سوابق نام مسافر (PNR)، بلیت‌های الکترونیکی یا اسناد متفرقه الکترونیکی نیست. این اعتبار حاوی همه اطلاعات سفر، از جمله نام مسافر، تاریخ‌ها، مسیرها و اطلاعات تماس شرکت هواپیمایی است. مسافر می‌تواند این اعتبار را به‌عنوان یک کد QR اسکن کند تا به‌راحتی وارد هواپیما شود.

بررسی بی‌دردسر الزامات سفر: گذرنامه دیجیتال (در کیف پول دیجیتال مسافر ذخیره شده)، می‌تواند فرآیندهای سفر را برای مسافر آسان‌تر کند. مسافران می‌توانند قبل از رسیدن به فرودگاه، اطلاعات سفر خود را تأیید کنند. با به اشتراک گذاشتن داده‌های ملیت گذرنامه دیجیتال، آنها می‌توانند مطمئن شوند که اسناد مسافرتی آنها معتبر است. راه‌حل Timatic یاتا از این روند پشتیبانی می‌کند.

«آماده پرواز»- ساده‌سازی و ایمن‌سازی بررسی گذرنامه و کارت پرواز: مسافر پرواز لندن به رم (LHR-FCO) تصمیم گرفت گذرنامه دیجیتال و داده‌های سفارش خود را با خطوط هوایی بریتیش ایرویز، به اشتراک بگذارد. این کار به او امکان داد تا تأییدیه‌ای مبنی بر اینکه «آماده پرواز» است و اختصاص صندلی خود را از طریق پیام کوتاه دریافت کند. این کار نیاز به ورود دستی داده‌ها توسط مسافر را از بین برد.

علاوه بر این، بریتیش ایرویز در حال بررسی امکان اختیاری کردن کارت‌های پرواز سنتی برای مسافرانی است که یک تجربه بدون تماس در فرودگاه را انتخاب می‌کنند. این امر به مسافران امکان می‌دهد تا از روندی سریع‌تر و کارآمدتر در فرودگاه لذت ببرند.

تجربیات فرودگاهی بدون تماس: مسافرانی که تصمیم می‌گیرند داده‌های بیومتریک خود را به اشتراک بگذارند، می‌توانند از تجربه بدون تماس در فرودگاه استفاده کنند. در این تجربه، مسافران می‌توانند تلفن خود را در جیب یا کیف خود نگه‌دارند و از دروازه‌های بیومتریک برای عبور از کنترل امنیتی، ورود به سالن‌ها و سوار شدن به هواپیما استفاده کنند.

در این مورد، مسافر پرواز لندن به رم (LHR-FCO) از این تجربه استفاده کرد. او از دروازه‌های بیومتریک برای عبور از فرودگاه بدون نیاز به نشان دادن هیچ مدرک شناسایی استفاده کرد.

دیرک جان، مدیر اطلاعات و دیجیتال بریتیش ایرویز گفت: «به‌عنوان یک شرکت هواپیمایی، ما همواره در حال نوآوری و در تلاش و جست‌وجوی راه‌هایی برای بهبود تجربه سفر مشتریان هستیم.»

مدیر اطلاعات و دیجیتال بریتیش ایرویز افزود: «در اوایل سال جاری، سوار شدن بیومتریک را برای پروازهای منتخب خود راه‌اندازی کردیم که این موفقیت بزرگ با استقبال خوب و بازخورد مثبت مشتریان روبه‌رو شد.»

او اظهار کرد: «همکاری با یاتا در راستای فراهم کردن یک سفر کاملاً دیجیتال، به ما کمک می‌کند تا بر این موفقیت‌ها بیفزاییم و چشم‌انداز آینده صنعت هوانوردی را روشن‌تر ببینیم.»

شرکت‌ها و سازمان‌های درگیر در این پروژه عبارتند از شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز  (British Airways)، اکسنچر (Accenture)، آمادئوس آی‌تی گروپ  (Amadeus)، آژانس فدرال نیروی مرزی استرالی  (ABF)، شرکت خدمات وب آمازون ((AWS، شرکت تجارت دیجیتال برنچ اسپیس  (Branchspace)، شرکت خدمات احراز هویت دیجیتال IDnow، شرکت فرودگاه‌های رم (Aeroporti di Roma)، شرکت سیکپا (SICPA)، آژانس خدمات مسافرتی سنگاپوری تریپ.کام (Trip.com) و شرکت ارائه‌دهنده راه‌حل‌های نرم‌افزاری صنعت گردشگری ورچاسکا (Verchaska)

تحولی جهانی

تحولات اساسی در فرآیندهای صنعت و استانداردهای جهانی این پتانسیل را امکان‌پذیر می‌کند، به‌ویژه در مواردی مانند:

خرده‌فروشی مدرن خطوط هوایی: ارائه یک تجربه خرید شفاف و شخصی‌سازی شده برای مسافران هوایی، تبدیل فرآیندهای سنتی بلیت‌فروشی به استانداردهای مدرن عرضه، سفارش و استفاده از هویت دیجیتال غیرمتمرکز برای فعال‌سازی یک اکوسیستم باز و قابل‌اعتماد و همچنین تجربیات دیجیتال یکپارچه برای مسافران.

محمد البکری، معاون ارشد خدمات تسویه‌حساب مالی و توزیع یاتا در این زمینه بیان کرد: «هدف، رضایت مسافران و ایجاد ارزش با برآورده کردن نیازهای آنها از طریق ارائه خدمات دیجیتال شخصی‌سازی‌شده و یکپارچه است. مسافران انتظار دارند بتوانند سفر خود را به روشی آسان و راحت، صرف‌نظر از اینکه آن را مستقیماً از خطوط هوایی یا از طریق شخص ثالث خریداری، برنامه‌ریزی و رزرو کنند. این مهم با مدرن‌سازی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات خطوط هوایی حاصل می‌شود.»

یک شناسه: استفاده از هویت دیجیتال و فناوری بیومتریک برای پشتیبانی از دیجیتال سازی پذیرش و همچنین استانداردهای سفر بدون تماس و حذف چک فیزیکی هویت در هنگام چک کردن و سوار شدن.

نیک کرین، معاون ارشد عملیات، ایمنی و امنیت یاتا، خاطرنشان ساخت: «در آینده، مسافران فقط با یک گوشی هوشمند و کیف پول دیجیتال خود می‌توانند سفر کنند. درواقع تنها چیزی که برای سفر لازم است همین کیف پول دیجیتال شامل: گذرنامه دیجیتال، کارت‌های وفاداری و سایر مدارک سفر قابل تأیید برای بارگذاری است.»

او ادامه داد: «برای رسیدن به این هدف، همکاری بین شرکت‌ها ضروری است. ما امروز با همکاری 11 شرکت، نخستین سفر دیجیتال کاملاً یکپارچه را آسان کردیم.»

کرین  اظهار کرد: «البته، موفقیت بر همکاری بین شرکت‌ها و استانداردهای جهانی بناشده است. به این ترتیب، مسافران می‌توانند در طول سفر و در هر کجا که ممکن است از مزایای سفر دیجیتال راحت بهره‌مند شوند.»

حریم خصوصی: «حریم خصوصی مسافران در جریان استانداردهای پردازش اطلاعات آنها در نظر گرفته شده است تا مسافران بتوانند بر داده‌های شخصی خود کنترل داشته باشند.»

علاوه بر این، فرآیندها بر اساس تبادل اطلاعات معتبر و اعتبارنامه (تاییدیه‌های معتبر بر اساس داده)، بدون هیچ واسطه‌ و مستقیم به اشتراک گذاشته می‌شوند. همچنین، گزینه‌های پردازش دستی برای مسافرانی که مایل به استفاده از پروسه پذیرش دیجیتال نیستند، حفظ خواهد شد.

قابلیت همکاری متقابل: پذیرش جهانی سفر دیجیتال به همکاری بین شرکت‌ها و سازمان‌ها بستگی دارد. این همکاری با پیروی از استانداردهای سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) و همسویی با آن از جمله استانداردهای مربوط به اعتبارنامه سفر دیجیتال و مجوز سفر دیجیتال تضمین می‌شود.

معاون ارشد عملیات، ایمنی و امنیت یاتا تاکید کرد: «اطلاعات اعتبارنامه‌های دیجیتال فقط با افرادی که به آن نیاز دارند به اشتراک گذاشته می‌شود. با این حال، اما دولت ممکن است برای صدور ویزا یا اثبات پذیرش سفر، اطلاعات شخصی بیشتری از مسافران درخواست کند.»

او گفت: «اطلاعات شخصی مسافران فقط برای تأیید ویزا با خطوط هوایی به اشتراک گذاشته می‌شود. مسافران می‌خواهند کنترل اطلاعات خودشان را در دست داشته باشند و آن را در سفری ایمن، ساده و راحت به دست خواهند آورد.»

آزمایشگاه نوآوری یاتا

سفر پروازی فرودگاه لندن هیترو (LHR) به فرودگاه رم فیومیچینو (FCO)، در حقیقت یک نمونه اولیه یا آزمایش کوچک مفهومی با هدف اثبات مفهوم (Proof of Concept) است که در آزمایشگاه نوآوری یاتا توسعه یافته است. در زمینه کسب‌وکار، اثبات مفهوم به یک نمونه اولیه یا آزمایش کوچک اشاره دارد که نشان می‌دهد یک مفهوم یا ایده تجاری امکان‌پذیر و کارآمد است. اثبات مفهوم معمولاً برای ارزیابی قابلیت‌های یک ایده جدید یا آزمایش یک راه‌حل جدید استفاده می‌شود.

این آزمایشگاه نوآوری، بازیگران صنعت هوانوردی از سراسر زنجیره ارزش سفر را با پرورش راه‌حل‌ها و آزمایش فناوری‌های جدید برای غلبه بر چالش‌های صنعت گرد هم می‌آورد. هدف این آزمایشگاه کمک به صنعت هوانوردی برای خلق ارزش در مسیر دیجیتالی شدن است.

محمد البکری، معاون ارشد خدمات تسویه‌حساب مالی و توزیع یاتا اظهار کرد: «صنعت هوانوردی از کاوش در راه‌های پایدار برای پرواز گرفته تا دیجیتالی کردن تجربه سفر مسافران، همواره به دنبال نوآوری است؛ زیرا نوآوری در قلب این صنعت قرار دارد.»

او در پایان گفت: «پیشرفت کاملاً بر اساس همکاری اتفاق می‌افتد. آزمایشگاه نوآوری یاتا، شرکت‌های هواپیمایی و سایر بازیگران صنعت را گرد هم می‌آورد تا با همکاری و پیشگامی در این مسیر، راه‌حل‌های جدید و نوآورانه پیدا کنند.»

تعداد دیدگاه‌ها: 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *