رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل ریلی

سه شنبه, 17 بهمن 1402
مدیران از اوضاع نابسامان صنعت ریلی برداشت درست ندارند؛

ناآگاهی مدیران دولتی و دادن آدرس غلط برای صادرات لکوموتیو

یک کارشناس ارشد حمل‌ونقل در واکنش به ادعاهای سرپرست صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت مبنی بر صادرات لکوموتیو دست‌دوم پس از تعمیر تاکید کرد که از بیانات جنابعالی این‌گونه استنباط می‌شود کسانی که این نوشته را برای قرائت به شما تقدیم کرده‌اند خودشان هم برداشت درستی از اوضاع نابسامان صنعت ریلی کشور ندارند یا دانسته این اطلاعات را در اختیارتان گذاشته‌اند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند

به گزارش پایگاه خبری ترابران، روز گذشته بود که روح‌الله ارجمندی، سرپرست صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت، در یک مصاحبه تلویزیونی وعده داد ه بود که قول می‌دهم از یکسال تا ۱۸ ماه آینده نخستین سری لکوموتیوهای صادراتی را خواهیم داشت که صرفه اقتصادی خوبی دارند.

او درباره شیوه صادرات گفته بود: «مدل خوبی پیشنهاد دادیم که بعد از تایید مقام عالی وزارت اجرایی می‌شود، به این صورت که ابتدا لکوموتیو دست‌دوم وارد می‌کنیم و بعد از 40 تا 50 درصد نوسازی و بازسازی توسط شرکت‌های داخلی، آن را صادر می‌کنیم که برای هر دستگاه، 400 تا 500 هزار دلار صرفه اقتصادی وجود دارد.»

این مقام مسئول با اشاره به تلاش‌های وزارت صمت و شرکت‌ها برای کسب استانداردهای جهانی برای صادرات به کشورهای CIS، روسیه و اروپا، اعلام کرد که چند شرکت در زیرمجموعه اقدام به این کار کردند به صورتی که برای نخستین بار صادرات بوژی به اروپا داریم و تا سال آینده ۱۰۰ دستگاه بوژی به اروپا صادر خواهند کرد.

ارجمندی تصریح کرد که این صادرات پایه‌ای برای خرید 2000 دستگاه محور و چرخ می‌شود که یک صادرات تنها، ارزش‌آفرینی می‌کند و زنجیره تامین دارد.

برداشت درستی از اوضاع ندارید!

در واکنش به ادعاهای این مقام مسئول، یک کارشناس حمل‌ونقل در یادداشتی خطاب به ارجمندی نوشت: «نمی‌دانم چه مدت است که مدیریت کل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت را برعهده دارید اما از بیانات جنابعالی این‌گونه استنباط می‌شود کسانی که این نوشته را برای قرائت به شما تقدیم کرده‌اند خودشان هم برداشت درستی از اوضاع نابسامان صنعت ریلی کشور ندارند و یا دانسته این اطلاعات را در اختیارتان گذاشته‌اند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.»

علی‌اکبر عادلی تاکید کرد: «مطمئن هستم مراکز نشر این ایده، برای درآمدزایی خود، این مسیر غلط را ترویج می‌کنند که ما می‌توانیم با بازسازی یا نوسازی لکوموتیوهای دست‌دوم وارداتی، آنها را به کشورهای CIS و حتی روسیه و اروپا هم صادر کنیم.»

اما چرا صادرات؟

او با عنوان اینکه اگر می‌خواستید صادرات داشته باشید، کارخانه لکوموتیوسازی مپنا در کرج‌ را که میلیاردها تومان برای راه‌اندازی هزینه شده است، حمایت می‌کردید تا به‌جای صادرات لکوموتیوهای بازسازی شده، لکوموتیو نو صادر کنید، مطرح کرد: «اما چرا صادرات؟ طبق برنامه‌ریزی دولت قرار بر این بوده است که در افق ۱۴۰۴ شبکه ریلی کشور، حدود ۲ هزار لکوموتیو خطوط اصلی و مانوری به ناوگان لکوموتیو اضافه شود. حدود ۱۰ درصد این برنامه محقق شده است. خوشبختانه شما در وزارتخانه‌ای صاحب‌مقام هستید که وزیر آن سال‌ها مدیرعامل هلدینگ مپنا و یکی از حامیان تولید داخلی لکوموتیو بوده است و با هر کسی ادعای واردات لکوموتیو، چه نو و چه دست‌دوم ‌را داشت، وزیر محترم صمت شدیداً مخالفت می‌کرد. حالا چه اتفاقی افتاده است که مدیرکل این وزارتخانه از ورود، بازسازی لکوموتیو دست‌دوم و صادرات آن صحبت می‌کند.»

این کارشناس با اشاره به ‌صرفه اقتصادی ادعای شده، اظهار کرد: «مبنای تجزیه‌وتحلیل اقتصادی شما بر اساس چه اعداد و ارقامی بوده است که می‌فرمایید با این سیاست می‌توانید در هر دستگاه لکوموتیو ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار هم درآمدسازی داشته باشید؟! قیمت لکوموتیو Map24 مپنا که مهندسی معکوس لکوموتیو جی‌ام آمریکا است، حدود 1.5 تا دو میلیون یورو است.»

عادلی خاطرنشان کرد که اگر می‌خواهید صادرات داشته باشید چرا لکوموتیو مپنا را صادر نمی‌کنید؟

جنازه لوکوموتیو را به‌عنوان دست‌دوم می‌فروشند

او در ادامه درباره واردات لوکوموتیو دست‌دوم بیان کرد: «تاکنون لکوموتیوهای دست‌دوم از کره‌جنوبی تامین شده است، اما راه‌آهن کره‌جنوبی مزایده جدیدی برای لکوموتیو دست‌دوم اعلام نکرده است و اگر هم اعلام کند تعداد آن اندک است.»

این کارشناس حمل‌ونقل با تاکید بر اینکه تنها لوکوموتیوهای جی‌ام آمریکایی را بعد از تعمیر می‌توان بهره‌برداری کرد، افزود: «از طرفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی خارجی، عصاره لکوموتیو را می‌کشند و جنازه آن را به‌عنوان دست‌دوم و یا آهن‌قراضه می‌فروشند. این را هم باید اضافه کنم که فقط لکوموتیوهای جی‌ام آمریکا را می‌توان پس از تعمیر (نه برای صادرات) در شبکه ریلی داخلی بهره‌برداری کرد.»

کدام شرکت دانش‌بنیان؟

عادلی درباره سابقه تعمیر لکوموتیو در ایران تصریح کرد: «شرکت دانش‌بنیانی که از آن صحبت می‌کنید تا حالا لکوموتیوهای آمریکایی را تعمیر می‌کرد. مپنا متولی مونتاژ لکوموتیوهای زیمنس با همکاری سازنده آن در ایران بوده است و از نظر تعمیر و سرویس و نگهداری تجربه کافی داشته است.»

او خاطرنشان کرد که شرکت دانش‌بنیان مورد نظر جنابعالی یا باید از پرسنل دوره دیده مپنا استفاده کند و یا پرسنل خودش را آموزش دهد که درهر دو حالت موانعی سر راهش وجود دارد.

حداقل آمریکایی وارد کنید

این کارشناس حمل‌ونقل درباره ادعای صادرات به اروپا گفت: «اروپا بوژی‌سازان معروفی دارد. حتماً اطلاع دارید که هم بوژی و چرخ و محورهای امروزی برای قطارهای تندرو طراحی می‌شود. دو سه شرکت داخلی در ایران هستند که برای واگن‌های باری، بوژی Y25 تولید می‌کنند‌.»

عادلی اضافه کرد: «از بین تولیدکنندگان بوژی، یک کارخانه بوژی‌ساز است که می‌توان روی کیفیت تولید آن حساب باز کرد اما این کارخانه بوژی‌سازی خیلی هنر داشته باشد می‌تواند به‌اندازه ظرفیت تولید واگن‌های باری داخل بوژی را تامین کند؛ آن هم با هزاران مشکل!».

او در پایان خاطرنشان کرد: «اگر می‌خواهید لکوموتیوهای دست‌دوم وارد کنید از نوع آمریکایی باشد نه از تکنولوژی چینی که ۲۰ دستگاه نو آن، پس از چند سال کار، روی دست صاحبش مانده و اگر از نوع آمریکایی آوردید و بازسازی کردید از صادرات صرف‌نظر کنید و کمبود نیروی کشش داخلی را جبران کنید.»

تعداد دیدگاه‌ها: 1

  1. سلام. ضمن تایید فرمایشات جناب عادلی اضافه میکنم که :
    اولا) طرح مورد نظر جناب معاون به گفته خودشان هنوز در وزارت صمت تایید نشده است. چرا در رسانه ای کردن آن این قدر عجله؟
    دوما) صادرات کدام قطعات لکوموتیو آغاز شده است؟
    سوما) ظاهرا قرار است لکوموتیوهای دست دوم وارد و بازسازی شده و صادر شوند.با صرفه اقتصادی حداقل ۵۰۰ هزار دلار به ازای هر دستگاه. در حالیکه طرح هنوز در مرحله ابتدائی ست و تصویب نشده این عدد 500 هزار دلار از کجا آمده ؟ چگونه محاسبه شده؟ ظاهرا چرخ و محورش را هم باید وارد کنند. فکر کنم خیلی چیز های دیگرش را هم باید وارد کنند!
    چهارما) طبق گفته ایشان هنوز مجوزی برای صادرات به CIS و اروپا وجود ندارد. چطور وعده 18 ماهه میدهند؟
    پنجما) صادرات بوژی باری به اروپا هیچ ربطی به صادرات لکوموتیو ندارد. این کجا و آن کجا؟
    ششما) شما در بازار داخل توان رقابت با لکوموتیو چینی را ندارید چطور مدعی هستید که در صادرات تولیدات داخلی از لحاظ قیمت، کیفیت و زمان، توان رقابت با رقبای خود را داریم؟
    هفتما) برای تعمیر لکوموتیو زیمنس شرکت دانش بنیان لازم نیست. دستور العمل شرکت زیمنس برای تعمیرات روی میز است.ده سال تجربه تعمیرات زیمنس ها وجود دارد.این لکوموتیو ها هم اکنون پیمانکار تعمیرات با سابقه دارند که به تعمیر آنها اقدام میکند. کافیست زحمت بکشند و صورت وضعیت پیمانکاران تعمیرات لکوموتیو را بموقع پرداخت کنند .همین!
    هشتما) تامین ارز برای تجهیز لکوموتیو ها با بانک مرکزی ست نه با وزارت صمت. اگر بانک مرکزی برای واردات خودرو به شما ارز داد ، برای قطعات لکوموتیو هم خواهد داد!
    نهما) جناب آقای معاون وزیر از کجا با اطمینان از ظرفیت ساخت سالانه حداقل ۱۴۰ لکوموتیو نو و تحویل به ناوگان ریلی صحبت میکنن؟ واقع بین باشیم.عملکرد تولید لکوموتیو در سه سال اخیر چند دستگاه بوده؟
    به معاون محترم وزیر توصیه میشود به بازسازی همین 400 لکوموتیو زمین گیر اهتمام کنند، صادرات پیش کش!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *