رسانه اقتصاد ترابری ایران

محیط زیست

سه شنبه, 11 مهر 1402
با هدف پیش‌بینی روند تغییرات دینامیکی سواحل انجام شد؛

معرفی ساختار ژئومورفولوژی و لندفرم‌های ساحلی خزر در یک کتاب+ فایل PDF

دکتر همایون خوشروان، عضو هیئت‌علمی بازنشسته موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو با تالیف یک کتاب، ساختار ژئومورفولوژی و لندفرم‌های ساحلی دریای خزر را معرفی و عوامل موثر در تشکیل آنها را نیز تشریح کرده است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، دکتر همایون خوشروان، عضو هیئت‌علمی بازنشسته موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو با تالیف یک کتاب و انتشار آن بر بستر اینترنت و در شبکه‌های اجتماعی ساختار ژئومورفولوژی و مهم‌ترین لندفرم‌های ساحلی دریای خزر و عوامل موثر در تشکیل آنها را معرفی و تشریح کرده است. گفتنی است، مطالب علمی مندرج در این کتاب، برای دانشجویان، اساتید، متخصصان و مدیران ساحلی بسیار مفید است.

از آنجایی که اشکال ژئومورفولوژی ساحلی دربردارنده اطلاعات بسیار مهمی درباره تاریخچه شیوه عملکرد نیروهای طبیعی هستند، ارزیابی دقیق آنها از گذشته تا حال حاضر می‌تواند ماهیت فرآیندهای رسوبگذاری و فرسایشی را در مناطق ساحلی بازسازی کند و روند تغییرات دینامیکی سواحل را در آینده پیش‌بینی نماید.

نگارنده در مقدمه این کتاب آورده است که انسان برای تامین منابع اقتصادی و تامین نیازهای اجتماعی در سطح وسیعی به مناطق ساحلی وابسته است. امروزه فعالیت‌های صیادی، گردشگری، حمل‌ونقل کالا، شیرین‌سازی آب دریا، ساخت اماکن مسکونی و آبزی‌پروری از اقدامات مهمی است که در مناطق ساحلی دریاها و اقیانوس‌ها تمرکز دارد. تقریبا نیمی از جمعیت کره زمین در فاصله 100 کیلومتری خطوط ساحلی دریاها و اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند. تمرکز و فراوانی جمعیت انسانی در مناطق ساحلی سبب توسعه زیرساخت‌های اقتصادی شده و متناسب با مخاطرات محیطی موجود، شدت آسیب‌پذیری و ریسک معیارهای اجتماعی، اقتصادی، محیط‌زیستی و فرسایشی سواحل افزایش یافته است؛ بنابراین شناخت جامع عوارض مورفولوژیکی ساحلی و لندفرم‌های مستقر در آنها می‌تواند آگاهی کافی را برای طبقه‌بندی مناطق ساحلی و بازسازی فرآیندهای فرسایشی و رسوبی فراهم کند و اطلاعات کافی را برای مدیریت کاهش بلایای طبیعی و ریسک مخاطرات فرسایشی و رسوبی تولید کند.

در فصل اول در رابطه با مبانی طبقه‌بندی ساحلی و شناسایی عوارض ژئومورفولوژیکی در منطق ساحلی مطالب مفیدی ارائه می‌شود. در فصل دوم ساختار مورفولوژی سواحل دریای خزر در پیرامون کشورهای حاشیه (ایران، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و آذربایجان) مورد برسی قرار می‌گیرد. در فصل سوم که بخش پایانی کتاب است، خاستگاه نحوه تشکیل و اساس طبقه‌بندی مهم‌ترین لندفرم‌های ساحلی دریای خزر توضیح داده می‌شود.

♦فایل PDF فصل‌های مختلف کتاب را به‌صورت مجزا می‌توانید از باکس‌های زیر دانلود کنید.

 

مقدمه کتاب در 1صفحه با فرمت PDF  و حجم 50 کیلوبایت

 

فصل اول کتاب در 22 صفحه با فرمت PDF  و حجم 1.5 مگابایت

 

فصل دوم کتاب در 49 صفحه با فرمت PDF  و حجم 4 مگابایت

 

فصل سوم کتاب در 22 صفحه با فرمت PDF  و حجم 43 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *