رسانه اقتصاد ترابری ایران

زیر ساخت

چهارشنبه, 15 فروردین 1403
یک پژوهشگر علوم زمین اعلام کرد:

آشنایی با روش‌های میدانی در تولید نقشه‌های زمین‌شناسی

دوره آموزشی «آشنایی با روش‌های میدانی در تولید نقشه‌های زمین‌شناسی» با آموزش دکتر همایون خوشروان‌، نویسنده و پژوهشگر علوم زمین در 100 دقیقه با فرمت MP4 برای خرید و دانلود توسط آکادمی سنجش از دور ایران ارائه شده است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران‌، آکادمی سنجش از دور ایران دوره آموزشی «آشنایی با روش‌های میدانی در تولید نقشه‌های زمین‌شناسی» را برای دانشجویان رشته علوم زمین، کارشناسان و مهندسان معدن و ژئوتکنیک، مشاوران اکتشاف منابع معدنی، متخصصان محیط زیست و سایر علاقه‌مندان در 100 دقیقه با فرمت MP4 آماده و ارائه کرده است. مدرس این دوره دکتر همایون خوشروان‌، نویسنده و پژوهشگر علوم زمین است که این بار از منظر میدانی به موضوع زمین‌شناسی صحرایی پرداخته است.

عناوین و سرفصل‌های آموزشی این دوره شامل آشنایی با نقشه‌های زمین‌شناسی و آنالیز داده‌های مکانی و زمانی موجود در آنها، معرفی وسایل و ادوات موردنیاز برای پیمایش صحرایی، شیوه استفاده از تصاویر هوایی و ماهواره‌ای برای ثبت واحدهای سنگ چینه‌ای، عوارض ساختاری و مورفولوژیکی و تعیین ایستگاه‌های اندازه‌گیری، پیمایش صحرایی و ثبت عوارض زمین‌شناسی، شیوه نمونه‌برداری از سنگ‌ها، فسیل‌ها و عوارض ساختمانی است.

گفتنی است؛ وسعت و گستردگی کاربرد نقشه‌های زمین‌شناسی برای علوم مختلف بسیار زیاد است. مهندسان عمران و طراحان سازه‌های مهندسی برای ساخت تونل، سد، نیروگاه، جاده و پل‌های بزرگ، زمین شناسان برای اکتشاف معادن و منابع نفت و گاز، متخصصان محیط زیست برای طراحی مراکز دفع پسماند و پساب، مدیران برای ارزیابی ریسک مخاطرات و بلایای طبیعی مانند زلزله، رانش زمین، تسونامی و نشست زمین به نقشه‌های زمین‌شناسی و و اطلاعات موجود در آن نیاز دارند. حتی برای پزشکان که قصد مطالعه خاستگاه بیماری‌های سرطانی را دارند نقشه‌های زمین‌شناسی به آنها کمک می‌کند تا مناطق حساس و پر مخاطره را به‌لحاظ آلودگی‌های سنگ چینه‌ای مشخص کنند.

مخاطبان این دوره برای بهره‌گیری بهتر از آموزه‌های آن به آشنایی با چینه‌شناسی، سنگ‌شناسی، تکتونیک، نقشه‌برداری و فسیل‌شناسی نیاز دارند.

علاقه‌مندان و مخاطبان این موضوع می‌توانند برای تهیه این دوره آموزشی می‌توانند به سایت آکادمی سنجش از دور ایران مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *