رسانه اقتصاد ترابری ایران

آیین نامه‌ها و بخشنامه‌های دولتی

یکشنبه, 30 بهمن 1401
حذف الزام به عرضه خودروهای وارداتی در بورس؛

مصوبه خودرویی دولت اصلاح شد

هیئت‌وزیران به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های صمت و امور اقتصادی  و دارایی و با استناد به اصل 138 قانون اساسی الزام به عرضه خودروهای وارداتی را در بورس حذف و پلاک‌گذاری ملی خودروهای مجاز به تردد در مناطق آزاد را تصویب کرد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، در تصویب‌نامه‌ای که به امضای محمد مخبر، معاون اول رئیس دولت است گفته شده است که هیئت‌وزیران در جلسه 19 بهمن به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های صمت و امور اقتصادی و دارایی و با استناد به اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی ایران عبارت «خودروهای وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه می‌شوند.» و عبارت «در بورس کالا» از بند 2 مصوبه واردات خودروی دولت حذف می‌شود.

امکان پلاک‌گذاری و تردد خودروهای مناطق آزاد در سرزمین اصلی

همچنین بند 5 به این شرح اصلاح می‌شود: خودروهایی که تا پیش از ابلاغ این تصویب‌نامه طبق مقررات موجود مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری – صنعتی هستند، مشروط به پرداخت کلیه عوارض و بدهی‌های مربوطه و حقوق ورودی (مشتمل بر حقوق جمرگی و سود بازرگانی مصوب)، مجاز به پلاک‌گذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی هستند.

گفتنی است بر اساس این مصوبه، خودروهای مستثنی شده از حکم بند 1 تفاهم‌نامه مشترک شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و گمرک به شماره 1430/10/14002 مورخ 10/3/1400 مشمول  حکم این بند نیستند.

محاسبه حقوق و عوارض گمرکی با سازمان امور مالیاتی

در یک تبصره در این مصوبه آمده است که قیمت خودرو برای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی با رعایت ماده 14 قانون امور گمرکی مصوب سال 1390 از طریق سامانه مرتبط با سازمان امور مالیاتی کشور (سامانه پرداخت مالیات نقل‌وانتقال خودرو) تعیین می‌شود. سازمان مذکور موظف است اطلاعات قیمتی این سامانه را به‌طور مستمر به‌روزرسانی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *