رسانه اقتصاد ترابری ایران

اسقاط

سه شنبه, 7 فروردین 1403
پس از تصویب در هیئت‌وزیران؛

آیین‌نامه اسقاط خودروهای فرسوده ابلاغ شد

آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو که  به اسقاط خودروهای فرسوده مربوط است پس از تصویب در هیئت‌وزیران از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، هیئت‌وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۱۰/۱۷ به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی و به استناد تبصره۷ ماده 10 اصلاحی قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ و اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه اجرایی ماده مذکور را تصویب کرد. این آیین‌نامه توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

گفتنی است؛ در آیین‌نامه اجرایی ماده 10 قانون سامادهی صنعت خودرو تعداد گواهی اسقاط حاصل از اسقاط خودروهای فرسوده افزایش یافته است تا انگیزه مالکان این دسته از خودروها برای جایگزینی افزایش یابد.

در عین حال توجه ویژه به اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده و خودروهای سنگین فرسوده نیز در این آیین‌نامه دیده شده است.  همچنین کارگروهی نیز موظف به اولویت‌بندی و تخصیص اعتبار برای نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده شده است.

بر اساس جدول منتشر شده در ماده 2 آیین‌نامه نامبرده، سن فرسودگی خودروهای شخصی شامل سواری، استیشن (سفری) سواری کار و ون مسافری بنزینی، گازسوز، دوگانه‌سوز و دیزلی 20 سال، سن فرسودگی همین خودروها از نوع هیبریدی 23 سال و از نوع برقی 25 سال اعلام شده است.

همچنین سن فرسودگی خودروهای عمومی شامل تاکسی، استیشن (سفری) سواری کار و ون مسافری بنزینی، گازسوز، دوگانه‌سوز و دیزلی 12 سال و هیبریدی 15 سال و برقی 20 سال تعیین شده است.

در همین جدول، سن فرسودگی مینی‌بوس دیزلی 12 سال، مینی‌بوس گازسوز 15 سال و مینی‌بوس برقی 20 سال اعلام شده است.

برای اتوبوس برون‌شهری سن فرسودگی 15 سال و برای اتوبوس درون‌شهری دیزلی 10 سال، گازسوز 12 سال و برقی 20 سال اعلام شده است.

سن فرسودگی وانت 15 سال، کامیونت و کامیون و کشنده 25 سال، موتورسیکلت بنزینی کاربراتوری، انژکتوری و برقی به ترتیب 6 سال، 12 سال و 15 سال ذکر شده است.

جدول تعیین سن فرسودگی خودروها

گفتنی است، سن خودروهای وارداتی در صورت داشتن سابقه شماره‌گذاری،بر اساس کارت شناسایی وسیله نقلیه و در غیر این سورت بر اساس شماره شناسایی وسیله نقلیه (وی آن ان) سازنده محاسبه می‌شود.

در تبصره 2 این ماده آمده است که اسقاط خودروهای حادثه دیده به هر علت از جمله آتش‌سوزی، تصادف سنگین و غیره که به سن فرسودگی رسیده باشند براساس گزارش مراجع ذی‌صلاح و تأییدیه فراجا و پس از ثبت در سامانه بلامانع است.

در ماده 3 این آیین‌نامه وزارت مکلف است ظرف سه ماه همه زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم برای ایجاد سامانه را فراهم و اعلام عمومی کرده و به‌منظور تمرکززدایی از عملکرد سامانه و پیشگیری از تخلفات صدور گواهی اسقاط دسترسی کامل خدمت اینترنتی وب سرویس به سامانه را برای دستگاه‌های اجرایی مربوط از جمله پلیس راهور فراجا، بیمه مرکزی، سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت راه و شهرسازی ایجاد کند.

همچنین در ماده 4 گفته شده است که اولویت نوسازی ناوگان و محدودیت تردد خودروهای فرسوده که در سامانه ثبت نام نموده و برای اسقاط اعلام آمادگی کرده‌اند به شرح جدول زیر است

نوبت‌دهی اسقاط خودروها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *