رسانه اقتصاد ترابری ایران

وزارت صنعت، معدن و تجارت

دوشنبه, 13 شهریور 1402
با اعلام ضوابط سیستمی؛

طلسم ترخیص کامیون‌های وارداتی شکسته شد

بالاخره با گذشت چندین و چند ماه از خاک خوردن کامیون‌های مستعمل وارداتی در گمرک، راه ورود آنها به جاده‌های کشور و خدمت‌رسانی در بخش حمل کالا باز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، نرگس باقری زمردی، مدیرکل دفتر واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به مدیرکل دفتر فناوری داده و اطلاعات و امنیت فضای مجازی ضوابط سیستمی بند «ص» تبصره 2 قانون بودجه سال 1402 را اعلام کرد. به این صورت، پس از چندین ماه معطلی واردکنندگان کامیون‌های کارکرده و خاک خوردن کامیون‌های وارداتی در گمرک بالاخره ضوابط سیستمی انجام این کار مشخص شد.

در نامه مذکور آمده است که پیرو رونوشت نامه شماره 4500-9 درباره ابلاغ آیین‌نامه اجرایی بند «ص» تبصره «7» ماده واحده قانون بودجه سال 1402 و با توجه به تصمیمات متخذه در جلسه با حضور نمایندگان آن دفتر و دفتر صنایع خودرو، ضوابط اجرایی بند مذکور به شرح ذیل جهت پیاده‌سازی در سامانه اعلام می‌شود:

1- وضعیت نمایندگی جدید با عنوان «از محل بند ‹ص› تبصره ‹7› ماده واحده قانون بودجه سال 1402» در تمام سامانه‌ها ایجاد شود.

2- خودروهای وارداتی از محل این بند می‌توانند به‌صورت «نو» یا «مستعمل» و با کمتر از 5 سال سن بر مبنای سال ساخت ثبت سفارش شوند.

3- کد تعرفه‌های فهرست پیوست (اعلام‌شده در نامه شماره 937137 در تاریخ 11 شهریور 1402 معاونت صنایع حمل‌ونقل) مشمول بند «ص» تبصره «7» ماده واحده قانون بودجه سال 1402 می‌شوند و امکان استفاده از وضعیت نمایندگی ایجاد شده در بند اول را خواهند داشت.

4- برای ثبت سفارش‌هایی که از محل این بند انجام می‌شود نیازی به اخذ مجوز سازمان ملی استاندارد برای اقلام کارکرده و سازمان حفاظت محیط‌زیست و کمیسیون ماده یک سازمان توسعه تجارت در فرآیند ثبت سفارش نیست. بدیهی است برای ثبت سفارش اقلام «نو» مشمول مصوبه ضرورت بررسی سیستمی سازمان ملی استاندارد در هنگام ثبت سفارش متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

5- خدمات پس از فروش کالاهایی که از محل این بند ثبت سفارش می‌شوند باید توسط دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت تایید شود.

6- برای همه کدتعرفه‌های اعلام شده در بند دوم فیلد اضافی جدید با عنوان «نوع ناوگان» ایجاد شود که شامل سه مقدار «ناوگان حمل‌ونقل برون‌شهری»، «ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری» و «سایر» است.

7- تا اطلاع ثانوی محل تامین ارز ثبت سفارش‌های موضوع این بند، از محل صادرات خود و از محل صادرات دیگران تعیین می‌شود. (طبق پی‌نوشت رئیس کل سازمان توسعه تجارت در هامش مصوبه شماره 92523ت61367 مورخ 28 مرداد هیئت‌وزیران)

8- برای کد تعرفه‌های مشمول «بند (ث) ماده (30) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور» نیازی به تعریف وضعیت نمایندگی معرفی شده در بند یک این نامه نمی‌باشد و با انتخاب وضعیت نمایندگی قبلی یعنی «از محل (ث) ماده (30) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور» ادامه فرآیند خواهند داد.

9- برای کد تعرفه‌های مشمول «بند (ث) ماده (30) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور» یک فیلد اضافی جدید با عنوان «تاریخ قبض انبار» ایجاد شود که شامل دو مقدار «دارای قبض انبار قبل از سال 1402» و «دارای قبض انبار سال 1402 و پس از آن» است.

10- پس از اضافه شدن فیلد اضافی، مذکور، امکان ثبت سفارش جدید از محل بند (ث) ماده (30) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مجددا فراهم شود.

11- مسئولیت بررسی تاریخ قبض انبار بر عهده گمرک ایران است.

12- موارد فوق‌الذکر مشمول مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی نمی‌شود و واردات خودروهای موضوع آیین‌نامه مربوطه مطابق با قوانین و مقررات مناطق تعیین می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *