رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل هوایی

یکشنبه, 10 دی 1402
با هدف‌گذاری برای کاهش کربن سوخت هواپیما؛

صنعت هوانوردی به سمت انرژی‌های پاک گام برمی‌دارد

صنعت هوانوردی با هدف‌گذاری انتقال از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های پاک، برای کاهش 5 درصدی شدت کربن سوخت‌های هواپیمایی تا سال 2030 نسبت به سطح فعلی برنامه‌ریزی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، صنعت هوانوردی هدف مهمی را برای انتقال از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های پاک‌تر اتخاذ کرده است. این هدف شامل کاهش 5 درصدی شدت کربن سوخت‌های هواپیمایی تا سال 2030 نسبت به سطح فعلی است که عمدتاً بر پایه سوخت‌های فسیلی است و از طریق استفاده از سوخت‌های هواپیمایی پایدار (SAF) و به‌عنوان یک اقدام موقت و استفاده از سوخت‌های هواپیمایی کم‌کربن (LCAF) محقق خواهد شد.

بخش هوانوردی هدفی محوری را برای گذار از سوخت‌های فسیلی تعیین کرده است که گامی مهم به سوی آینده‌ای پایدارتر است. به این ترتیب، نمایندگان بیش از 100 کشور، ذینفعان صنعت و جامعه مدنی به اتفاق آرا درباره آینده‌ای با انتشار کربن کمتر برای انرژی هوانوردی به توافق رسیده‌اند.

در همین زمینه، در کنفرانس CAAF/3 دو نتیجه کلیدی اعم از کاهش 5 درصدی شدت کربن تا سال 2030 و چهارچوب جهانی انرژی‌های پاک برای کمک به کشورها در گذار به سوخت‌های پاک‌تر تعیین و تصویب شده است. این چهارچوب شامل برنامه‌های توسعه ظرفیت، انتقال دانش و فناوری، دسترسی مالی و راهنمایی سیاستی برای مقیاس‌بندی سوخت‌های پایدار هوانوردی (SAF) است.

این توافق‌نامه، نشانه‌ای از گذار صنعت هوانوردی به سمت انرژی پاک است و به دنبال آن است که سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری‌های حمایتی را در این بخش فعال کند. در حال حاضر، گذار به سمت سوخت‌های پایدار هوانوردی(SAF)  در حدود 40 کشور در حال انجام است و حدود 50 شرکت هواپیمایی که بیش از 40 درصد ترافیک هوایی جهانی را نمایندگی می‌کنند، متعهد شده‌اند که تا سال 2030 از بیش از 5 درصد سوخت‌های پایدار هوانوردی استفاده کنند.

صنعت هوانوردی به دنبال آن است که سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری‌های حمایتی در این بخش را فعال کند.

هالدان داد، مدیر اجرایی گروه اقدام حمل‌ونقل هوایی بین‌صنعتی، این توافق را “نقطه عطف” برای این بخش خواند. وی بر نقش حیاتی جامعه مالی و بخش انرژی در حمایت از زیرساخت‌های لازم و تأمین سوخت‌های پایدار هوانوردی (SAF) که به طور مداوم افزایش می یابد تأکید کرد.

150 پروژه تولید سوخت پایدار هوانوردی تا سال 2029

صنعت هوانوردی همچنین شاهد افزایش قابل توجهی در قراردادهای پیش‌خرید سوخت‌های پایدار هوانوردی (SAF) بوده است. تعهدات فعلی حدود 45 میلیارد دلار است که افزایش قابل توجهی نسبت به 6 میلیارد دلار قبل از دوران کرونا است. علاوه بر این، در حال حاضر، 8 مسیر تأیید شده برای تولید سوخت‌های پایدار هوانوردی در پروازهای تجاری وجود دارد و گزینه‌های بیشتری در حال بررسی هستند. تا سال 2029، بیش از 150 پروژه تولید سوخت‌های پایدار هوانوردی در 35 کشور در حال بررسی است.

صنعت هوانوردی جهان با چالش کاهش انتشار کربن مواجه است. ذینفعان از این صنعت می‌خواهند که اقدامات بیشتری را برای این منظور انجام دهد. رئیس شورای ایکائو نیز بر اهمیت این موضوع تأکید کرده و گفته است که صنعت هوانوردی باید به طور جدی به کاهش کربن تا سال 2050 متعهد باشد.

پیش از این، سالواتوره اسکیچیاتانو، رئیس شورای ایکائو گفته بود که ما باید فوراً توسعه و استقرار سوخت‌های هوانوردی پایدار، کم‌کربن و سایر سوخت‌های پاک انرژی را به‌منظور کاهش انتشار کربن افزایش دهیم تا از انتظاراتی که هم جهان و هم ذینفعان از این صنعت دارند، برآورده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *