رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل عمومی

یکشنبه, 21 آبان 1402
با تازه‎‌ترین وعده آقای شهردار اتفاق افتاد؛

شیفت افتتاح متروی پرند از آبان به آذر

دومینوی وعده‌های شهرداری برای افتتاح ایستگاه متروی شهر پرند، با گفته‌های جدید زاکانی، شهردار تهران و موکول شدن به اوایل آذرماه وارد مرحله جدیدی شد.   

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، پس از افتتاح خط متروی تهران – پرند از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام در سال 95، چند سالی است که هر از گاهی یکی از مسئولان دولتی و یا شهرداری تهران برای زمان افتتاح و بهره‌برداری از ایستگاه متروی شهر پرند وعده می‌دهند. آخرین وعده‌ای که محقق نشد، وعده وزیر راه و شهرسازی بود که افتتاح این مترو را برای مهرماه نوید می‌داد اما شوربختانه محقق نشد.

اکنون با نزدیک شدن به واپسین روزهای آبان‌ماه، در کنار انتظار برای زمستان و آغاز فصل سرد باید منتظر تحقق وعده مسئولان و افتتاح متروی پرند بود. مترویی که ساخت آن در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال ۱۳۹۱ کل پروژه به شهرداری تهران واگذار شد.

قطار وعده‌های روا نشده

ابتدا تاخیر در افتتاح متروی پرند به گردن تامین برق انداخته شد. به گفته مسئولان، علت تأخیر در بهره‌برداری از این پروژه مشکل تأمین برق بود؛ برای حرکت قطار باید منبع تغذیه برق ثابت و مطمئن وجود داشته باشد که این امر برای متروی پرند از طریق ۲ فیدر ۷.۵ کیلو واتی تأمین خواهد شد و تهیه آن برعهده وزارت نیرو قرار دارد. فیدرهای مذکور حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و باید توسط مراجع ذی‌ربط در دولت تأمین شود که ظاهراً با پیگیری‌های شهرداری تهران و مساعدت دولت، این مشکل نیز در حال رفع است و ادعا شده است که بالاخره درهای متروی پرند تا پایان آبان ماه به روی مردم گشوده خواهد شد.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در این باره گفته بود: «متروی پرند در امتداد خط یک قرار دارد که طول آن حدود ۲۰ کیلومتر است؛ شهرداری تهران ساخت ایستگاه را به پایان رساند و مشکلاتی در تأمین برق داشت که باعث به تعویق افتادن بهره‌برداری از پروژه شده بود اما خوشبختانه این مشکل نیز حل شد.»

او وعده داد بود که در صورت‌جلسه‌ای که با پیمانکار داشتیم، پایان آبان ماه برای افتتاح ایستگاه در نظر گرفته شده است.

انتقال وعده از آبان به آذر

باوجود اینکه قرار بود قبل از نیمه دوم آبان متروی پرند افتتاح شود اما این وعده به نیمه دوم آبان منتقل شد؛ حتی جالب‌تر آنکه برخی مدعی بودند این مترو بعد از چندین سال بالاخره در اوایل مهرماه گذشته افتتاح می‌شود اما همان‌طور که می‌بینیم به نیمه دوم آبان منتقل شد.

اکنون نیز دومینوی وعده‌های شهرداری برای افتتاح این مترو، باز هم ادامه داشته و بر اساس اظهارات وعده افتتاح این مترو به اوایل آذرماه موکول شده است. شهردار تهران در برنامه صف اول صداوسیما اعلام کرد که افتتاح این خط اوایل آذر و در پاییز امسال افتتاح می‌شود.

هزینه سرسام‌آور حمل‌ونقل برای پرندنشینان

شهر پرند با جمعیت تقریبی ۳۱۰ هزار نفر یکی از شهرهای اقماری تهران است که فاصله آن تا پایتخت حدود ۵۰ کیلومتر است. قرار است  تا پایان پاییز بهره‌برداری از متروی پرند آغاز شود و با این اقدام ۱۳ تا ۱۵ هزار ظرفیت جابه‌جایی ایجاد می‌شود و همین ظرفیت در هزینه جابه‌جایی‌ها و مصرف سوخت بسیار تأثیر دارد. اگر یک فرد با خودروی شخصی و یا تاکسی بخواهد از پرند به تهران بیاید بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هزینه باید پرداخت کند؛ اما در صورتی که متروی پرند بهره‌برداری شود، این هزینه‌ها حداقلی می‌شود.

تعداد دیدگاه‌ها: 1

  1. ضمن سلام و خسته نباشید
    تشکر میکنم که بخشی از مشکلات مردم‌مظلوم‌پرند رو انعکاس میدهید
    مردم پرند دیگه واقعا از این وعده های مکرر و اجابت نشده، مسئولین از افتتاح مترو نا امید شده اند.
    فقط خدا میدونه که ما با چه مشکلاتی مسیر پرند به تهران رو هر روز طی میکنیم.
    صبح ساعت ۵ بیدار میشیم برای کار میرویم تهران و حدود ۸شب مثل جنازه می‌رسیم پرند.
    بینهایت سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *