رسانه اقتصاد ترابری ایران

ماهنامه ترابران

یکشنبه, 1 مرداد 1402
با عنوان «کورمال»؛

شماره مردادماه ماهنامه ترابران منتشر شد

شماره 209 ماهنامه ترابران (ماهنامه اقتصاد ترابری ایران) با عنوان «کورمال!» برای مردادماه در 168 صفحه منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، شماره 209 ماهنامه ترابران (ماهنامه اقتصاد ترابری ایران) برای بازه زمانی مردادماه با عنوان «کورمال!» در 168 صفحه منتشر شد. در پرونده ویژه این شماره از ترابران در بخش «بزنگاه»، موافقت ایران با استقراض از روسیه برای راه‌آهن رشت- آستارا در گزارش‌های مختلف و از جوانب متعدد بررسی شده است. به این ترتیب، نخستین مطلب با تیتر «فیل در تاریکی!» گزارش کاملی از میزگرد ترابران بر بستر کلاب‌هاوس با حضور کارشناسان خبره اعم از دکتر محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل اسبق راه‌آهن؛ مهندس امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی؛ دکتر سبحان نظری، دبیر سابق انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته؛ مهندس مرتضی ناصریان، مشاور اقتصادی و تامین مالی طرح‌های توسعه راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل؛ دکتر ابراهیم محمدی، عضو هیئت‌مدیره صندوق توسعه حمل‌ونقل و دکتر علیرضا سیدوکیلی‌، عضو هیئت‌مدیره مرکز تحقیقات راه است که در آن جلسه به امکان‌سنجی و توجیه‌پذیری فنی، اقتصادی، محیط‌زیستی و امنیتی و… این پروژه پرداخته شد.

مطلب دیگر این پرونده گزارشی درباره ملاحظات اقتصادی احداث راه‌آهن رشت – آستارا به قلم دکتر علی نصیری اقدم، عضو هیئت‌مدیره علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تیتر «کورمال سیاسی، سکندری اقتصادی» است.

در گزارش دیگری، سعید قصابیان،‌کارشناس اقتصادی و تحلیلگر صنعت ریلی کشور این پروژه را از نظر زیرساخت‌های نرم و سخت ترانزیت آسیب‌شناسی کرده است. این گزارش با تیتر «نه فوریت دارد؛ نه اولویت» منتشر شده است.

در بخش «اقتصاد کلان» با عنوان «چرخه باطل»، نخستین گزارش به بررسی لایحه احیای وزارت بازرگانی اختصاص دارد که با تیتر «فصل یا وصل!» منتشر شده است. در گزارش دیگر این بخش با تیتر «انشای هفتم!» به جایگاه حمل‌ونقل در برنامه هفتم توسعه نگاهی انداخته شده و نقدهایی ذکر شده است.

در بخش «گذرگاه» با عنوان «لغزندگی راه»، نخستین مطلب به مصاحبه خبرنگار ترابران با مجید صباغ‌زاده، مدیرکل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اختصاص دارد. در این گفت‌وگو با عنوان «بوی تند مرگ در جاده‌ها» چگونگی ایمن‌سازی جاده‌های کشور ارزیابی شده است.

همچنین در مطلبی دیگر که حاصل مصاحبه خبرنگار ترابران با مهندس رضا نفیسی، دبیر کمیته حمل‌ونقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین است، «روش‌های تامین کسری ناوگان اربعین» برشمرده شده است.

آخرین گزارش این بخش با تیتر «ایران؛ جولانگاه ناوگان باری خارجی» به قلم عبدالله خانعلی، رئیس هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان کامیون‌های یخچالدار است که به‌دنبال پاسخ دادن این پرسش است که نظارت بر تردد ناوگان خارجی حمل بار بر عهده کدام سازمان است؟

در بخش «ایستگاه» با عنوان «خروج از ریل»، خبرنگار ترابران به سخنان محمود حشمتی، رئیس اسبق کمیسیون عالی سوانح درباره دلایل افزایش سوانح ریلی گوش سپرده است. حاصل این گفت‌وگو در مطلبی با تیتر «خیال خام ایمنی» منتشر شده است.

در مطلب دیگری از این بخش، با تیتر «با برنامه اما بی‌هدف!» عملکرد قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور در بخش حمل بار ریلی ارزیابی شده است.

در بخش «لنگرگاه» با عنوان «اختلال امواج» نخستین مطلب حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ترابران با مهندس روزبه مختاری، عضو هیئت‌مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته است که با تیتر «هفت‌خوان ارزی» منتشر شده است و به واکاوی مشکلات ارزی شرکت‌های کشتیرانی پرداخته است.

در گزارش دیگری با تیتر «چرا دریازده شده‌ایم؟» علی‌اکبر مرزبان‌، مدیرکل امور دریانوردان، سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات این سازمان را برای توسعه کمی و کیفی آموزش دریانوردان تشریح کرده است.

در واپسین گزارش این شماره از ماهنامه ترابران، چگونگی به تصویب رسیدن کنوانسیون بازیافت کشتی IMO با تیتر «مقررات ایمن‌سازی اوراق‌بهادار!» ارزیابی شده است.

 

♦شماره 209 ماهنامه ترابران را می‌توانید از باکس زیر دانلود کنید.

 

شماره 209ماهنامه ترابران در 168 صفحه با فرمت PDF و حجم 21 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *