رسانه اقتصاد ترابری ایران

صنایع خودروسازی

چهارشنبه, 20 دی 1402
چیزی به نام تولید داخلی خودروی برقی نداریم؛

رمزگشایی از اصرار وزیر صمت برای تولید خودروی برقی

یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به فشار وزیر صمت برای تولید و واردات خودروهای برقی و بی‌انگیزگی شرکت‌ها به‌دلیل مشکلات ناشی از قیمت‌گذاری دستوری، عنوان کرد که تاکید وزیر صمت به تولید خودروهای برقی به‌ بهانه حمایت از صنایع داخلی و پشتیبانی از شرکت‌های تولیدکننده زیرساخت این خودروها است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، پافشاری‌های وزیر فعلی صمت به تولید و واردات خودروهای برقی از زمان آغاز تصدی خود در این وزارتخانه آغاز شد و اکنون پس از 5 ماه، اعلام کرده است که خیالش از تولید خودروی برقی راحت شده و قصدش حمایت از تولید داخلی است و با واردات مخالفت کرده است. این حمایت به‌صورت شرکت او در مراسم‌های رونمایی خودروهایی به نام «خودروی تمام برقی تولید داخل» صورت می‌گیرد.

اما باید پرسید با توجه به وضعیت بحرانی خودروسازان و کمبود ارز برای واردات دلیل تاکید وزیر به خودروهای برقی چیست؟

با تمام این حمایت‌ها و صحبت‌ها به نظر می‌رسد نه زیرساخت تولید خودروها آماده است نه اصلاَ توانی برای تولید این خودروها وجود دارد، اما علت تاکید علی‌آبادی به تولید این خودرو چیست؟

در همین زمینه، یک کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ترابران، با اشاره به فعالیت وزیر صمت پیش از دوران وزارتش در صنایع داخلی‏،‌ گفت: «او اکنون به بهانه حمایت از تولید و پشتیبانی از صنایع داخلی بر تولید خودروهای برقی اصرار می‌ورزد در صورتی که آنچه در کشور به‌عنوان خودروی برقی تولید داخل رونمایی شد،‌ یک خودروی چینی بود که نهایتاً در داخل مونتاژ شده بود.»

او خاطرنشان کرد: «شاید قصد وزارتخانه حمایت از تولید داخل باشد اما باید پرسید کدام تولید داخل؟ تولید داخلی وجود ندارد. این شرکتی که ادعای حمایت از آن را دارند، خود ادعای تولید ندارد و می‌خواهد جلوی همان شرکت را برای واردات خودروی به‌روز چینی بگیرد. چنین سیاستی باعث شد یک خودروی دست چندم برقی مونتاژ شود و به اسم تولید داخل جا زده شود.»

او تاکید کرد: «وقتی علی‌آبادی متصدی وزارت صمت شد، از روز اول بر تولید خودروهای برقی اصرار ورزید. او در جواب به کسانی که گوشزد می‌کردند که امکان تولید آن وجود ندارد زیرا زیرساخت موجود نیست، پاسخ می‌داد که زیرساخت را شرکت‌های داخلی خریداری کنید.»

وفایی تصریح کرد: «دلیل وزیر صمت نمی‌تواند چیزی جز بازاریابی برای صنایع داخلی باشد اما گاهی اعلام می‌کند نگران آلودگی هوا است. اگر آنها این نگرانی را دارند چرا بر خودروهای هیبریدی تاکید نمی‌کنند؟ این خودرو بسیار در دسترس‌تر از خودروی برقی است. همچنین می‌توان به خودروهای گازسوز تاکید کرد.»

او با اشاره به اینکه وزیر ناآگاه نیست که نداند توان تولید داخل نداریم و اصلاً انگیزه تولید وجود ندارد، خاطرنشان کرد: «برای شرکت‌هایی که غرق مشکلات و قیمت‌گذاری دستوری هستند، تولید خودروی برقی مهم نیست اما وزارت صمت دائماً به تولید و واردات خودروهای برقی تاکید می‌کند و همه حتی دولت را به صنایع داخلی حواله می‌دهد.»

رونمایی از خودروی تمام برقی ایرانی یا چینی

این کارشناس خودرو به مخالفت وزیر با واردات خودروی برقی چینی در مراسم رونمایی از خودروی تمام برقی تولید داخل که در تاریخ 19 آذر برگزار شد اشاره کرد و گفت: «جالب است که وزیر مخالفت خود را در مراسمی اعلام کرده است که خودروی برقی چینی رونمایی می‌شده است.»

وفایی ادامه داد: «اسم آریزو 5 را خودروی تمام برقی تولید داخل گذاشتند. این خودرویی بود که مدیران خودرو آن را مدت‌هاست وارد کرده بود. حتی خودروهای بنزینی شرکت مدیران خودرو تولید داخل نیست، چطور است که برقی آن تولید داخلی بوده است؟ مدیران خودرو یک شرکت مونتاژکار است و فقط داخلی‌سازی بسیار محدودی در بخش‌های غیرفنی خودروها انجام داده است. ادعای اینکه این شرکت خودروی برقی را کاملاً داخلی‌سازی کرده است ادعای درستی نیست.»

او با بیان اینکه این خودرو متعلق به شرکت چری است، اظهار کرد: «به حدی برای این شرکت بی‌اهمیت است که اختیار داده است این ماشین را شرکت‌های دیگر با برند خود تولید کنند. این ماشین به‌روز نیست و اصلاً شرکت چری یک لاین تولید خودروهای برقی جدا دارد.»

این کارشناس بازار خودرو با تاکید بر اینکه در بهترین حالت می‌توان گفت این خودرو در داخل مونتاژ شده است، افزود: «اینکه وزیر می‌گوید مخالف واردات خودروهای چینی هستیم یعنی با واردات خودروی CBU برقی چینی مخالف است.»

با چین در خودروی برقی نباید مخالفت کرد

وفایی با بیان اینکه مخالف با چین در واردات خودرو اشتباه است، گفت: «چینی‌ها در تولید خودروی برقی بسیار پیشتاز هستند. چینی‌ها حتی اروپایی‌ها را در تولید خودروی برقی کیلومترها رد کرده‌اند و اروپایی‌ها مطلقاً حرفی برای تولید خودروهای برقی ندارند؛ حتی اروپایی‌ها اکنون قصد همکاری با چین را دارند که از آنها فناوری تولید خودروی برقی بگیرند.»

او ادامه داد: «شرکت‌های چینی بازار خودروهای برقی را گرفته‌اند. چینی‌ها به تولید خودروی بنزینی دیر رسیده‌اند و وقتی اقدام به تولید کردند از تولید خودروهای بنزینی یک قرن گذشته بود. اما در تولید خودروهای برقی پابه‌پای جهان حرکت کردند و جلو زدند. زیرا هم پتانسیل تولید آن را دارند و هم مرکز تحقیقات مناسبی دارند که دانش را یا تولید می‌کنند یا به دست می‌آورند یا می‌دزدند. همچنین حمایت سنگین دولتی را پشت خود دارند. همچنین باتری‌سازی‌های خوبی دارند که جهان از آنها باتری می‌خرد.»

این کارشناس تصریح کرد که اینکه بگوییم در واردات خودروی برقی چین را در نظر نمی‌گیریم خنده‌دار است. تمام تکنولوژی تولید خودروی برقی در چین اتفاق می‌افتد.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *