رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل هوایی

جمعه, 12 آبان 1402
بر اثر توافق یک شرکت آمریکایی با امارات از سال 2026 محقق می‌شود؛

راه‌اندازی تاکسی هوایی عمودپرواز در ابوظبی

ابوظبی با همکاری Archer Aviation، شرکت آمریکایی توسعه‌دهنده هواپیماهای eVTOL (هواپیماهای برقی عمودپرواز) قصد دارد تاکسی‌های هوایی برقی را در سال ۲۰۲۶ در این کشور راه‌اندازی کند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از Future Flight، ابوظبی با همکاری شرکت آمریکایی Archer Aviation، توسعه و تجاری‌سازی هواپیماهای eVTOL را در این کشور آغاز کرد. هواپیماهای eVTOL هواپیماهای برقی عمودپرواز هستند که می‌توانند بدون نیاز به باند فرودگاه، در مناطق شهری پرواز کنند. این همکاری بخشی از تلاش‌های ابوظبی برای پذیرش اولیه حمل‌و‌نقل هوایی پیشرفته (AAM) است.

بر اساس این گزارش، دفتر سرمایه‌گذاری ابوظبی (ADIO) در ۱۶ اکتبر با شرکت آمریکاییArcher Aviation توافقنامه همکاری امضا کرد. بر اساس این توافقنامه، ADIO متعهد شد که سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی (که هنوز رقم آن اعلام نشده) در نخستین عملیات بین‌المللی Archer انجام دهد. این سرمایه‌گذاری از طریق مشوق‌های مختلف و هزینه‌های سرمایه‌ای در چند سال آینده انجام خواهد شد.

به گفته Archer، خدمات تاکسی هوایی Midnight eVTOL چهار مسافره آنها می‌تواند در سال ۲۰۲۶ در ابوظبی آغاز شود. این شرکت آمریکایی قصد دارد پس از تکمیل گواهینامه نوع FAA تا پایان سال ۲۰۲۵، تحویل را آغاز کند.

شرکت آمریکایی Archer Aviation همچنین می‌خواهد علاوه بر ابوظبی، در دبی و امارات متحده عربی نیز خدمات تاکسی هوایی eVTOL خود را راه‌اندازی کند. این بخشی از برنامه‌های گسترده‌تر Archer برای توسعه خدمات خود در سراسر جهان است.

بر اساس توافقنامه همکاری بین ابوظبی وArcher Aviation، این شرکت آمریکایی قصد دارد دفتر مرکزی بین‌المللی خود را در ابوظبی افتتاح و امکانات تولیدی را در خوشه صنایع وسایل نقلیه هوشمند و خودگردان ابوظبی راه‌اندازی کند. در حقیقت این اقدامات بخشی از تلاش‌های Archer برای فراهم شدن بستر حضور خود در منطقه خلیج‌فارس است.

در طول مراسم امضای توافقنامه همکاری بین آژانس سرمایه‌گذاری داخلی ابوظبی (ADIO) وArcher Aviation، که در امارت ابوظبی برگزار شد، چندین شرکت محلی نیز حضور داشتند و با Archer تفاهم‌نامه‌های مرتبطی را امضا کردند.

گروه  Falcon Aviation (یک شرکت اجاره و مدیریت هواپیما) قصد دارد تاکسی‌های هوایی eVTOL را در امارات متحده عربی راه‌اندازی کند. لجستیک هوافضای جهانی و مرکز تعمیر و نگهداری پیشرفته نظامی (GAL AMMROC) پشتیبانی فنی برای این عملیات را فراهم می‌کند و همچنین می‌تواند در ساخت و تولید مشارکت داشته باشد.

در ژوئن ۲۰۲۲، شرکت Falcon Aviation که مقر آن در ابوظبی است، از برنامه‌های خود برای راه‌اندازی هواپیمای eVTOL در همکاری با Eve Air Mobility خبر داد.  این شرکت فعالیت خود را با ارائه خدمات از ریزورت لوکس آتلانتیس در دبی آغاز خواهد کرد.

همچنین شرکت فالکون که دارای ناوگانی از هواپیماهای بال ثابت و هلیکوپتر است، علاقه خود را به توسعه و بهره‌برداری ازVertiport ها (پایگاه‌های پرواز عمودی) ابراز کرده است.

Archer به دنبال راه‌اندازی مرکز  مهندسی پیشرفته در امارات

Archer اعلام کرد که قصد دارد یک مرکز مهندسی پیشرفته را در امارات متحده عربی برای حمایت از رشد و توسعه حمل‌و‌نقل هوایی پیشرفته (AAM)در سراسر خاورمیانه راه‌اندازی کند.

هواپیمای eVTOL Midnight Archer در نمایشگاه هوایی دبی برای نخستین بار در خاورمیانه به نمایش گذاشته خواهد شد. این نمایشگاه از ۱۳ تا ۱۷ نوامبر برگزار می‌شود. همچنین این وسیله نقلیه کاملاً الکتریکی در اواخر ماه نوامبر در کنفرانس هوانوردی و سوخت‌های جایگزین رونمایی خواهد شد.این کنفرانس نیز توسط اداره کل هواپیمایی کشوری امارات (GCAA) در دبی میزبانی می‌شود.

همراهی سازمان ایمنی هوایی امارات برای ورود تاکسی هوایی

مقامات اداره کل هواپیمایی کشوری امارات (GCAA) اخیراً از دفتر مرکزی Archer در کالیفرنیا بازدید کردند. سعید محمد السویدی، مدیرکل این سازمان ایمنی هوایی اظهار کرد: «هدف ما تأیید هواپیمای تاکسی هوایی Archer برای پرواز در امارات متحده عربی به‌محض صدور گواهینامه توسط FAA است و ما بسیار خوشحالیم که با آنها برای آوردن تاکسی‌های هوایی برقی به کشور همکاری می‌کنیم.»

تلاش‌های شرکت Archer برای ایجاد مشارکت با شرکت‌های اروپایی در زمینه تاکسی‌های هواییeVTOL، پس از گفت‌وگوی اولیه این شرکت با آژانس ایمنی هوایی اروپا (EASA) در ژوئن ۲۰۲۳، صورت گرفت. در آن زمان، Archer  اعلام کرد که رویکرد EASA به صدور گواهینامه نوع A برای هواپیماهای eVTOL، برای ایجاد مدل‌های کسب‌وکار پایدار در صنعت تاکسی‌های هوایی، کافی و موثر نیست.

هفته گذشته، Archer اعلام کرد که اکنون منابع مالی لازم را در اختیار دارد و پیمانکارانی را برای ادامه ساخت کارخانه اصلی تولید هواپیمای eVTOL در Covington جورجیا استخدام کرده است.

توضیح برخی کلمات و عبارات:

EVTOL: مخفف Electric Vertical Take-Off and Landing، به معنی هواپیمای برقی با برخاست و فرود عمودی

AAM: مخفف Advanced Air Mobility، به معنی حمل‌ونقل هوایی پیشرفته

Vertiport: مکانی برای برخاست و فرود هواپیماهای eVTOL

عبارت Vertiport به معنی «پایگاه پرواز عمودی» است. این عبارت از دو کلمه Verti به معنای «عمودی» و Port  به معنای «پایگاه» تشکیل شده است.

Vertiportها مکان‌هایی هستند که هواپیماهای eVTOL (هواپیماهای برقی و تمام‌الکتریکی با قابلیت برخاست و فرود عمودی) می‌توانند در آنها برخاسته و فرود آیند.

FAA: مخفف Federal Aviation Administration، به معنی اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده

EASA: مخفف European Aviation Safety Agency، به معنی آژانس ایمنی هوایی اروپا

تعداد دیدگاه‌ها: 1

  1. راه اندازی این سرویس پیشرفته حمل و نقل در خاورمیانه را به فال نیک می‌گیریم. امیدوارم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در ایران هم به دنبال سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های نوآورانه اينچنينی در ایران هم باشند.
    چون هم یک شرکت دانش بنیان و نوآور در زمینه حمل و نقل هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *