رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل ریلی

یکشنبه, 30 مهر 1402
خروج دو لکوموتیو از خط؛

دومینوی حوادث ریلی ادامه دارد

بر اساس اطلاعات شبکه‌های اجتماعی،‌ در ایستگاه مشک‌آباد ناحیه اراک دو لکوموتیو از خط خارج شده و خسارات شدیدی به کشنده‌های ریلی وارد شده است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، هنوز بیش از یک روز از خبر خرابی قطار در حوالی دامغان و معطلی چندساعته مسافران نگذشته است که خبری از خروج دو لکوموتیو از خط در نزدیکی اراک به گوش می‌رسد.

این در حالی است که اندکی توجه و بررسی بیشتر نشان می‌دهد که چند رو گذشته (پنج شنبه، 27 مهر ماه) نیز قطار زنجان مشهد در خروجی ایستگاه قزوین خراب و دیزل زیمنس سرد شد و حدود 3.5 ساعت طول کشید تا دیزل امداد از تاکستان که در حال رفتن به زنجان بود، برگردد و قطار مسافری سیر خود را ادامه دهد.

با این حال راه‌آهن به جز موارد خاص نه تنها هیچ اطلاعیه‌ای درباره سوانح ریلی اعلام نمی‌کند بلکه سعی در سرپوش گذاشتن روی آنها را دارد و غافل است که چنین رویه‌ای می‌تواند به دلیل بررسی نشدن دقیق دلایل سانحه‌آفرین موجب تشدید و تعدد حوادث ریلی شود.

گفتنی است، چندی محمود حشمتی،‌ رئیس اسبق کمیسیون عالی سوانح وضعیت راه‌آهن به ترابران گفته بود که‌ متاسفانه در حال حاضر، بزرگ‌ترین خطایی که دارد در راه‌آهن رخ می‌دهد سرپوش گذاشتن روی سوانح است تا کسی نشنود، این بدترین خیانت است.

او اعلام کرده بود: «در زمان قدیم راه‌آهن بولتن می‌داد و اطلاعات کامل را درباره حوادث و سوانح اعلام می‌کرد و می‌گفت که مقصران چقدر جریمه شده‌اند. به این صورت، همه ماموران فنی را هوشیار می‌کرد که فکر و ذکرشان ایمنی و اجرای مقررات باشد اما اکنون با سرپوش گذاشتن، ماموران بی‌خیال می‌شوند؛ زیرا کار راه‌آهن در شرایط آب‌وهوایی گرم و سرد سخت و طاقت‌فرسا است و وقتی مامور متوجه شود که مسائل فنی و ایمنی برای مدیران مهم نیست، در کار خود سست می‌شود. در حالی که فکر و ذکر مامور در هر شرایطی فقط باید ایمنی قطار باشد و در لحظه احتمال وقوع خطر را تشخیص دهد.»

حشمتی تاکید کرده بود: «متاسفانه مدیران فعلی چون نشان دهند که خوب کار می‌کنند از رسانه‌ای شدن سوانح و حوادث جلوگیری می‌کنند و کسانی هم که از آنها حمایت می‌کنند خائنان به میهن هستند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *