رسانه اقتصاد ترابری ایران

فناوری

چهارشنبه, 5 مهر 1402
تغییر آینده صنعت حمل‌ونقل با تکنولوژی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی؛

حمل واقعی با هوش مجازی

صنعت حمل‌ونقل به دلیل نیاز مستمر آن به بهبود ایمنی و کارایی یکی از صنایع مهم و پویا در جهان به‌شمار می‌رود که اکنون با ظهور تکنولوژی‌های جدید مانند چت‌بات‌ها، یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی، قادر خواهد بود از مزیت ابزارهای تکنولوژیک هوش مصنوعی نیز برای رسیدن به اهداف اشاره شده، استفاده کند.  در این مقاله، به چگونگی بهبود ایمنی و کارایی در صنعت حمل‌ونقل توسط تکنولوژی GPT-4 و اپلیکیشن ChatGPT پرداخته شده و درباره اینکه چگونه این تکنولوژی در حال حاضر در صنعت حمل‌ونقل مورد استفاده قرار می‌گیرد، توضیح داده می‌شود.

به گزارش ترابران، یکی از تکنولوژی‌های مربوط به فناوری هوش مصنوعی، تکنولوژی ChatGPT است، فناوری ChatGPT یا (Conversational Generative Pre-training Transformer)، مدل زبانی پیشرفته‌ای است که توسط شرکت Open AI توسعه داده شده و از آنجا که این ابزار قدرتمند قادر به فهم و پاسخ به زبان انسان است، تبدیل به راه‌حل ایده‌آلی برای رویارویی با برخی چالش‌های موجود در صنعت حمل‌ونقل شده است.

این مدل زبانی روی انبوه زیادی از مجموعه داده‌های مربوط به زبان انسان آموزش دیده و قادر به فهم و پاسخ به زبان انسان در حالت گفت‌وگوی طبیعی است. همچنین گستره وسیعی از فعالیت‌ها اعم از تولید متن، ترجمه زبان و حتی پاسخ به سوالات را پوشش می‌دهد.

یکی از توانایی‌های ChatGPT توانایی تولید متن‌هایی شبیه به متن‌های تولیدشده توسط انسان است که این امر برای ارائه خدمات خودکار به مشتری در جایی که پاسخی شبیه به پاسخ انسان مورد نیاز است، بسیار سودمند خواهد بود، بنابراین تکنولوژی  ChatGPTمی‌تواند برای نیازمندی‌های موجود در صنایع خاصی مانند صنعت حمل‌ونقل تعدیل و تنظیم شود.

یکی دیگر از توانایی‌های مهم ChatGPT توانایی فهم و تفسیر تعداد زیادی داده و اطلاعات است که برای فعالیت‌هایی مانند تحلیل و تفسیر داده به‌منظور بهبود تصمیم‌گیری و نظارت بسیار مفید است. بدین ترتیب، توانایی‌های پیشرفته ChatGPT در فهم و تولید زبان انسانی، آن را به ابزاری قدرتمند در صنعت حمل‌ونقل تبدیل می‌کند.

اتوماسیون پشتیبانی خدمات مشتری در صنعت حمل‌ونقل

خودکار کردن پشتیبانی و خدمات مشتری در صنعت حمل‌ونقل مزایای متنوعی از جمله صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تحلیل سریع صف‌ها در ارائه خدمات به مشتری و برخی اقدامات کاراتر دیگر را به همراه دارد. ChatGPT با دادن پاسخ‌های شبیه انسان به نیازها و درخواست پشتیبانی مشتریان، نقش حیاتی را در این خودکارسازی دارد؛ برای مثال، مشتری برای چک کردن وضعیت پرواز، رزرو بلیت یا کسب اطلاعاتی درباره سفر خود می‌تواند از Chabot استفاده کند؛ این ابزار هوشمند یک شرکت حمل‌ونقلی است که توسط ChatGPT پشتیبانی می‌شود. Chatbot پرس‌وجوی مشتری را می‌فهمد و پاسخ مناسبی را به‌صورت مکالمه طبیعی فراهم می‌کند. این امر از طریق فراهم کردن اطلاعات موردنیاز مشتری به‌صورت کارا و سریع، تجربه مشتری را به‌شکل قابل ملاحظه‌ای بهبود می‌دهد.

مسافران برای چک کردن وضعیت پرواز، رزرو بلیت یا کسب اطلاعاتی درباره سفر خود میتواند از Chabot استفاده کند. Chabot یک شرکت حمل‌ونقلی است که توسط ChatGPT پشتیبانی می‌شود. این ابزار هوشمند، پرسوجوی مشتری را میفهمد و پاسخ مناسبی را بهصورت مکالمه طبیعی فراهم میکند

علاوه بر این، ChatGPT برای خودکار کردن خدمات پشتیبانی مشتری مانند کنترل درخواست استرداد پول بلیت، فراهم کردن اطلاعاتی درباره رویه‌ها و مقررات مربوط به بار و چمدان یا پاسخ به سوالات متداول، بسیار مفید است و می‌تواند به نمایندگان و مسئولین خدمات مشتری در کنترل مسائل اضطراری و پیچیده بسیار کمک کند و همچنین نیاز به کارمندان مربوط به پشتیبان مشتری را کاهش دهد. در میان تکنولوژی‌های مربوط به فناوری هوش مصنوعی، تکنولوژی‌های استفاده شده در ماشین‌های خودکار نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. تکنولوژی رانندگی خودکار به‌سرعت در حال رشد بوده و تصویر جدیدی از آینده حمل‌ونقل شکل می‌دهد. یکی از مشارکت‌کنندگان اصلی در این انقلاب، مدل‌های پردازش زبان طبیعی (NLP) هستند که تحت عنوان GPT-4 شناخته می‌شوند و توسط شرکت OPEN AI توسعه داده شده‌اند. در کنار ابزار ChatGPT، تکنولوژی GPT-4 باعث بهبود رانندگی در ماشین‌های خودران شده و آینده حمل‌ونقل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

GPT-4 که نسخه ارائه شده بعد از نسخه GPT-3.5 محسوب می‌شود، یک مدل زبانی با مقیاس بزرگ است که می‌تواند متن‌هایی شبیه به زبان طبیعی را پیرامون موضوع‌های مختلف تولید کند ( GPT-3.5در واقع همان نسخه‌ای است که در حال حاضر نسخه رایگان ChatGPT را تغذیه می‌کند). این تکنولوژی، یک مدل یادگیری عمیق قدرتمند تلقی می‌شود که باعث به وجود آمدن انقلابی در نحوه تعامل وسایل نقلیه خودکار با محیط خودشان خواهد شد. در واقع GPT-4 شکل پیشرفته مدل زبانی NLP است که از معماری transformer (یکی از معماری‌های مربوط به یادگیری عمیق) برای تولید پاسخ‌های زبان طبیعی استفاده می‌کند.

استفاده از تکنولوژی GPT-4 جهت بهینهسازی مسیریابی، نگهداری و تعمیرات پیشگویانه و بهبود تجربه مشتری است، برای مثال GPT-4 قادر است، مسیر اتوبوس و قطار را از طریق پیشبینی مسیر بهینه بر مبنای داده جمعآوری‌شده از مسیرهای قبلی، بهینهسازی کند

این تکنولوژی وسایل نقلیه خودکار را قادر می‌سازد تا بتوانند از طریق تشخیص و تفسیر دستورات متنی و شفاهی، محیط پیرامون خود را بهتر درک کنند؛ برای مثال اگر وسیله نقلیه با یک مانع مواجه شود، GPT-4 می‌تواند یک دستور زبان طبیعی تولید کند که قادر است وسیله را برای توقف یا انتخاب یک مسیر متفاوت به منظور برخورد نکردن با مانع، راهنمایی کند. GPT-4 همچنین به وسایل نقلیه خودکار برای عکس‌العمل در برابر خطرات بالقوه کمک می‌کند؛ به‌گونه‌ای که با تحلیل علائم خطر موجود در محیط، وسیله نقلیه را به‌منظور اخذ یک اقدام گریز ضروری هدایت کند. این قابلیت می‌تواند به ایمن ماندن افراد و دیگر وسایل نقلیه در موقعیت‌های خطرناک کنجر شود.

علاوه بر مزیت افزایش سطح ایمنی، GPT-4 برای بهبود تجارب مسافر نیز کاربرد دارد. وسایل نقلیه خودکاری که به تکنولوژی GPT-4 مجهز می‌شوند، می‌توانند دستورات شفاهی مانند «مرا به نزدیک‌ترین رستوران ببر» را تشخیص داده و با جهت‌یابی به سمت نزدیک‌ترین رستوران، آن دستور را اجرا کنند. این موضوع به مسافران در صرفه‌جویی هزینه و تلاش برای جستجوی مقصد مورد نظرشان کمک می‌کند. به‌طور کلی، GPT-4 نقش مهمی در توسعه رانندگی خودکار بازی کرده و به دلیل افزایش سطح ایمنی، تجربه‌ای لذت‌بخش از سفر را برای مسافران فراهم می‌کند.

در سال‌های اخیر، راهکارهای حمل‌ونقل هوشمند به دلیل افزایش جمعیت شهری و نیاز به راه‌حل‌های حمل‌ونقل پایدار و کارا، توجه و سرمایه‌گذاری‌های بسیاری را به خود معطوف کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها در این زمینه، استفاده از تکنولوژی GPT-4 جهت بهینه‌سازی مسیریابی، نگهداری و تعمیرات پیشگویانه و بهبود تجربه مشتری است، برای مثال GPT-4 قادر است، مسیر اتوبوس و قطار را از طریق پیش‌بینی مسیر بهینه بر مبنای داده جمع‌آوری‌شده از مسیرهای قبلی، بهینه‌سازی کند.

اگر وسیله نقلیه با یک مانع مواجه شود، GPT-4 قادر است وسیله را برای توقف یا انتخاب یک مسیر متفاوت به منظور برخورد نکردن با مانع، راهنمایی کند. این تکنولوژی وسایل نقلیه خودکار را قادر میسازد تا بتوانند از طریق تشخیص و تفسیر دستورات متنی و شفاهی، محیط پیرامون خود را بهتر درک کنند

GPT-4 از طریق کاربرد سیستم مسیریابی هوشمند که ترافیک را در لحظه رصد کرده و بهترین مسیر را برای سفر پیشنهاد می‌دهد، می‌تواند به راننده‌ها نیز در مسیریابی کاراتر و بهینه‌تر نیز کمک کند. این تکنولوژی همچنین توانایی پیش‌بینی زمان تعمیرات مورد نیاز برای جلوگیری از بروز تعمیرات پرهزینه در آینده و بهبود تجارب مشتری از طریق فراهم کردن سفارش‌ها و پیشنهادهای شخصی‌سازی شده بر مبنای ترجیحات مشتری را دارد و از این طریق قادر است هزینه‌های شرکت‌های حمل‌ونقل را به‌طور چشمگیری کاهش دهد.

یکی دیگر از کاربردهای بالقوه GPT-4 در زمینه برنامه‌ریزی شهری است. با کمک GPT-4، برنامه‌ریزان می‌توانند به‌سرعت گزارشات جزئی درباره توسعه شهری و اثر آن بر جابه‌جایی و ترافیک تولید کنند. این مسئله به کاهش ریسک مرتبط با اجرای پروژه‌های شهری با مقیاس بزرگ مانند ساخت جاده و پل کمک می‌کند.

علاوه بر این، GPT-4 می‌تواند در تعیین نواحی که جابه‌جایی را بهبود می‌دهد، کمک کند؛ برای مثال، مدل هوش مصنوعی می‌تواند مسیرهای جایگزین را برای خطوط دوچرخه یا گذرگاه‌های عابر پیاده پیشنهاد دهد؛ به عبارت بهتر، نواحی که احتمال ازدحام ترافیک افزایش می‌یابد را تعیین کرده و براساس آن راهکارهایی را پیشنهاد کند. همچنین می‌توان از این تکنولوژی برای توسعه سیستم هوشمند نظارت بر ترافیک نیز استفاده کرد. این کار برای کنترل جریان ترافیک در شهرها بسیار سودمند است.

در عین حال، از آنجا که شهرها به دنبال رفع چالش‌هایی در خصوص تغییر آب‌وهوا و کاهش گازهای گلخانه‌ای هستند، GPT-4 به دلیل پتانسیل تولید گزارشات جزئی و پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای مسائل پیچیده می‌تواند در سال‌های پیش‌رو یک ابزار بسیار باارزش و ضروری در جابه‌جایی‌های شهری باشد.

ماخذ: Aicontentfy.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *