رسانه اقتصاد ترابری ایران

فناوری

شنبه, 30 دی 1402
در یک قرارداد کاملاً تجاری؛

بی‌ام‌دبلیو ربات استخدام می‌کند

شرکت فیگور (Figure) نخستین قرارداد تجاری خود را امضا کرده است و ربات‌های انسان‌نمای همه کاره خود را برای کار واقعی به کارخانه تولید خودروی BMW در کارولینای جنوبی آمریکا می‌فرستد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از ایسنا، شرکت فیگور ربات‌های خود را با سرعتی دیوانه‌وار توسعه داده است. این شرکت به لطف یک تیم بسیار مجرب، نمونه‌های اولیه‌ای را ظرف یک سال با سرعتی چشمگیر آماده کرده است.

این شرکت حدود ۱۰ روز پیش ویدئویی را از ربات فیگور ۰۱(Figure 01) که به شکل مستقل در پاسخ به یک فرمان شفاهی قهوه درست می‌کند، منتشر کرد.

شرکت BMW بر اساس یک قرارداد تجاری تازه امضا شده با شرکت فیگور، شروع به شناسایی موارد استفاده اولیه از این ربات‌های انسان‌نما در کارخانه خود کرده و آموزش این ربات‌ها را برای استقرار مرحله‌ای آنها آغاز کرده است.

این اولین بار نیست که ربات‌های انسان‌نمای خودمختار در کنار انسان‌ها کار می‌کنند. برای مثال شرکت آمازون در ماه اکتبر اعلام کرد که آزمایش ربات انسان‌نمای دیجیت (Digit) متعلق به شرکت اگیلیتی روبوتیکس (Agility Robotics) به‌عنوان کارگرهای‌ی که سطل‌ها و وسایل حمل‌ونقل را در انبار جابه‌جا می‌کنند، آغاز خواهد کرد.

اما نکته قابل توجه در اینجا این است که آمازون یک سرمایه‌گذار در آن شرکت ربات‌ساز است، بنابراین در توسعه ربات «دیجیت» مشارکت دارد. در حالی که قرارداد فیگور با BMW کاملاً تجاری است و می‌تواند نخستین معامله در نوع خود نام گیرد.

ادکاک می‌گوید: «احتمال دارد معاملات تجاری واقعی وجود داشته باشند که اعلام نشده باشند، اما تمام چیزی که من دیده‌ام، آزمایشی بوده است. بنابراین این قرارداد ما می‌تواند اولین مورد در نوع خود باشد یا مطمئناً یکی از اولین‌هاست.»

ادکاک در پاسخ به این پرسش که چرا با شرکت BMW قرارداد منعقد شده، می‌گوید: «ما شرکتی را در بخش خودروسازی می‌خواستیم. تجربه رباتیک زیادی در خودروسازان ثبت شده است و آنها قبلاً کارهای زیادی با ربات‌های انسان‌نما انجام داده‌اند. می‌توانم از شرکت هوندا با ربات آسیمو (ASIMO) یا مالکیت شرکت هیوندای بر شرکت رباتیک بوستون داینامیکس (Boston Dynamics) یا شرکت تسلا با ربات انسان‌نمای اپتیموس (Optimus) نام ببرم. آنها تجربه‌های زیادی در زمینه رباتیک دارند که البته روی وظایف خاص متمرکز شده‌اند.»

او افزود: «ما حدود ۹ ماه پیش با BMW آشنا شدیم. آنها ابزار رباتیک زیادی را در کارخانه اسپارتانبورگ خود ادغام کرده‌اند. آنها از ما می‌خواستند که با دستکاری‌های ماهرانه‌تر به حل مسائل اتوماسیون بیشتر کمک کنیم. ما به آن تیم و کاری که آنها انجام می‌دهند، باور داریم، فکر می‌کنم آنها واقعاَ می‌خواهند کاری انجام دهند که برای ما خوب است. من فکر می‌کنم ما می‌توانیم ربات‌های زیادی را زیر این چتر پرورش دهیم.»

آموزش در آزمایشگاه‌های شرکت فیگور برای نخستین کارهایی که ربات‌های انسان‌نمای «فیگور ۰۱» در کارخانه بی‌ام‌و شروع خواهند کرد، آغاز شده است. اگرچه این دو شرکت هنوز اعلام نکرده‌اند که این ربات‌ها دقیقاً چه کارهایی را در این کارخانه انجام خواهند داد، اما مطمئناً قرار نیست «فیگور ۰۱» دوباره قهوه درست کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *