رسانه اقتصاد ترابری ایران

محیط زیست

یکشنبه, 28 آبان 1402
انحلال یا ادغام؛

تنگی‌نفس گریبان شرکت کنترل کیفیت هوا را می‌گیرد؟

یک منبع آگاه در شرکت کنترل کیفیت هوا با اعلام اینکه خبر ادغام یا انحلال این شرکت مربوط به سال‌های گذشته است و خبر جدیدی مطرح نشده است، انحلال یا ادغام شرکت کنترل کیفیت هوا را از اساس تکذیب کرد، اما آیا در پشت درهای بسته شهرداری هم ماجرا از همین قرار است؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، در روزهایی که آلودگی هوا راه نفس پایتخت‌نشینان را بند آورده بار دیگر زمزمه انحلال شرکت کنترل کیفیت هوا به گوش می‌رسد؛ البته این نخستین بار نیست که بحث ادغام و انحلال این شرکت خبرساز می‌شود. نخستین بار در سال ۸۷ شورای شهر تهران که در دست اصولگرایان بود طرحی مبنی بر ادغام یا حذف برخی از شرکت‌های تابعه شهرداری تهران را به تصویب رساند. در این طرح نام شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران هم به چشم می‌خورد که دو سناریو برای ادامه کار آن در نظر گرفته شده بود.

در سناریوی اول شرکت کنترل کیفیت هوا به‌عنوان یک واحد زیرمجموعه سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک فعالیت می‌کرد و در سناریوی دوم به‌صورت یک اداره کل در معاونت ترافیک شهرداری تهران وظایف خود را انجام می‌داد.

با این حال هیچ کدام از سناریوها اجرایی نشد و ادغام شرکت کنترل کیفیت هوا از دستور کار خارج شد؛ اما انحلال یا ادغام این سازمان همیشه و به مناسبت‌های مختلف مطرح شده و ورد زبان‌ها بوده است.

سال گذشته مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز وقتی بار دیگر زمزمه انحلال شرکت کنترل کیفیت هوا بلند شده بود به میان خبرنگاران آمد و آن را تکذیب و تاکید کرده بود که بحث انحلال مطرح نیست و وجود این شرکت ضروری است، اما شاید نیاز باشد وضع فعلی آن تغییر کند که باید در صحن شورا در خصوص آن تصمیم‌گیری شود‌.

با این حال جعفر تشکری هاشمی، عضو شورای شهر تهران در صحن علنی شورای شهر دست به افشاگری زد و گفت مطلع شده در مصوبه شورای اداری شهرداری قرار است شرکت کنترل کیفیت هوا با اداره کل محیط‌زیست که اداره‌ای ستادی و نه اجرایی است، ادغام شود.

او در همین حال اعلام کرد که بعد از چند روز این ابلاغیه را از روی سایت برداشته شده اما در صحن علنی شورای تاکید کرد که هرگونه تغییر ساختار باید با مجوز شورای شهر باشد.

تشکری هاشمی ماجرای ادغام شرکت کنترل کیفیت هوا در سال ۸۷ را یادآور شده و تاکید کرده بود که ادغام این شرکت به‌طور خاص از دستور کار خارج شده بود.

در روزهای اخیر نیز بار دیگر خبرها حاکی از انحلال شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، تنها نهاد تخصصی تحقیقاتی آلودگی هوا در کشور را دارد! ‏

بر اساس شنیده‌ها شهرداری تهران جهت کاهش هزینه‌ها تصمیم گرفته ‌است که این شرکت را منحل کند و وظایف آن را به اداره محیط‌زیست شهرداری تهران انتقال دهد.

ترابران برای پیگیری درستی این خبر به سراغ مسئولان شرکت کنترل کیفیت هوا رفت. یک منبع آگاه در این مجموعه اعلام کرد که خبر مربوط به ادغام یا انحلال شرکت کنترل کیفیت هوا مربوط به سال‌های گذشته است و خبر جدیدی در این باره مطرح نشده که رسانه‌ها به آن بپردازند.

او می‌گوید: «آخرین خبر درباره انحلال شرکت کنترل کیفیت هوا مربوط به سال گذشته که همان زمان هم تکذیب شد. امسال هیچ خبر جدیدی در این باره وجود ندارد و معلوم نیست چرا رسانه‌‌ها دوباره این خبر را منتشر کرده‌اند.»

او در پایان انحلال یا ادغام شرکت کنترل کیفیت هوا را از اساس تکذیب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *