رسانه اقتصاد ترابری ایران

سه شنبه, 30 فروردین 1401

تاثیر جنگ روسیه بر تولید جهانی خودرو

در ماه مارس، S&P Global Mobility و قبل از آن IHS Markit پیش‌بینی تولید جهانی خودروی خود را در سال‌های 2022 و 2023 به میزان 2.6 میلیون دستگاه کاهش دادند. این در حالی است که بدترین سناریو در مجموع به کاهش 4 میلیون وسیله نقلیه می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، تهاجم روسیه به اوکراین ناظران صنعت خودرو را به کاهش پیش‌بینی تولید و فروش برای دو سال آینده سوق داده است. این بحران کارخانه‌ها را در اروپای شرقی تعطیل کرده و باعث افزایش قیمت مواد اولیه گرانبها شده است. سی‌ان‌بی‌سی گزارشی در این باره منتشر کرده است که می‌گوید: «برخی از کارخانه‌ها در اوکراین سعی کرده‌اند در بحبوحه جنگ به کار خود ادامه دهند. با این حال، گزارش شده است که کارگران مجبور شده‌اند برای فرار از شلیک موشک از محل کار خود فرار کنند.»

در ماه مارس، S&P Global Mobility و قبل از آن IHS Markit پیش‌بینی تولید جهانی خودروی خود را در سال‌های 2022 و 2023 به میزان 2.6 میلیون دستگاه کاهش دادند. بدترین سناریو در مجموع به کاهش 4 میلیون وسیله نقلیه می رسد.

انتظار می‌رود تولید خودروهای اروپایی حدود 9 درصد یعنی تقریبا یک میلیون خودرو کاهش یابد.

بخشی از این کاهش مستقیما به‌دلیل از دست دادن فروش خودرو در روسیه و اوکراین است، اما این کشورها با هم سهم کوچکی از بازار جهانی خودرو را یعنی چیزی حدود 2 درصد از کل در سال 2021 تشکیل می‌دهند.

نگرانی بزرگ‌تر، کمبود مواد و قطعاتی است که در حال حاضر به خودروسازان اروپایی ضربه زده است و در صورت ادامه جنگ، ممکن است به سایر بازارها هم سرایت کند.

به طور جداگانه، تحلیلگران S&P Global Ratings پیش‌بینی کرده‌اند که در سال 2022 فروش جهانی خودرو 2 درصد کمتر از سطح سال 2021 خواهد بود. این کاهش قابل توجهی نسبت به افزایش 4 تا 6 درصدی فروش برای سال 2022 است که این گروه آخرین بار در اکتبر 2021 پیش‌بینی کرده بود.

این گزارش بر اختلالات در تامین قطعات خودروهای حیاتی از این منطقه تاکید می‌کند، شاید مهم‌ترین آنها دسته سیم‌های اوکراینی باشد.

مواد خام هم در معرض خطر هستند، روسیه حدود 40 درصد از پالادیوم خام جهان را تولید می‌کند که برای تمیز کردن اگزوز خودروها از آن استفاده می‌شود.

این منطقه همچنین تولیدکننده نیکل است که در باتری خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود، حتی مواد معدنی و فلزات رایج مانند آهن هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند. همه اینها مواد کلیدی هستند که برای ساخت اتومبیل استفاده می‌شوند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *