رسانه اقتصاد ترابری ایران

اقتصاد کلان

جمعه, 17 آذر 1402
وزارت راه به تسریع در اجرای پروژه‌های مواصلاتی مکران مکلف شد؛

برداشت 5 میلیارد یورو از صندوق توسعه برای توسعه سواحل مکران

با مصوبه هیئت دولت وزارت راه و شهرسازی مکلف به تامین زیرساخت‌های مواصلاتی توسعه سواحل مکران از جمله تسریع در احداث بندر کوه مبارک، مطالعات راه‌آهن کوه مبارک - بندرعباس و فرودگاه کوه مبارک شده است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از تسنیم، با توجه به لزوم تکمیل و اجرای طرح پروژه‌های زیرساختی منطقه مکران، تصویب‌نامه 13 بندی در این زمینه ابلاغ و در تاریخ 1402/9/12 به تایید رئیس‌جمهور رسید.

بر اساس این مصوبه وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد، دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران، صندوق توسعه ملی، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت نفت مکلف به انجام اقداماتی در زمینه سرمایه‌گذاری، تسریع در اجرای طرح‌های زیرساختی و مواصلاتی، تامین منابع، تامین گاز پروژه‌ها و شناسایی میادین نفت و گاز شدند.

اخذ مجوزهای قانونی جهت برداشت مبلغ 5 میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی به‌منظور حمایت از سرمایه‌گذاران و تسریع در تامین اعتبارات، اختصاص معادل ریالی مبلغ یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی در قالب اعتبار به متقاضیان، ساخت فرودگاه و توسعه چند بندر از مهم‌ترین بندهای این مصوبه است.

حمایت از سرمایه‌گذاران و تسریع در تامین اعتبارات طرح‌ها

1- وزیران عضو شورای توسعه سواحل مکران مصوبه‌ای با محوریت توسعه منطقه مکران تصویب کردند. طبق این مصوبه، وزارت امور اقتصادی و دارایی، دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران و صندوق توسعه ملی موظفند جهت حمایت از سرمایه‌گذاران و تسریع در تامین اعتبارات طرح پروژه‌های منطقه نسبت به انجام موارد زیر اقدام کنند:

الف – دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران مکلف است اقدامات لازم برای اخذ مجوزهای قانونی جهت برداشت مبلغ پنج میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط را ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه انجام دهد.

ب- صندوق توسعه ملی پس از تصویب ارکان ذی‌ربط قانونی و در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط معادل ریالی مبلغ یک میلیارد یورو در قالب اعتبار با معرفی دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران را از طریق بانک عامل در اختیار متقاضیان قرار دهد.

پ- وزارت امور اقتصادی و دارایی تمهیدات لازم برای اختصاص معادل (10 درصد) تسهیلات موضوع تبصره (18) ماده‌واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور را در قالب مصارف موضوع تبصره مذکور با رعایت قوانین و مقررات مربوط و با معرفی دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران فراهم کند.

تکلیف وزارت راه و شهرسازی به تسریع در اجرای طرح پروژه‌های زیرساختی و مواصلاتی

2- وزارت راه و شهرسازی برنامه‌های خود در خصوص تسریع در اجرای طرح پروژه‌های زیرساختی و مواصلاتی شامل مرحله (فاز) دوم بندر شهید بهشتی، بندر کوه مبارک و مطالعات راه‌آهن کوه مبارک – بندرعباس، فرودگاه کوه مبارک، راه‌های ساحلی، مواصلاتی و شبکه داخلی را با تعیین اولویت و منابع موردنیاز در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه به دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران ارائه کند.

3- وزارت نفت مکلف است با هماهنگی دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران متناسب با روند توسعه منطقه مکران و بر اساس قوانین و مقررات مربوط و با رعایت ملاحظات فنی نسبت به تامین گاز موردنیاز طرح پروژه‌ها از قبیل صنایع پتروشیمی فولاد شیلات، نیروگاه آب‌شیرین‌کن و تکمیل زنجیره صنعتی اقدام نماید.

تبصره – وزارت نفت مکلف است در زمان صدور مجوز برای متقاضیان احداث واحدهای پتروشیمی و پترو پالایشگاهی مستقر در منطقه کوه مبارک و چابهار نظرات مشورتی دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران را اخذ و طبق قوانین و ضوابط مربوط اقدام کند.

4- به‌منظور جلب سرمایه‌گذاری نفت و گاز در حوزه‌های اکتشاف تولید و استخراج، وزارت نفت میادین نفت و گاز شناسایی شده را از طریق دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران به شورا معرفی کند و پس از مشورت با شورای مذکور و در چهارچوب قوانین و مقررات قراردادهای لازم را منعقد می‌کند.

5- شورای توسعه سواحل مکران از طریق دبیرخانه شورا با همکاری دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی ذی‌ربط، طرح جامع تشویق سرمایه‌گذاری با ایجاد مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاری خاص در منطقه مکران را ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه تهیه و در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط به تصویب مراجع ذی‌صلاح می‌رساند.

6- وزارت نفت از محل منابع مصوب مربوط با رعایت ملاحظات فنی نسبت به احداث خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط اقدام کند.

تأمین سوخت مورد نیاز طرح پروژه‌ها و زیرساخت‌های منطقه مکران

7- وزارت نفت ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه با اخذ نظر شورای توسعه سواحل مکران نسبت به نحوه تأمین و مصرف سوخت مورد نیاز طرح پروژه‌ها و زیرساخت‌های منطقه مکران در چهارچوب قوانین و مقررات با رعایت ملاحظات فنی مربوط اقدام کند.

8- در جهت تسریع در تأمین زیرساخت‌های منطقه و تشویق مشارکت سرمایه‌گذاران در توسعه زیرساخت‌های منطقه دستگاه‌های اجرایی مکلفند در چهارچوب قوانین و مقررات معادل مبلغ هزینه شده توسط سرمایه‌گذاران غیردولتی برای اجرای زیرساخت‌ها در منطقه مکران که به تأیید دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران رسیده است را در بودجه سنواتی پیش‌بینی کنند.

9 – وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌تواند در صورت تایید دبیرخانه شورا نسبت به صدور مجوز اعتبارات اسنادی بر اساس ماده (62) قانون محاسبات عمومی کشور و مقررات ذیل آن به نام دستگاه‌های اجرایی اقدام کند.

10- سازمان برنامه‌وبودجه کشور مبلغ یک هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات مصوب مربوط را در چهارچوب قوانین و مقررات و باهدف افزایش تاب‌آوری مهارت‌آموزی و آموزش جوامع محلی در منطقه مکران جهت طرح در شورای توسعه سواحل مکران پیشنهاد نماید.

11- سازمان برنامه‌وبودجه کشور می‌تواند اعتبارات مصوب مربوط به منطقه مکران را با رعایت قوانین و مقررات از جمله ساده (30) قانون برنامه‌وبودجه کشور مصوب 1351 به‌صورت حداکثری تخصیص دهد.

12- دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی در اجرای طرح پروژه‌های مرتبط با منطقه مکران نظرات مشورتی شورای توسعه سواحل مکران را اخذ کنند.

13- مسئولیت پیگیری و اجرای موارد مندرج در این تصویب‌نامه بر عهده دبیر شورای توسعه سواحل مکران بوده و دبیر شورا موظف است گزارش نحوه اجرا و پیشرفت اقدامات را به‌صورت ماهانه به رئیس شورا گزارش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *