رسانه اقتصاد ترابری ایران

اقتصاد کلان

جمعه, 25 شهریور 1401
در بیست‌ودومین اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای؛

ایران رسما عضو «شانگهای» شد

در بیست‌ودومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، عضویت رسمی ایران در این سازمان اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان صبح امروز (جمعه، ۲۵ شهریورماه) با حضور سید ابراهیم رئیسی و رؤسای جمهور کشورهای عضو شانگهای برگزار شد. گفتنی است؛ این نخستین اجلاسی است که از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا به صورت حضوری برگزار می‌شود.

سران کشورهای چین، روسیه، هند، ایران، ازبکستان، قزاقستان، بلاروس، ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان، پاکستان، مغولستان، تاجیکستان و ترکمنستان در این اجلاس شرکت کرده بودند.

در ابتدای این نشست، به صورت رسمی، عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای توسط رئیس‌جمهور ازبکستان اعلام و با تشویق حاضران همراه شد.

اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای هر ساله با محوریت موضوع استراتژی همکاری‌های چندجانبه و حوزه‌های اولویت‌دار توسعه، رسیدگی به موضوعات مهم و تقویت همکاری‌های اقتصادی و سیاسی اعضا برگزار می‌شود.

وزرای نفت، صمت، فرهنگ و ارشاد، امور خارجه و رئیس دفتر رئیس‌دولت، همراه رئیسی در این سفر حضور دارند.

یادآور می‌شود؛ سازمان همکاری شانگهای در تاریخ ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شانگهای چین با حضور قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شده است.

در نشست این سازمان که روزهای ۸ و ۹ ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شدند.
اکنون ایران نیز به عضویت این سازمان درآمد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در این نشست اعلام کرد: «روسیه از پیوستن سریع ایران به سازمان همکاری شانگهای حمایت می‌کند؛ این موضوع تأثیر مثبتی بر کار این سازمان خواهد داشت. ایران نقش مثبتی را در صلح بین‌‌المللی ایفا می‌‌کند. سازمان همکاری شانگهای می‌تواند فعالیت‌‌های گسترده‌ای داشته باشد. ما از توسعه همکاری با کشورهای علاقه‌مند به همکاری با سازمان شانگهای حمایت می‌کنیم.»

او در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: «در سیاست و اقتصاد جهان، دگرگونی‌های اساسی در حال رخ دادن است، آنها غیرقابل برگشت هستند. سازمان همکاری شانگهای برای همکاری با کل جهان باز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *