رسانه اقتصاد ترابری ایران

آیین نامه‌ها و بخشنامه‌های دولتی

دوشنبه, 30 مرداد 1402
از سوی معاون اول رئیس دولت؛

آیین‌نامه واردات انواع کامیون و اتوبوس کارکرده ابلاغ شد

آیین‌نامه اجرایی واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و ون مورد نیاز حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری و همچنین رفع نیازهای بخش صنعت و تولید، با عمر کمتر از 5 سال توسط معاون اول رئیس دولت ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، هیئت وزیران در جلسه 25 مرداد 1402، به پیشنهاد وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و بند (ص) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ آیین نامه ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون را تصویب کرد.

خاطرنشان می‌سازد که آیین‌نامه اجرایی بند (ص) تبصره (7) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور با هدف پاسخ‌گویی به نیاز حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری و همچنین رفع نیازهای بخش صنعت و تولید و رفع انحصار به تصویب رسیده است.

گفتنی است؛ آیین نامه اجرائی این بند توسط وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور و با تأکید بر لزوم تأمین قطعات، خدمات پس از فروش و معاینه فنی تهیه می‌شود.

اعلام مشخصات خودروهای وارداتی

براساس این آیین‌نامه اجرایی که امروز به سازمان‌های متولی و نهادهای مربوطه ابلاغ شده، سن خودروهای وارداتی بر مبنای سال ساخت در زمان ورود به کشور باید کمتر از پنج سال باشد. همچنین دارا بودن حدود آلایندگی مجاز و دارا بودن استاندارد الزامی براساس قوانین و مقررات از دیگر شروط واردات خودروهای کارکرده است.

مجوز فعالیت خودروهای مذکور در شبکه حمل‌ونقل عمومی توسط سازمان و سازمان شهرداری‌ها حسب مورد و پس از اخذ و ارائه گواهی معاینه فنی صادر می‌شود.

گفتنی است که خودروهای موضوع این آیین‌نامه باید از خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو برخوردار باشند.

همچنین ورود و ترخیص خودروهای موضوع این آیین‌نامه در بنادر و گمرکات اجرایی کشور بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است و البته منابع ارزی مورد نیاز، از سوی بانک مرکزی تعیین و ابلاغ می‌شود.

در این آیین‌نامه آمده است که گواهی اسقاط خودرو برای واردکنندگان خودرو یا جایگزین آن باید پیش از شماره‌گذاری ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *