رسانه اقتصاد ترابری ایران

محیط زیست

یکشنبه, 26 آذر 1402
وقتی فناوری‌های دانش‌بنیان به جنگ با آلودگی هوا می‌رود؛

کشورهای صنعتی برای مقابله با آلودگی هوا چه کردند؟

اغلب شهرهای بزرگ و صنعتی راهکارهایی برای مقابله با آلودگی هوا در پیش گرفتند تا به روش خاص رنگ آسمان بالای سر مردم خود را آبی کنند. در میان این راهکارها برخی کشورها با کمک فناوری‌های دانش‌بنیان‌ها به مقابله با آلودگی هوا رفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، آلودگی هوا به کشور خاصی محدود نمی‌شود و به معضلی جهانی تبدیل شده است. برخی آمار‌ها از مرگ سالانه ۹ میلیون نفر در سراسر جهان در اثر آلودگی هوا حکایت دارند و برخی آماهار هم این رقم را ۳ میلیون نفر برآورد می‌کنند، اما آنچه غیرقابل کتمان است اثر مستقیم آلودگی هوا بر سلامت انسان‌هاست.

کشورمان ایران نیز نه‌‌تنها از این قاعده مستثنی نیست بلکه وضعیت آلودگی هوا در بسیاری از شهرهایش بحرانی نیز شده؛ به طوری که آسمان تهران در ۱۰ سال گذشته فقط ۱۵۰ روز آبی و پاک و در مقابل ۱۱۳۶ روز آلوده بوده است. به تازگی نیز مهدی پیرهادی در صحن علنی شورای شهر تهران اعلام کرده در سال ۱۴۰۰ بیش از ۶ هزار نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست‌ داده‌اند. واکنش مسئولان به این وضعیت بحرانی فراتر از انتظار برای وزش باد نبوده است و اوضاع هر سال وخیم‌تر می‌شود.

شاهد این ادعا هم افزایش تعداد روزهای آلوده هوا در کلان‌شهرهای کشور است که حتی در یکی دو سال اخیر برخی روزهای بهار و تابستان هم به‌عنوان روزهای آلوده اعلام می‌شود. باوجود تداوم اين وضعیت بحرانی اما راهکارهای اجرایی و عملیاتی که بتواند تعداد روزهای آلوده را کاهش دهد به‌کار گرفته نشده است!

با این حال اغلب شهرهای بزرگ و صنعتی دنیا راهکارهایی برای مقابله با آلودگی هوا در پیش گرفتند تا به روش خاص رنگ آسمان بالای سر مردم خود را آبی کنند. در میان این راهکارها برخی کشورها با کمک فناوری‌های دانش‌بنیان‌ها به مقابله با آلودگی هوا رفته‌اند.

در ادامه راه‌حل‌های کشورهای مختلف جهان برای کاهش آلودگی هوا را می‌خوانید:

چین

مقامات چین برای حل معضل آلودگی هوا که مدتی است گریبانگیر این کشور شده از دو ساختمان جنگلی که قادر به تولید حدود ۱۳۰ پوند اکسیژن تمیز در روز هستند استفاده خواهد کرد .

کره‌جنوبی

در سال‌های گذشته سطح گرد و غبار در کره جنوبی به میزان هشدار رسیده بود و این کشور به همین دلیل یک پروژه مشترک را با چین آغاز کرد که طی آن از ابرهای بارور استفاده می‌کردند تا باران مصنوعی ذرات گرد و غبار را بشوید و باعث کاهش آلودگی هوا شود.

لهستان

در لهستان سازه خارق‌العاده‌ای مستقر شده که دود و آلودگی‌های هوا را جذب کرده و ضمن پاکسازی هوا آنها را به زیورآلاتی منحصربه‌فرد تبدیل می‌کند. این برج ضد دود هوای اطراف را فیلتر می‌کند تا هوای شهر‌ها را سالم کند.

انگلیس

یک شرکت انگلیسی یک سیستم مکش آلودگی هوا ایجاد کرده است که هرگونه آلودگی ایجادشده توسط وسایل نقلیه را جذب می‌کند تا به از بین بردن ۹۹ درصد آلودگی ایجاد شده توسط وسایل نقلیه کمک کند.

علاوه بر این برخی تاکسی‌ها در لندن به دستگاه‌هایی مجهز شدند که می‌تواند اکثر مواد شیمیایی و ذرات سمی آلاینده را از هوا حذف کند. این سیستم می‌تواند تنها پس از ۱۰ دقیقه روشن شدن خودرو، تا ۹۷ درصد از ذرات آلاینده و ۹۵ درصد از ذرات نیتروژن دی‌اکسید را از داخل وسیله نقلیه حذف کند. به این ترتیب هوای داخل تاکسی مانند قله کوه پاک و تازه می‌شود. از آنجا که لندن یکی از آلوده‌ترین شهر‌های انگلیس است، این ناوگان در حقیقت بخشی از آزمایش پاک‌کننده‌های مختلف در لندن است.

آمریکا

یک تیم از محققان آمریکایی از روش چاپ سه بعدی برای ایجاد یک ساختار دستی اسفنج‌مانند استفاده کردند که می‌تواند به کاهش آلاینده‌ها کمک کند. این گروه دریافتند که آلایندگی‌ها در اثر تعامل نور طبیعی با دی‌اکسید تیتانیوم که دارای کاربردهای بالقوه در حذف آلودگی هوا، آب و منابع کشاورزی است، از بین می‌روند.

مکزیکوسیتی

مکزیکوسیتی برای کاهش آلودگی هوا دست به یک ابتکار جالب زده است. در این شهر یک نقاشی به ارتفاع ۳۵ متر روی یک ساختمان کشیده شده است که هوای اطرافش را تمیز می‌کند. در واقع در این نقاشی از رنگی با عنوان Airlight استفاده شده است که با استفاده از فرآیندی مشابه فتوسنتز از واکنش‌های شیمیایی برای تمیز کردن هوا بهره می‌برد. زمانی که خورشید روی این نقاشی دیواری می‌تابد، مواد شیمیایی موجود در رنگ از هوای اطراف اکسیژن تولید می‌کند.

هلند

محققان یک شرکت هلندی موفق به ساخت یک سیستم شدند که عملکردی شبیه جاروبرقی داشته و می‌تواند در هر ساعت میزانی معادل ۳۲ استخر المپیک از هوا را در خود کشیده و ذرات سمی آن را خارج کند. این فیلتر صنعتی هشت متری از فولاد ساخته شده و در بالای ساختمان‌ها نصب می‌شود و مانند یک مکنده بزرگ پاک‌کننده عمل می کند. هوا از طریق این ستون بزرگ داخل و سپس فیلتر می‌شود.

سوئیس

محققان سوئیسی سیستمی موفق به توسعه سیستمی شده‌اند که کربن دی اکسید تولیدی کامیون‌ها را به مایع تبدیل می‌کند و در سقف کامیون و اتوبوس‌ها ذخیره می‌شود که می‌تواند تا ۹۰ درصد میزان انتشار کربن در هوا را کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *