رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل هوایی

پنجشنبه, 2 آذر 1402
به‌واسطه وجود مشکلات امنیت سایبری؛

هکرها وب‌سایت وزارت هوانوردی پاکستان را از کار انداختند

در یک حمله سایبری به یک وب‌سایت دولتی در پاکستان، هکرها موفق شدند نه یک بار، بلکه دو بار کنترل وب‌سایت وزارت هوانوردی پاکستان را به دست بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از رسانه‌های پاکستانی، وب‌سایت وزارت هوانوردی پاکستان روز چهارشنبه دو حمله سایبری را در فاصله چند ساعت تجربه کرد و به‌طور موقت از دسترس خارج شد. هکرها در نخستین حمله، پیامی به زبان خارجی منتشر کردند، اما تیم IT به‌سرعت سایت را بازیابی کرد. با این حال، حمله دوم هکرها به‌واسطه نفوذشان به حفره‌های امنیتی وب‌سایت وزارت هوانوردی پاکستان، دوباره این وب‌سایت را از کار انداخت و علیرغم تلاش‌ها، تاکنون برطرف نشده و اطلاعات قبلی وب‌سایت نیز در این حمله سایبری از بین رفته است.

این حملات نگرانی‌هایی را درباره امنیت سایبری دولت پاکستان ایجاد کرده است. این نخستین بار نیست که یک وب‌سایت دولتی در پاکستان هک می‌شود و این امر نشان‌دهنده مشکل مکرر امنیت سایبری در این کشور است.

شرکت ملی مخابرات پاکستان (NTC)، گزارش‌های مربوط به هک شدن وب‌سایت وزارت هواپیمایی را تکذیب کرده است.

فیصل ممتاز، یکی از مقامات NTCدر این باره توضیح داد که وب‌سایت وزارت هوانوردی پاکستان هک نشده است، بلکه در واقع آنها یک captcha (تست احراز هویت آنلاین شناسایی انسان به‌جای ربات) در این وب‌سایت اضافه کرده‌اند که رسانه‌ها و پایگاه‌های خبری به اشتباه آن را به‌عنوان هک شدن توسط یک گروه هکر خارجی تفسیر کرده‌اند.

او گفت: «پیامی که کاربران آن را به زبان خارجی مشاهده می‌کنند در واقع یک captcha در پاسخ به ترافیک غیرمعمول است.»

ممتاز افزود: «ترجمه پیام به این صورت است که ممکن است رایانه یا شبکه شما درخواست دسترسی خودکار ارسال کند. برای ادامه دسترسی، لطفاً حروف زیر را وارد کنید.»

او افزود: «وب‌سایت وزارت هواپیمایی پاکستان از امنیت چندلایه استفاده می‌کند.»

گزارش شده است که کارشناسان IT وزارت هوانوردی پاکستان کار بازسازی وب‌سایت را آغاز کرده‌اند؛ زیرا به‌طور کامل غیرفعال و تمام اطلاعات موجود در وب‌سایت ناپدید شده است و در حال حاضر هیچ سابقه یا داده تاریخی در وب‌سایت وجود ندارد.

علاوه بر این، وب‌سایت رسمی راه‌آهن پاکستان نیز در گذشته بارها قربانی حملات سایبری شده است که این امر نشان‌دهنده مشکل مکرر امنیت سایبری در مؤسسات دولتی پاکستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *