رسانه اقتصاد ترابری ایران

یکشنبه, 12 دی 1400
شوک بزرگ بر حمل و نقل جاده ای کشور-4

مطالبات متولیان حمل ونقل محقق نشده است

رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی استان تهران با بیان اینکه درآمد ناشی از عوارض حمل و نقل بسیار زیاد است، گفت: محل هزینه ای این درآمد ها مشخص نبوده و متاسفانه تا کنون هیچ منفعتی برای حمل و نقل و کارکنان این حوزه نداشته است.

مسعود دانشمند در گفت و گو با خبرنگار ترابران، در پاسخ به افزایش 9 درصدی عوارض جاده ای گفت:  مسئله اصلی شفاف نبودن چگونگی صرف این مبالغ ناشی از عوارض است.
رئیس انجمن شرکت حمل و نقل بین المللی استان تهران با اشاره به اینکه رقم هزینه ای ناشی از دریافت عوارض بسیار زیاد و قابل توجه است، افزود: به طور کلی سالانه حدود 600 میلیون تن بار، در مسافت حدود 400 کیلومتر جابجا می شود که با احتساب 9 درصدی عوارض، مبلغی حدود 216 میلیارد تومان فقط از محل دریافت عوارض جمع می شود اما هنوز مشخص نیست که این پول صرف چه کارهایی می شود.
به گفته وی، متاسفانه علی رغم درآمد بسیار زیاد ناشی از عوارض حمل و نقل در کشور ، هیچ اقدام موثر و مفیدی در جهت تسهیل شرایط رانندگان حمل و نقل، اصلاح مسیرها، راه داری و ایمن سازی راه ها و یا مسائل رفاهی رانندگان انجام نشده است.
دانشمند نبود امدادرسانی به موقع جاده ای را یکی از چالش های اصلی حمل و نقل برشمرد و تصریح کرد: علی رغم پرداخت 15 درصد حق بیمه ثالث توسط رانندگان به دولت، مرگ و میر جاده ای در کشور به دلیل نبود امدادرسانی و تمهیدات به موقع مخصوصا طی نیم ساعت اول تصادفات، بسیار زیاد است .
رئیس انجمن شرکت حمل و نقل بین المللی استان تهران در ادامه با بیان اینکه درآمدهای حوزه حمل و نقل تا کنون هیچ سودی برای خودش نداشته، اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود حوزه حمل و نقل، مشخص شدن و شفافیت درباره محل صرف درآمد ناشی از کرایه ها، عوارض، بیمه ثالث و همچنین سهم پایانه ای مهمترین مطالبات متولیان حوزه حمل و نقل است که تا کنون محقق نشده است.
دانشمند گفت: بخش خصوصی هیچ دخل و تصرفی در این هزینه های دریافتی ندارد بلکه خود دولت هزینه ها را دریافت و خرج می کند و بخش خصوصی تقریبا هیچ کاره است.
وی نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در ایران را نادرست خواند و بیان داشت: برای اجرای درست مالیات بر ارزش افزوده باید یک سیستم پشتیبان برای ایجاد ارزش افزوده باشد که ما در کشور چنین سیستمی نداریم.
وی تصریح کرد: به طور کلی تولید هر کالایی یک زنجیره دارد که شاید یک یا چند بار نیاز به پردازش روی مواد اولیه و فروش خروجی یا همان ارزش افزوده داشته باشد، بنابراین به هر فرد به نسبت ارزشی که ایجاد می کند، مالیات بر ارزش افزوده تعلق می گیرد اما در ایران بدلیل نبود سیستم پشتیبان و متمرکز، نفر اول زنجیره تولید 9 درصد مالیات پرداخت می کند، نفر دوم مجددا 9 درصد از کل ارزش افزوده را پرداخت کرده و سپس 9 درصد قبلی را باید پس بگیرد، این در حالیست که دریافت مالیات به راحتی اما استرداد آن به سختی و با طی مراحل زیاد انجام می شود.
به گفته دانشمند، از شرکت های حمل و نقل اصولا نباید مالیات بر ارزش افزوده دریافت شود، و در معافیت های مالیاتی گذشته تنها مسافر معاف از مالیات بود اما در قانون جدید علاوه بر مسافر، بار هم مشمول معافیت مالیاتی می شود.
وی درباره کالاهای صادراتی، گفت: درخصوص کالاهایی که صادر می شوند، کرایه ها معاف از مالیات بوده و فقط خدمات بندری مثل تخلیه و بارگیری و … شامل مالیات 9 درصدی می شوند.
وی ادامه داد: کامیون هایی که بار برای صادرات به خارج از کشور می برند، قسمتی از مسیر که داخل کشور هست، شامل مالیات کرایه ای بوده اما بعد از گذر از مرز تا هر نقطه دیگری مشمول مالیات 9 درصد کرایه نمی شود.
رئیس انجمن شرکت حمل و نقل بین المللی استان تهران در پایان، خاطرنشان کرد: متاسفانه بخشی از سازمان مالیاتی کشور هیچ تصوری درباره حوزه حمل و نقل نداشته و ما بعنوان متولیان و فعالان این عرصه باید با گفت و گو و تعامل هرچه بیشتر با مسئولین سازمان مالیاتی کشور، مشکلات موجود را بازگو و آنها را برای رفع این مشکلات مجاب کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *