رسانه اقتصاد ترابری ایران

اقتصاد کلان

جمعه, 26 آبان 1402
یک نماینده از گم شدن روزانه ۴ هزار تن گاز مایع پرده برداشت:

قاچاق گاز مایع در سایه رانت و مدیریت دولتی

نایب رئیس اول کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه فاصله آماری بین تولید و مصرف گاز مایع حاصل مدیریت دولتی تولید آن است، گفت: «وجود رانت دولتی نیز به مافیا منجر می‌شود و همان مافیا قاچاق گاز مایع را در دست دارد.»

به گزارش پایگاه خبری ترابران، مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس از گم شدن روزانه ۴ هزار تن گاز مایع در کشور خبر داده و گفته بود که خود وزارت نفت هم نمی‌داند این گاز در کجا خرج می‌شود.

شریعتی بابیان اینکه روزانه ۲۵۰۰ تن گاز مایع برای مصرف گاز خانگی کافی است، افزوده بود: «بنابراین از متوسط ۶۵۰۰ تن تولید روزانه در پالایشگاه‌ها، ۴ هزار تن قابلیت استفاده در خودروها یا صادرات دارد.»

در همین زمینه، نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ترابران درباره این اختلاف آمار تصریح کرد: «دولت، شرکت ملی نفت و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی متولی تولید گاز مایع هستند و همین امر نشان می‌دهد که ما از واگذاری ابن موقعیت به بخش خصوصی دور شده‌ایم. در نتیجه، در آمارها فاصله بسیار زیادی میان تولید و مصرف گاز مایع وجود دارد، اما میزان فاصله حتی وقتی ب مصرف داخلی نمی‌رسد باید در آمار صادرات دیده شود که  در آن آمار نیز مشاهده نمی‌شود.»

حمیدرضا صالحی با بیان اینکه پس این ۴ هزار تن اختلاف تولید و مصرف باید به‌نوعی در داخل کشور مصرف شده باشد، افزود: «البته سیاست مصرف آن درست نیست. به بیان بهتر، سیاست‌های دولت مورد قبول نیست و باید اصلاح شود.»

او تصریح کرد: «همچنین بخشی از این فاصله حاصل بی‌برنامگی است. اگر برای صادرات LPG و یا مصرف داخلی برنامه‌ریزی کنیم، زمینه‌ها برای افزایش تولید ارزش‌افزوده در کشور توسعه می‌یابد و موجب می‌شود مصرف بنزین کمتر شود.»

به گفته عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی؛ اراده مسئولان راه‌حل‌های جدید را برنمی‌تابد و از همان روش‌های قدیمی استفاده می‌کنند.

هرجا سخن از رانت باشد نام مافیا می‌درخشد

صالحی در ادامه درباره حضور مافیا در قاچاق گاز مایع عنوان کرد: «زمانی که رانت ایجاد شود، مافیا وجود خواهد داشت. نتیجه ضروری رانت به مافیا می‌رسید و قاچاق را باید از این منظر دید.»

او درباره شرایط سخت قاچاق گاز مایع بیان کرد: «گاز مایع گازی است که باید فشرده شود و وسایل حمل آن ساده نیست و باید شرایط لازم برای حمل این گاز وجود داشته باشد. به این ترتیب قاچاق آن به راحتی نیز انجام نمی‌شود.»

این عضو اتاق بازرگانی در پایان خاطرنشان کرد: «نیاز گاز مایع در ایران بسیار کمتر از تولید است و امکان صادرات هم داریم. باید این صادرات انجام بگیرد که درآمد کشور بالا برود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *