رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل عمومی

دوشنبه, 15 آبان 1402
تشکری هاشمی «فرسودگی» را شایع‌ترین عارضه حمل‌ونقل عمومی دانست؛

فقط 2000 دستگاه اتوبوس فعال در تهران هست!

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه قطعاً از حمل‌ونقل عمومی راضی نیستیم، ‏از فرسودگی 70 درصدی تاکسی‌ها خبر داد و گفت: «با وجود نیاز تهران به 7000 دستگاه اتوبوس، اکنون فقط 2000 دستگاه اتوبوس در شهر فعال است. همچنین تعداد ناوگان مترو هم به هیچ عنوان کفاف نیازهای شهر را نمی‌دهد.»

جعفر تشکری هاشمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری ترابران درباره وضعیت کلی حمل‌ونقل عمومی شهر تهران با اشاره به اینکه این وضعیت نه در شأن مردم هست نه پاسخگوی نیاز آنها، درباره وضعیت تاکسیرانی شهر تهران گفت: «تاکسیرانی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. بیش از 70 درصد تاکسی‌ها به سن فرسودگی رسیدند که اصلا مطلوبیت ندارند و باید نوسازی شوند. این نوسازی وابسته به تولیدات صنعتگران داخلی و رقابتی بودن قیمت آنهاست که در حال حاضر این کار با سرعت بسیار کمی انجام می‌شود.»

این عضو شورای شهر تهران درباره مشکلات حمل‌ونقل عمومی در بخش مترو تاکید کرد: «تعداد ناوگان متروی ما به هیچ عنوان کفاف نیازهای شهر را نمی‌دهد و باید تعداد ناوگان افزایش پیدا کند. برای خطوط فعلی حدود ۲ هزار واگن کسری داریم. شبکه خطوط ریلی ما باید به ۱۲ خط پیش‌بینی شده در مرحله اجرا دربیاد. اکنون هفت خط داریم و مابقی خطوط باید مراحل ساخت آنها آغاز شود.»

تشکری هاشمی افزود: «همچنین در بخش سیستم‌های هوشمند که می‌تواند در مدیریت جریان ترافیک نقش به‌سزایی داشته باشد، وضعیت خوب نیست. باید از فناوری‌های نو و همچنین تجهیزاتی که پیش از این بوده در بهبود جریان ترافیک استفاده بهینه شود.»

اظهار امیدواری نسبت به بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی در سال آینده

او درباره اقدامات انجام شده برای بهبود شرایط حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: «از طرفی وضعیت اصلاً خوب نیست و نیازمند اقدامات جدی هستیم اما از طرف دیگر کارهای خوب و قابل تقدیری از طرف دولت و شهرداری انجام شده. است هرچند که تاثیر این کارها در خیابان و توسط مردم فعلاً حس نمی‌شود ولی چون تعهدات ایجاد شده و قراردادها وضع شده امیدوارم در آینده نزدیک و سال آینده اتفاقات خوبی در حمل‌ونقل عمومی بیفتد.»

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران درباره اقدامات دولت برای بهبود حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل اظهار کرد: «دولت برخلاف 10 سال گذشته به خوبی به تعهدات خود عمل کرده و در تامین خط اعتباری ناوگان مترو و تامین اتوبوس‌های مورد نیاز بخش اتوبوسرانی با یارانه خوب، همکاری داشته است.»

میزان نوسازی متناسب با نیاز تهران نیست

تشکری هاشمی ادامه داد: «دولت تامین ناوگان اتوبوس را آغاز کرده و نزدیک به ۲۰۰ دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران داده است؛ البته  به این تعداد محدود نمی‌شود و باز هم اتوبوس‌های دیگری تخصیص پیدا می‌کند. هرچند برخلاف روال گذشته دولت به جای تامین نقدینگی، خود اتوبوس را با 80 درصد یارانه تحویل شهرداری داد.»

او این روند جدید دولت را مثبت قلمداد کرد و افزود: «اما این تعداد اتوبوس متناسب با نیاز تهران نیست و نیاز داریم که سقف تعداد ناوگانی که تخصیص می‌دهند بیشتر باشد تا بتوانیم ناوگان تهران را کامل کنیم.»

تشکری هاشمی درباره سیاست تامین اتوبوس توسط خود شهرداری تاکید کرد: «برای تامین اتوبوس حدود ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس با سازندگان داخلی قرارداد بسته شد که ۲۰۰۰ دستگاه هم با چین تفاهم‌نامه امضا شد. اگر این تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد تبدیل شود و سازندگان به تعهد خود کامل عمل کنند، وضعیت اتوبوسرانی در یکسال آینده وضعیت مطلوبی پیدا خواهد کرد.»

این عضو شورای شهر تهران درباره تامین ناوگان مترو گفت: «درباره واگن با هماهنگی‌هایی که با وزارت کشور شد و حمایت‌های دولت و نهایت سفری که شهردار به چین انجام داد، تعداد واگن‌هایی که تبدیل به قرارداد قطعی شد ۷۹۱ واگن بود که این عدد بسیار خوبی برای تهران است. هرچند که این تعداد هم تامین شود باز به وضعیت ایده‌آل نمی‌رسیم اما حرکت خوبی در این بخش است.»

سهم شهرداری از جرایم رانندگی سال 1401 پرداخت شد

تشکری هاشمی به تعهد دولت مبنی بر تخصیص بخشی از جریمه‌های راهنمایی و رانندگی به شهرداری اشاره کرد و اظهار کرد: «در سال گذشته دولت سهم شهرداری را از جرایم راهنمایی و رانندگی پرداخت کرد که در مقایسه با دوره‌های قبل بسیار بهتر بود. در سال جاری هنوز این اتفاق نیفتاده که امیدوارم امسال هم مانند پارسال و طبق آنچه در قانون پیش‌بینی شده یعنی اختصاص ۶۰ درصد از سهم جریمه‌های راهنمایی و رانندگی به شهرداری انجام شود.»

او درباره برنامه شهرداری برای افزایش یا کاهش خطوط اتوبوسرانی در تهران بیان کرد: «کاهش یا افزایش خطوط منوط به مطالعات جامع ترافیک تهران است که اکنون در حال انجام است. این مطالعات جامع، شرایط خطوط ریلی، شرایط اتوبوسرانی و سایر موضوعات حمل‌ونقلی را در نظر می‌گیرد و طبیعتاً اگر نیاز باشد خطوطی اضافه یا کم شود در این مطالعات، که در مراحل تصویب خود است، مطرح خواهد شد.»

برای جبران کسری از هر مبدایی وارد می‌کنیم

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر درباره واردت اتوبوس از چین تصریح کرد: «ما در حوزه ناوگان اتوبوسرانی کسری داریم و جبران این کسری از هر مبدایی باشد مهم نیست. چین باشد یا اروپا یا تولید داخلی، مهم این است این ناوگان به دست مردم برسد. ما در شهر کمتر از 2000 اتوبوس فعال داریم در حالی که شهر تهران حداقل به هفت هزار دستگاه اتوبوس فعال نیاز دارد.»

تشکری هاشمی افزود: «آنچه برای ما مسجل شده این است که سازندگان داخلی به تعداد محدودی می‌توانند اتوبوس در اختیار ما بگذارند. پس ما باید نگاهی به سازندگان خارجی داشته باشیم و با توجه به اینکه روابط و مبادلات اقتصادی با کشور چین راحت‌تر و با موانع کمتری مواجه هست چین می‌تواند محل تامین باشد. هرچند اگر تامین‌کننده دیگری در هر کجای دنیا باشد و بتواند با قیمت رقابتی محصولات خود را ارائه دهد و محصولش در اختیار مردم قرار بگیرد، هیچ محدودیتی برای خرید قائل نیستیم.»

او در پایان درباره اجرای تفاهم‌نامه شهرداری با چینی‌ها عنوان کرد: «آنچه شهردار در آن سفر با چینی‌ها صحبت کرد، تفاهم‌نامه درباره هزار دستگاه اتوبوس دوکابین و هزار دستگاه اتوبوس تک‌کابین بود که دوکابین‌ها گازسوز و تک‌کابین‌ها برق‌سوز هستند. این تفاهم‌نامه امضا شده که البته باید به قرارداد تبدیل شود و در مدت معینی باید تحویل سامانه‌های حمل‌و‌‌نقل تهران شود.»

تعداد دیدگاه‌ها: 13

  1. اوضاع حمل و نقل عمومی تهران افتضاح است! 2000 دستگاه اتوبوس برای کل شهر تهران؟ این یعنی مردم باید ساعت ها توی صف اتوبوس بایستن یا با تاکسی های فرسوده و با کرایه های گران قیمت سفر کنن. دولت و شهرداری باید هر چه زودتر فکری به حال این وضعیت بکنن.

  2. این که دولت و شهرداری فقط وعده میدن و عمل نمیکنن واقعاً داره مردم رو کلافه می‌کنه. از سال ها پیش که قرار بود ناوگان حمل و نقل عمومی تهران نوسازی بشه، هیچ اتفاقی نیفتاده. مردم از این وضعیت خسته شدن.

  3. وقتی این مسئول محترم میگه 70 درصد تاکسی های تهران فرسوده هستن، یعنی مردم تهران هر روز توی معرض خطر قرار دارن. شهرداری باید هر چه زودتر یه فکری به حال این تاکسی ها بکنه.

  4. حالا که همه تایید می کنندمترو تهران هم با کمبود واگن مواجهه، یعنی مردم تهران برای رسیدن به مقصدشون باید ساعت ها توی ایستگاه مترو منتظر بمونن. این واقعاً یه وضعیت غیرقابل قبوله.

  5. جای تاسفه که دولت فقط 200 دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران داده، یعنی دولت اصلاً به مردم تهران اهمیت نمیده! مردم تهران حق دارن از یه حمل و نقل عمومی مناسب برخوردار باشن.

  6. این که شهرداری فقط 3000 دستگاه اتوبوس با سازندگان داخلی قرارداد بسته، یعنی شهرداری هم به مردم تهران اهمیت نمیده.

  7. ایشون می گن شهرداری به دنبال واردات اتوبوس از چینه، یعنی شهرداری واقعاً هیچ کاری برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی تهران نکرده.

  8. وقتی شهرداری هنوز نتونسته سهم خودش رو از جریمه های راهنمایی و رانندگی بگیره، یعنی شهرداری واقعاً هیچ برنامه ای برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی تهران نداره.

  9. واقعا شهرداری باید برای جبران کسری ناوگان اتوبوسرانی از هر مبدایی اتوبوس وارد کنه؛ یعنی شهرداری واقعاً هیچ استانداردی برای ناوگان حمل و نقل عمومی در نظرنداره؟!

  10. دیگه از این همه وعده وعید خسته شدیم! قرار بود اتوبوس های داخلی رو نوسازی کنیم، نشد. قرار بود اتوبوس های خارجی رو وارد کنیم، نشد. حالا میگن از چین می خریم! این چه وضعیه؟

  11. چرا باید از چین اتوبوس بخریم؟ کیفیت اتوبوس های چینی پایینه و ایمنیشون قابل اعتماد نیست. چرا به تولیدکنندگان داخلی اعتماد نمی کنیم؟

  12. این تفاهم نامه با چینی ها فقط یه بازی سیاسیه! دولت می خواد با این کار نشون بده که با چین روابط خوبی داره. مردم تهران هیچ سودی از این واردات نمی برن.

  13. هزار دستگاه اتوبوس برای کل شهر تهران؟ این که هیچی نیست! مردم تهران به هزاران دستگاه اتوبوس نیاز دارن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *