رسانه اقتصاد ترابری ایران

اسقاط

چهارشنبه, 15 فروردین 1403
گواهی اسقاط خودرو
اسقاط خودروهای فرسوده رونق می‌گیرد؛

ضرورت فراهم‌سازی زیرساخت سامانه اسقاط

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه اسقاط خودروهای فرسوده و تغییرات ایجادشده در آن تاکید کرد که امسال می‌توان شاهد رونق اسقاط خودروهای فرسوده باشیم اما زیرساخت سامانه آن باید هرچه زودتر فراهم شود.

محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ترابران مهم‌ترین تغییر آیین‌نامه اسقاط خودروهای فرسوده را در ماده 15 آن دید و گفت: «مهم‌ترین بخش جدول، بر اساس ماده ۱۵ معادل‌سازی است که خودروها با 3 سن فرسودگی مختلف در نظر گرفته شده‌اند. برای مثال برای سواری سه سن از ۲۰ تا ۲۵ سال، از ۲۵ تا ۳۰ سال و ۳۰ به بالا در نظر گرفته شده است.»

او افزود: «اگر این خودروها ۳۰ به بالا باشند، یک گواهی اسقاط، اگر بین ۲۵ تا ۳۰ سال باشند دو گواهی اسقاط و بین ۲۰ تا ۲۵ سال باشند، سه گواهی اسقاط لازم دارند. این در صورتی است که پیش از این همه سواری‌ها با هر سنی یک گواهی اسقاط نیاز داشتند.»

این مقام صنفی تصریح کرد که در واقع اگر سن ماشین کمتر باشد گواهی آن باید بیشتر باشد که صاحبان خودروهای فرسوده برای اقساط تشویق شوند؛ بنابراین مهم‌ترین بخش این آیین‌نامه همین ماده است.

توجه به رتبه‌بندی انرژی و قیمت خودرو

مشهدی شریف درباره دیگر تفاوت‌های آیین‌نامه جدید اظهار کرد: «تا به حال برای استفاده از گواهی‌های اسقاط به رتبه انرژی دقت نمی‌کردند ولی اکنون بر اساس رتبه انرژی به سه دسته تقسیم شده و علاوه بر آن به قیمت خودرو نیز توجه شده است.»

او افزود: «قیمت خودرو و رتبه انرژی دقیقاً مطابق با قانون سامان‌دهی صنعت خودرو تعیین شده است که بیشتر خودروهای ما در رتبه انرژی E ، F و G است. به این صورت اگر قیمتش تا ۵۰ هزار یورو باشد، ۸ گواهی نیاز دارد، اگر ۵۰ تا ۸۰ هزار یورو باشد به ۱۰ گواهی و ۸۰ هزار یورو به بالاتر باشد به ۱۲ گواهی نیاز دارد.»

به گفته رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور؛ این مسائلی است که در آیین‌نامه جدید به آنها دقت شده است و پیش از این به رتبه انرژی و قیمت هیچ توجهی نمی‌شد.

مشهدی شریف با اشاره به اینکه هرچند شاهد یک تنزل جدی نسبت به ۵ سال پیش هستیم، گفت: «آن موقع اعلام شده بود اگر مصرف بنزین از ۸ لیتر بالاتر باشد، ۸ گواهی لازم است اما اکنون حداکثر به ۳.۵ گواهی برای سواری نیاز است.»

توجه مجدد به سن فرسودگی

او به توجه مجدد به سن فرسودگی در ماده 2 آیین‌نامه اشاره و اظهار کرد: «پیش از این، یک سن فرسودگی بر اساس قانون هوای پاک بود که به دیوان عدالت اداری شکایت شد و سن فرسودگی برداشته شد و به جای آن سن مرز فرسودگی اعمال شد. در این آیین‌نامه دوباره به بحث سن فرسودگی توجه و اصلاحاتی انجام شده و محدودیت‌هایی هم مشخص شده است. برای مثال اتوبوس ۱۵ سال به بالاتر  و تاکسی درون‌شهری ۱۲ سال به بالاتر در کلانشهرها حق تردد ندارند.»

تشویق بیشتر برای اسقاط

مشهدی شریف این آیین‌نامه را تاثیرگذار بر تشویق صاحبان خودروهای فرسوده برای اسقاط دانست و اظهار کرد: «مدل اکثر خودروهای سواری که به مراکز اسقاط مراجعه می‌کنند، بالاتر از سال ۷۸ است. وقتی تعداد گواهی این خودروها از ۱ تبدیل به ۳ می‌شود، طبیعتاً دو گواهی اضافه آورده این صاحب خودروی فرسوده می‌شود و تشویق می‌شود که خودروهای خود را سریع‌تر تحویل دهند.»

او با اشاره به اینکه صاحبانی که خودروهای مدل ۷۸ دارند. اگر امسال خودروی خود را تحویل ندهند، به رده دوم تعلق می‌گیرند و تعداد گواهی آنها به ۲ تبدیل می‌شود، بیان کرد: «بنابراین صاحبان خودروهای مدل ۷۸ تشویق می‌شوند که زودتر خودروی خود را اسقاط کنند و نگذارند که یک گواهی آنها کسر شود.»

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت در پایان خاطرنشان کرد: «امسال ما شاهد رونق اسقاط و بازیابی خودروهای فرسوده خواهیم بود. تنها مشکلی که داریم این است که زیرساخت سامانه اسقاط آماده نیست. در واقع سه ماه فرصت است که این زیرساخت آماده شود. البته هرچه زودتر این سامانه آماده شود شاهد اسقاط و بازیافت بیشتری خواهیم بود اما اگر ۳ ماه آن را طول دهند، یک چهارم زمان سال از بین می‌رود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *