رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل جاده ای

جمعه, 2 تیر 1402
یک عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها اعلام کرد:

ضرورت تجلیل از رانندگان تلاشگر جاده‌ای

یک عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با بیان اینکه راننده به‌عنوان موجودی هوشمند و دارای قوه تشخیص سهم بیشتری در ایمنی حمل‌ونقل دارد، گفت: «باید از رانندگان تلاشگری که برای بهبود وضعیت حمل‌ونقل در کشور تلاش می‌کنند، تقدیر شود.»

به گزارش پایگاه خبری ترابران، محمد اتحادی، عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها که حدود 40 سال سابقه فعالیت در جاده‌ها را دارد، در یادداشتی برای ترابران از اهمیت تقدیر از رانندگان تلاشگری که دل در گرو بهبود وضعیت رانندگان، رفع مشکلات این حوزه و بهبود جاده‌های کشور دارند، نوشت که در ادامه می‌آید.

در بخش حمل‌و‌نقل کشورمان سه عنصر راننده، ناوگان و جاده نقش دارد که رانندگان به‌عنوان موجودی هوشمند و دارای قوه تشخیص سهم بیشتری در این عرصه به خود اختصاص داده‌اند. برخی از رانندگان تلاشگر نیز علاوه بر فعالیت رانندگی و حمل کالا، مشکلات و دغدغه‌های حمل‌و‌نقلی و صنفی را پیگیری می‌کنند و وقت و سرمایه خود را برای مرتفع کردن آنها ازجمله خرابی جاده‌ها، کاهش تصادفات جاده‌ای، آموزش رانندگان، رفع مشکلات همکاران در بنادر کشور به‌ویژه بندرعباس صرف می‌کنند تا خسارت‌های مختلف مرتبط با این امور به اقتصاد کشور کاهش یابد. به بیان دیگر، آنها بدون هیچ چشمداشتی دل در گرو بهبود وضعیت حمل‌ونقل و فعالان این حوزه دارند.

این در حالی است که در ارگان‌ها و نهادهای دیگر اگر کارمندانی در حین خدمت خود فعالیت‌های دیگری را برای بهبود وضع موجود انجام دهند، بدون شک مورد تفقد و توجه قرار می‌گیرند و پاداش‌های جداگانه یا نشان درجه یک خدمت دریافت می‌کنند؛ مثلا یک شرکت تولیدی پروفیل برای کارگران دلسوز خود در ازای بهترین پیشنهادها یک دستگاه سواری جایزه منظور کرده است فراتر از این، فوتبالیست‌های کشورمان هم تشویق می‌شوند و جوایز چشمگیری را دریافت می‌کنند.

اما در بخش حمل‌و‌نقل کشور برای رانندگان تلاشگر و خدوم هیچ‌گونه جوایز و پاداشی مانند کامیون منظور نشده است. بنابراین این پرسش ایجاد می‌شود که چرا در ساختار حمل‌و‌نقل برای رانندگان جاده‌ای جوایز بزرگ مانند کامیون با تخفیف قیمت یا مجوز شرکت حمل‌و‌نقل به‌صورت مشارکت منظور نشده است؟

چرا نشان درجه یک خدمت که مقام معظم رهبری به مدیران رده بالای کشور اهدا می‌کنند، برای رانندگانی که در حین خدمت خود برای بهبود وضع حمل‌و‌نقل، بهبود وضع جاده‌ها، کاهش حوادث رانندگی برون‌شهری طرح ارائه می‌دهند و پیگیر هستند از طرف وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری هیچ‌گونه تدابیری در نظر گرفته نشده است؟ در حالی که اگر رانندگان نمونه کشور رتبه‌بندی شوند و جوایزی برای آنها در نظر گرفته شود، باعث انگیزه و دلگرمی شده و نه‌تنها تخلفات این صنف کاهش می‌یابد بلکه همکاران دیگر هم تشویق می‌شوند.

در همین رابطه، از مدیران و مسئولان محترم دولتی در بخش حمل‌ونقل تقاضا دارم با بررسی این پیشنهاد در قالب تقدیر از رانندگان تلاشگر و خدوم، دستورهای لازم را برای اعلام و اجرای چنین طرحی صادر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *