رسانه اقتصاد ترابری ایران

ماهنامه ترابران

دوشنبه, 1 اسفند 1401
در اسفند ماه‎؛

شماره 205 ماهنامه ترابران منتشر شد

شماره 205 ماهنامه ترابران (ماهنامه اقتصاد ترابری ایران) در اسفندماه با عنوان «آب‌های منجمد» در 160 صفحه منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، شماره 205 ماهنامه ترابران (ماهنامه اقتصاد ترابری ایران) در اسفند ماه با عنوان «آب‌های منجمد» در 160 صفحه منتشر شد. پرونده ویژه این شماره از ترابران در بخش «بزنگاه» به بررسی دلایل جنگ قیمتی حمل‌ونقل دریایی در دریای خزر پرداخته و تاثیر کمبود کشتی‌ها، کارشکنی‌های روسیه، عدم لایروبی ولگا و… را بر این موضوع ارزیابی کرده است. به این ترتیب،‌ در گزارشی با تیتر «حمل‌ونقل منجمد خزری» فرداد فیروزپور،‌ عضو هیئت‌مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران و مدیرعامل شرکت کشتیرانی پترو آسیا مشکلات بنادر شمالی ایران را برای خبرنگار ترابران تشریح می‌‌کند و می‌گوید که پتانسیل تجاری بنادر شمالی از دست رفته است.

در گزارش «زنگ خطر در خزر» که نتیجه گفت‌وگو با آرش فهمیده،‌ مدیرعامل شرکت کشتیرانی پارس‌ عبور و نماینده اتحادیه مالکان کشتی ایران است از عوامل بیرونی و حاشیه‌ای موثر بر رونق یا کسادی و افزایش نرخ کشتیرانی در دریای خزر پرده برداشته است.

در گزارش دیگری، با تیتر «جمود بندری» سیدجلیل جلالی‌فر‏‌، عضو هیئت‌مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه، بزرگ‌ترین مشکل تجار را برای تجارت از راه دریای خزر گرانی بیش از حد کرایه حمل دانسته و از تاثیر لایروبی ولگا بر کشتیرانی در خزر گفته است.

کاپیتان داوود تفنی،‌ مدیرعامل شرکت رها تدبیر آتیه و عضو هیئت‌مدیره تایدواتر نیز در گفت‌وگو با ترابران راه‌اندازی خط کشتیرانی کانتینری را تنها راه موجود برای حل معادله چندمجهولی تجارت در خزر دانست. حاصل این گفت‌وگو را می‌توانید در گزارشی با تیتر «گره دریایی؛ ظرفیت غیردریایی» بخوانید.

در بخش «گذرگاه» که با عنوان «مقاصد بعید» منتشر شده است؛ خبرنگار ترابران به‌منظور بیان دغدغه‌های فعالان حوزه ترانزیت به سراغ شهریار افندی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی رفته است و درباره تنگناهای ترانزیت و روش‌های مواجهه با مشکلات گفت‌وگو کرده که حاصل آن در گزارشی با تیتر «فقط بایدها را می‌گویم!» آمده است.

علاوه بر آن، محمد مونسان،‌ عضو هیئت‌مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران و مهدی عجمی،‌ رئیس هیئت‌مدیره این انجمن در مقاله‌ای با تیتر «محور احیای شرق!» به اهمیت تکمیل ساخت آزادراه گردشگری جاسک- مشهد پرداخته‌اند.

در بخش  «لنگرگاه» که با عنوان «جزر و مد» نامیده شده است، خبرنگار ترابران عوامل دپوی گسترده نهاده‌های دامی را در بندر امام در گزارشی با تیتر «رسوب سوء‌مدیریت!» بررسی کرده است.

در مقاله «دریای پر جزر و مد» به قلم مهدی رستگاری، رئیس طرح و توسعه شرکت پدیدآوران امیدپارس آینده، صنعت دریانوردی در سال 2022 با نگاهی به توصیه‌های آنکتاد ترسیم شده است.

در گزارشی در بخش لنگرگاه،‌ خبرنگار ترابران مخاطرات ژئولوژی بندر گوادر و چابهار را در گفت‌وگو با همایون خوشروان بررسی کرده است که حاصل آن را در مطلبی با عنوان «چشم اسفندیار گوادر!» می‌خوانید.

همچنین «مکران؛ دروازه جهان!» گزارش جامعی از نشست بررسی طرح توسعه سواحل مکران در اتاق بازرگانی به دست می‌دهد.

در بخش دادگاه، با عنوان «بر مسند قضا» خبرنگار ترابران گفت‌وگویی با دکتر محمدحسین صادقی، مدیرکل دفتر پیشگیری از وقوع جرم درباره نقش دادستانی در پیگیری پرونده‌های مربوط به تصادفات داشته است که در مطلبی با تیتر «ایمنی؛ بدون اولویت!» منتشر شده است.

همچنین یونس جاوید، ‌کارشناس دادگستری و مشاور حقوقی حمل‌ونقل بین‌المللی و دریایی در یادداشتی با تیتر «یک تجربه حقوقی» به بررسی یک پرونده داوری در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی پرداخته است.

♦ شماره 205 ماهنامه ترابران را می‌توانید از باکس زیر دانلود کنید.

 

شماره 205 ماهنامه ترابران در 160 صفحه با فرمت PDF و حجم 32 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *