رسانه اقتصاد ترابری ایران

ماهنامه ترابران

دوشنبه, 1 آبان 1402
با عنوان «راهبر یا راهبرد»؛

شماره آبان ماهنامه ترابران منتشر شد

شماره 212 ماهنامه ترابران (ماهنامه اقتصاد ترابری ایران) با عنوان «راهبر یا راهبرد» برای آبان‌ماه در 168 صفحه منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، شماره 212 ماهنامه ترابران (ماهنامه اقتصاد ترابری ایران) برای بازه زمانی آبان‌ماه با عنوان «راهبر یا راهبرد» در 168 صفحه منتشر شد. در این شماره، در بخش بزنگاه (گزارش اصلی) چالش‌های موجود برای نقش‌آفرینی ایران در کریدور شرق – غرب با برگزاری یک میزگرد با حضور دکتر امین ترفع،‌ مهندس جواد هدایتی،‌ دکتر عزیز منصوری،‌ مهندس شهرام جعفری،‌ مهندس رضا میرهادی و دکتر امین پوربرخورداری بررسی شد. کارشناسان پس از ارزیابی مسائل مختلف ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی راهکارها و پیشنهادهایی برای فعال‌تر شدن این کریدور ارائه کردند. حاصل این میزگرد در گزارشی با عنوان «راهبر یا راهبرد؟ مسئله این است» منتشر شده است.

در بخش «ایستگاه» با عنوان «زنگ خطر»،‌ نخستین مطلب گزارش «شکست در متن، ‌اغراق در حاشیه» است که گزارشی درباره آمار عملکرد ریلی در بهار امسال و مقایسه آماری از بهار سال 1390 تا بهار 1402 است. گزارش یادشده بر استمرار و تشدید افت در مهم‌ترین شاخص‌های عملکردی حمل‌ونقل ریلی از نگاه کارشناسان تکیه دارد.

گزارش دیگر این بخش،‌ نمایانگر نارسایی‌های پوشش‌های بیمه‌ای در حمل‌ونقل ریلی با عنوان «بلاتکلیفی‌های اشخاص ثالث» است. این گزارش حاصل نظرات روشنگرانه مهندس فرهاد عظیمی،‌ معاون فنی بیمه‌های اموال و مسئولیت بیمه ملت و مهندس ناصر رشیدی، ‌مدیر بیمه‌های مهندسی و انرژی بیمه ملت است.

«اعداد هرگز دروغ نمی‌گویند!» نیز گزارش دیگر این بخش با محوریت بررسی دلایل افت رتبه ایران در شاخص جهانی لجستیک و بی‌خیالی دن‌کیشوت‌وار مسئولان است که بر اساس مصاحبه با محمد سیاوشی،‌ رئیس کارگروه ریلی اتاق بازرگانی ایران تنظیم شده است.

ترابران در آخرین گزارش بخش «ایستگاه»، روی مشکلی به نام تاخیر در پرداخت معوقات شرکت‌های مالک لکوموتیو و تبدیل شدن آن به مشکلی جدی دست گذاشته است. این گزارش را می‌توانید در مطلبی با عنوان «بیش از این،‌ کشش ندارند!» بخوانید.

بخش دیگر شماره 212 ماهنامه ترابران،‌ «زیستگاه» با عنوان «اقدام برای اقلیم» است. در این بخش گزارش‌های متعددی کار شده که یکی از آنها «خیلی عقب هستیم» است که به مصوبه هیئت دولت درباره کاهش CO2 خودروهای داخلی و میزان اجرایی شدن آن پرداخته است.

در گزارش دیگری با عنوان «کربن در نقش مانع گمرکی» ترابران به اجرای مکانیسم قیمت‌گذاری کربن و تنظیم مرزی کربن نگاهی انداخته است.

«بربادرفتگی اقلیمی» گزارشی است که ثابت می‌کند سرعت تاثیر تغییرات آب‌وهوایی بر تجارت جهانی در حال افزایش است.

ترابران در واپسین گزارش این بخش، به بررسی آلایندگی ازن در آلودگی‌ هوای کشور پرداخته و نشان داده که تعداد روزهای نامطلوب از نظر این آلاینده افزایش یافته است. این گزارش در مطلبی با تیتر «آلوده نامرئی» منتشر شده است.

یکی دیگر از بخش‌های مختلف ترابران، «فناوری» با عنوان «هوشمندی» است. گزارش‌های مختلف این بخش اعم از «خودروهای متصل در راهند؟» درباره آخرین فناوری بومی‌شده در حوزه خودروهای متصل، «بحران نشت» با محوریت عواقب واکنش تند کسب‌وکارها در برابر خطر سرقت داده‌ها و در آخر هم «از هوش تجاری تا هوش مصنوعی» درباره تحول مدیریت درآمد خطوط هوایی به کمک تکنیک‌های یادگیری ماشینی است.

در آخرین بخش این شماره از ترابران که بخش «جایگاه» با عنوان «تکاپوی بی‌وقفه» است، پیشینه حرفه‌ای مهندس عباس غفاری، مدیرعامل شرکت توسار و یکی از کارآفرینان حوزه راهسازی روایت شده است. این گفت‌وگو در مطلبی با تیتر «تکاپوی بی‌وقفه برای گشودن راه» منتشر شده است.

♦شماره 212 ماهنامه ترابران را می‌توانید از باکس زیر دانلود کنید.

 

شماره 212 ماهنامه ترابران در 168 صفحه با فرمتPDF  و حجم 28 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *