رسانه اقتصاد ترابری ایران

یکشنبه, 26 دی 1400
 مدیرعامل شرکت تولید ملزومات برق در گفتگو با «ترابران»:

سیاست های اقتصادی و نظامی باید از هم تفکیک شوند

مدیرعامل شرکت تولید ملزومات برق (TMB) با بیان اینکه صادرات تنها راه کنترل تورم است، گفت: صادرات در شرایط تحریم کنونی، مستلزم تقویت معاونت اقتصادی امور خارجه و مدیریت کلان کشوری است.

امیررضا برکتین در گفت و گو با خبرنگار «ترابران»، بیان داشت: اولین محصول تولیدی شرکت، تولید تابلوهای برق بوده اما امروزه پس از گذشت 36 سال، با توسعه و رشد روزافزون؛ شرکت بیش از 50 محصول تولید می کند.

وی اعتماد نکردن متولیان حاکمیتی به شرکت های داخلی را یکی از چالش های اصلی این حوزه عنوان کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از شرکت های دانش بنیان، به دلیل نبود اطمینان و خودباوری از طرف مسئولین و حاکمیت به تولیدات و کارخانه های داخلی، بازار را از دست داده و بازدهی موثر و کافی ندارند.

این فعال اقتصادی با تاکید بر لزوم اصلاح زیرساخت ها و مدیریت کلان برای واگذاری برخی از اختیارات به بخش خصوصی و اعتماد به تولیدات داخلی، تصریح کرد: در حال حاضر دانش و امکان تولید بسیاری محصولات اعم از تجهیزات مورد نیاز حوزه حمل و نقل در کشور موجود است ، بنابراین برای رفع نیازها و کمبودهای موجود باید اعتماد و خودباوری ایجاد شود تا علاوه بر ارتقاء سطح ارائه خدمات، شرایط اقتصادی کشور هم بهبود یابد.

مدیرعامل شرکت تولید ملزومات برق، تاکید کرد: بخش خصوصی برای توسعه و رونق اقتصادی، نیازی به سرمایه گذاری کلان دولت ندارد بلکه دولت باید با بررسی ساختارها، بین تولیدکننده، مصرف کننده و سرمایه گذار ارتباطی ایجاد کند که این مهم نیاز به مدیریت کلان و برنامه ریزی حساب شده دارد.

برکتین، صادرات را تنها راه کنترل تورم دانست و اظهار کرد: در صورتی که حاکمیت مباحث تولید، طراحی، نصب و بهره برداری را به شرکت های خصوصی واگذار کرده و اداره شرکت های داخلی در قالب مجتمع بوده و امکان سرمایه گذاری، بهره برداری و صادرات را داشته باشند، میتوان امیدوار بود که این سکوی پرتابی برای صادرات است.

این تولید کننده ادامه داد: شرکت های تولیدی داخلی هرچند منجر به بهبود چرخ اقتصادی کشور می شوند اما اکتفا به بازار داخلی برای شرکت مثل برکه راکد ماندن است در حالی که با ایجاد شرایط مساعد برای صادرات می توان مانند رودخانه جاری بود و علاوه بر ارتقاء سطح علمی و کمک به درآمد اقتصادی کشور، توانمندی ایرانیان هم به سایر کشورها معرفی و اثبات می شود.

وی با اشاره به تاثیر تحریم ها در روند صادرات، اظهار داشت: در شرایط کنونی، برای صادرات باید بدون نام و یا با تعویض برند کالا فروخت چرا که بدلیل تحریم ها با برندهای ایرانی نمیتوان صادرات انجام داد؛ لذا همین تعویض برند و ترانسفر کردن پول منجر به اتلاف هزینه 20 درصدی می شود.

برکتین در پایان با تاکید بر تفکیک سیاست های اقتصادی و نظامی، خاطرنشان  کرد: سیاست اقتصادی کشور باید روان باشد، در غیر اینصورت، ادامه شرایط کنونی منجر به ضعیف شدن اقتصاد مملکت، تهی شدن صنعت، فرار مغز ها و تورم می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *